Er zijn heeeel veel video’s online, die kunnen het supergoed uitleggen mama botanica heeft er ook eentje geloof ik.
Net voor 4 euro een mini bananenplanten gekocht met 2 mini mini plantjes. Super blij mee! Kwam ook nog een takje (met een hele lange wortel) van de ctenanthe Burle marxii tegen op de grond (altijd op de grond kijken bij een tuincentrum ). Heb en maar meegenomen en staat nu op water, hopelijk komt er wat uit.
Heb jij groeilampen?
- Ja!
- Nee, laat die planten lekker in winterslaap gaan.
- Nog niet, maar binnenkort hopelijk wel
0 stemmers
Indien ja, ben ik benieuwd naar welke en of het goed werkt! Ik ben bang dat sommige tropische planten het niet zullen overleven anders
Haha die heb ik laatst nog voor 1,79 gekocht voor die mini clusia erachter betaal je al net zoveel, dus het geld is vooral voor die ‘vaas’ zeker… Wat een design ja, zeer uniek.
@Kauai Ik dacht dat @vuilnisglitter ook groeilampen had. Ik heb zelf geen raam op het zuiden dus koop geen planten die vol in de zon moeten (al moet ik me wel inhouden bij sommigen) maar ben ook wel benieuwd of planten er gewoon sneller van zouden groeien.
Ik denk trouwens dat al mijn planten te weinig licht krijgen zowat haha, soms lees ik ‘plant kan ook in de schaduw staan, plaats hem een paar meter van een raam op het westen of zet hem direct voor een raam op het noorden’ en dan denk ik, en de andere kant van mijn studio zonder raam dan? Ik vind het al jammer dat ik in mijn badkamer zonder daglicht geen planten kan zetten, dus als alleen voor het raam overblijft heb ik niet genoeg plek hoor. Dus mijne staan lekker donker. Maar dat zijn dus niet het soort planten dat jij bedoelt, welke heb jij waar je een lamp voor zou willen?
@Discopony als Nederlander naar Denemarken gaan en daar een Nederlandse plant kopen, alsof je hem weer thuis brengt haha, alleen niet echt duurzaam dan. Het was niet echt in me opgekomen dat planten daar uit Nederland zouden kunnen komen, maar dat kan natuurlijk makkelijk ja
En voor het transport he
Denemarken heeft veel minder teelt dan Nederland dus de kans is groot dat dit een Nederlandse plant is
Ja ik dus! Ik heb een lange zitkamer met tuindeuren aan 1 kant maar hier zit ook de verwarming dus er moeten wel planten aan de donkere kant staan. Toen ik het licht daadwerkelijk ging meten schrok ik me een apegatje.
Eerst heb ik zo’n spotje gekocht maar omdat ik meer kleine (jonge) plantjes heb dan grote joekels bleek dit al snel veel te heftig te zijn, zelfs van bijna een meter afstand. Zo’n spotje heeft ook weinig range, planten moeten er wel ongeveer onder staan.
Toen heb ik m’n vriend aan het werk gezet voor een heuse lichtbak met stripjes er in die ook nog te verplaatsen zou zijn. Worthless without pics dus, schrik niet van de kleuren, op foto’s zie je dit heel erg maar IRL valt het niet zo op:
(Hier komt nog een derde kast naast deze week, vandaar dat het vrij vol is) We hebben een plankje met opstaande randen gebruikt zodat het licht alleen richting de planten wordt gereflecteerd en niet in je gezicht schijnt want dat is echt heel vervelend.
De rest van m’n donkere hoek heeft er ook baat bij, alles groeit als een gek:
Let niet op het hondenkleed en troepjes, ik heb 2 monsters in huis vandaag, maar de jongens genieten op 1,5 meter afstand ook van de lamp, die grote philodendron perst er minstens een blad per week uit.
Dit is dus in het echt helemaal niet blauw, maar ook de stekjes genieten van het licht. (Spiegel wordt nog opgehangen, grote zitkamer overhaul bezig hier!)
De grote tropische jongens vinden het heerlijk dichtbij de lamp, kleinere tere plantjes moet ik niet te hoog zetten want dan verbranden de blaadjes. Calathea’s vinden het niks, nieuwe blaadjes worden meteen bruin als ze te dichtbij staan.
We zijn op aanvraag nu meer van deze bakken aan het bouwen, in onze zitten 4 strips maar voor kleine ruimtes kunnen ze ook makkelijk met 1 of 2. Deze zit aangesloten op een lichtknopje maar je kan ze ook met een stekker en timer gebruiken.
Ik vind het top! Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen.
Ooh wat top! Heb je betere foto’s van die zelfgemaakte lichtbak? En waar heb je de lichtstrips gekocht die daarin zitten?
Wauw! Superduidelijk en wat een mooi huis! Ik ben idd benieuwd naar een stappenplan zoals @crazyplantlady🙈 hoe lang per dag heb je ze aan?
@Kauai en @crazyplantlady Ik ben even op een stoel geklommen met een lampje haha, het is zo donker vandaag!
De stripjes in de “bak”. Het is zo’n muurplankje om lijsten op te zetten en we hebben de stripjes op de achterkant geplakt zodat ze meer oppervlakte schijnen dan als het van bovenaf zou komen, aka op de kant van de plank die tegen het plafond zit. Via gaatjes in de plank gaan de draden naar de aansluiting.
En zo gaat de aansluiting via een kabelgootje naar een lichtpunt. We hebben 4 haken aan de bak gehangen en ringetjes in het plafond geschroefd. Hierdoor relatief makkelijk te verplaatsen.
De stripjes komen van bol.com geloof ik, als je op groei- of kweeklampen zoekt komt je vanzelf iets tegen.
Ik ben er helaas dus achter gekomen dat je een redelijke afstand tot je plantjes moet houden, de bovenste planten (grote monstera en alocasia’s) op de kast hebben een afstand van ongeveer 50cm tot de bak.
Bij andere mensen zie ik wel eens kastjes met strips er in waar dus weinig afstand tot de planten is, ik weet niet of dat nou zwakkere lampjes zijn of dat ik ergens iets fout doe maar ik ben er wel voorzichtig mee.
De lampen doe ik 's ochtends aan als ik wakker word en ik laat ze ongeveer 12 uur aan.
Ohja jongens, agendapuntje!
Ik heb 2 plekken gereserveerd voor Summer Rayne Oakes bij Wildernis hier in Amsterdam. Woensdag 9 oktober van 16 - 17, maar geen van m’n plantenvriendinnetjes kunnen mee! Iemand zin om mee te gaan?
Echt zo vet! Ik ben nu op werk maar ga thuis dit eens even heel goed bestuderen. Dank voor je moeite!!
Ik ga wel met je mee! Ben toch aan het werk in Amsterdam die dag.
Dat is gewoon een ‘normale’ schefflera (schefflera arboricola).
Ik heb er ook zo één als babyplantje bij de Intratuin gekocht en toen hij nog zo klein was had hij net als die van jou blaadjes met afwijkende vormen en was de kleur wat anders, maar naarmate hij groter werd ging hij er steeds meer als een gewone schefflera uitzien.
Die van mij is overigens in een half jaar tijd van schattig miniplantje uitgegroeid tot een behoorlijk grote schefflera en hij houdt ook maar niet op met groeien, ik zag net dat er alweer wortels uit het gat in de pot kwamen piepen
Leuk! Haal je die tijd? Echt onhandig eigenlijk.
Ja lukt wel. Begin ik eerder.
Ja hij heeft bij mij ook de hele lente en zomer vlak voor het raam gestaan waar hij 's ochtends direct zonlicht krijgt.