Het Plantentopic

Het klinkt rigoureus, maar bij deze plant valt dat eigenlijk wel mee. Ik zou opnieuw beginnen, dat wil zeggen, van alle goede takjes stekjes knippen en die in een nieuw potje zetten.

Mijn tradescantia’s (zebrina en nanouk) bleken ook niet zo vrolijk te zijn toen ik terug kwam van vakantie (door een gebrek aan zonlicht) en dat heb ik toen ook gedaan. Met de stekjes van de zebrina heb ik drie potjes gevuld en die zijn nu twee maanden later weer gezellig mijn vensterbank aan het overwoekeren.

Stekken is heel simpel trouwens, gewoon een takje een paar centimeter onder een aanhechtingspunt van de blaadjes afknippen, de onderste twee blaadjes verwijderen en het takje in de grond prikken. Hij hoeft niet in water te wortelen, als je de potgrond een beetje vochtig houdt krijgt hij vanzelf wortels!

Twee van mijn drie zebrina's nu

2 likes

Ik ben een slechte plantenmoeder en wil m’n leven beteren met de plantsome app.

Alleen… Ik weet niet wat voor planten ik heb. Jullie een idee?

Die eerste lijkt op een diefenbachia. En die tweede inderdaad op een goudpalm (dypsis lutescens). En de derde op een soort peperomia, maar ik weet niet welke.

Die goudpalm kun je weer goed krijgen door 'm nieuwe grond te geven en flink te snoeien. Beetje voeding erbij en voldoende water en dan gaat hij weer helemaal goed komen. Ik heb mijn goudpalmen net gehalveerd, omdat ze zo vol waren. En nu is hij weer vet hard nieuwe bladeren aan het maken.

Je kunt plantsome ook een foto sturen van je plant!

1 like

@Lula en de rest, ik kan morgen niet naar Summer Rayne Oakes want de oppas voor m’n oppashond (meta) zegt net af. Meenemen lijkt me niet zo handig, onzekere kleuter met blafneigingen. Iemand anders zin om te gaan?

‘Nieuwe grond’ en ‘Snoeien’

Dit zijn dus al vage termen voor mij.

Maar ik denk ‘Nieuwe grond’: een zak met aarde halen bij de Intratuin, oude aarde weg, nieuwe erin en dan de plant erin proppen?

En ‘Snoeien’: alles wat er dood uitziet eraf knippen?

Verder heb ik een Aloé Vera die volgens mij een baby heeft, dus die ga ik ‘verpotten’ zoals dat geloof ik heet.

2 likes

Balen zeg! Ik stond op het punt te vertrekken maar er zijn storingen bij de NS op mijn route en op de alternatieve route. Ik vrees dat ik mij ook moet afmelden.

:smiley: Precies, met nieuwe grond bedoel ik inderdaad de plantkluit uit de huidige bak halen. Zoveel mogelijk van de oude grond tussen de wortels vandaan halen en met verse potgrond weer in de pot doen. Als je heel lief wilt zijn zou hij 1 slagje grotere pot ook fijn vinden.

En snoeien is inderdaad alle lelijke bladere afknippen. Kan vrij laag bij de grond, zo laag als jij makkelijk kan knippen. Meestal komen er meerdere stengels uit 1 scheut, dus knip diegene af die niet mooi meer is. Dan komen er weer nieuwe stengels uit die scheut!

De eerste is een aglaonema maria en de derde een peperomia polybotrya!

1 like

Te gek jullie hulp! Ik heb ze allemaal een naam gegeven, ga deze week naar de Intratuin en ben van plan een hele goed plantenmoeder te worden. (Zal ik anders een planten-mommy-blog beginnen en dan ook heel geheimzinnig doen als ik een nieuwe plant heb besteld en een feest geven als 'ie in een nieuwe plantenbak wordt gezet :grimacing:)

2 likes

Jammer dat planten niet mannelijk of vrouwelijk zijn, anders had je voor nieuwe planten ook leuk een genderrevealparty kunnen organiseren (en filmen en laten sponsoren uiteraard)!

3 likes

Waarschijnlijk heb ik onder een steen geleefd maar vorige week zag ik deze reclame in de bioscoop en ik wilde die even delen

2 likes

Weet iemand wat ik het beste met deze scheut kan doen? Hij groeit zo best wel uit proportie. Ik kan hem stekken. Het liefst doe ik dat dan zo dicht mogelijk bij de plant. Maar dan zit ik nog met die zijtakken zegmaar? Of moeten het meerdere stekjes worden? Heeft iemand advies? :relaxed:

Tot nu toe een keer gehad omdat intratuin mij het zo verkocht had, gelijk in quarantaine gezet en ingespoten en gedoucht tot dat ik twee weken niks meer zag. Heb best een jungle verzameld hier en als die allemaal beestjes zouden hebben, brrrrr.

Ik heb een insecten spray van intratuin gekocht en heb er letterlijk eerst mij gedoucht en daarna ingespoten.

1 like

Ik zou hem een grotere pot geven en een mosstok zodat hij omhoog kan gaan klimmen. Je gaat uiteindelijk steeds meer van dit soort ‘zijtakken’ krijgen.

Ik zag vandaag dat ze bij mijn Jumbo graslelies als konijnenvoer verkopen :face_with_monocle:

1 like

Yessss zaterdag een grote monstera variegata ophalen :slight_smile::slight_smile::slight_smile:

5 likes

Kan iemand mij misschien vertellen hoe deze hangplant heet. Ik meende een rhipsalis soort. Mijn dank is groot.

Hoya Linearis

1 like