Het Plantentopic

Ik ging mijn Maculata x Tamaya toch doen dus heb even foto’s gemaakt :slight_smile:

Stap 1: voor het stekken. Dit plantje was begin van de zomer een stek met 3 blaadjes en is hard gegroeid met 3 stengels waaronder 1 hele lange.

Stap 2: kijk waar je t plantje wilt afknippen net onder een oog en knip daar het onderste blad vanaf. Geen blad mag in de grond zitten, dat gaat alleen maar rotten.

Stap 3: maak de grond goed vochtig en stop de stek erin, minstens 1 cm, en druk de aarde goed aan. Klaar! Goed opletten de komende dagen op genoeg licht en water. Geen direct zonlicht, maar een raam op t noorden bv is ideaal. Grond vochtig houden. Na een paar weken heeft je stek wortels en zal zelf beginnen te groeien.

6 likes

Das een webshop toch? Koop het liefst in een fysieke winkel ivm verzendkosten. Maar als ik het nergens anders kan vinden zal ik daar eens kijken, bedankt voor de tip!

Wow, wel even in shock dat Kaylee Ellen £2000 betaald heeft voor een Spiritus Sancti. Ik flip al bijna als mijn Monstera Variegata bruine plekken krijgt wat niet eens ongebruikelijk is :rofl: Stel je voor dat een blad daarvan geel wordt ofzo. Huilon.

3 likes

Oh mijn God. Geen idee wie dit is, maar dit is echt insane. Die plant is prachtig, maar ook heel lastig. Wat een bizar risico zeg!

Een Youtuber. Haha, had ik erbij moeten zetten.

Had haar al gevonden inderdaad! Ze heeft ook een obliqua. Die gaan niet voor minder weg geloof ik. Echt heftige investeringen! Aan de andere kant… hoeveel mensen kopen geen rasdier van 2000 euro of meer. Vind ik net zo gek/gekker als uitgave.

Wat lief, dankje! Ik ga ermee aan de slag

1 like

Ja dat is waar. Ik vind planten soms wel een beetje onvoorspelbaar qua verzorging. Best wat factoren om rekening mee te houden. Met een plant van een tientje kun je nog een beetje experimenteren wat de beste aanpak is. Maar met zo’n plant :open_mouth:

2 likes

Heeft iemand tips voor de verzorging van een alocasia zebrina? De stengels hingen slap dus heb hem water gegeven, nu staan ze gelukkig allemaal weer overeind behalve een kleintje, die blijft slap hangen. Ik had gelezen dat ze hun oude bladeren afstoten maar dit zou dan de 3e in twee weken zijn die dood gaat, lijkt me een beetje veel?

Yes dat is teveel Idd, heb je goed aangevoeld. Ik houd mijn zebrina altijd lichtvochtig met indirect licht. Ze zijn niet heeeel makkelijk vind ik.
——————
@Lula dat is zeker waar, je moet echt weten wat je doet. Ik zag dat ze haar Anthurium Warocqueanum ook niet goed kan houden, dus ik ben benieuwd waarom ze dit risico neemt. Is er trouwens een filmpje van? Die kon ik dan weer zo snel niet vinden.

Ik heb dus sindskort ook een Warocqueanum en een Philodendron Gloriosum <3 moet nog even foto’s maken die ze recht aan doen. Ik merk wel dat ik het echt als m’n babies behandel, niet te doen.

1 like

Mijn pannenkoekenplant is aan het overlijden. Hij is enorm aan het uitdunnen en steeds meer gaat slap hangen. Heeft iemand een gouden tip? :anguished::sob:

Edit; ik heb hem net verhuisd naar een plekje met meer licht.

Ik kijk niet alle filmpjes maar ze had een update gepost gisteren ofzo. Waarin ze vragen beantwoordde van kijkers en iemand vroeg wat haar duurste plant was. Geloof dat er toen destijds nog ophef was of het wel een Spiritus Sancti was. Maar goed, kijkers kunnen echt naar zijn soms.

1 like

Die twee van mij doen het ook niet goed hoor en krijgen veel licht. Misschien toch de weersveranderingen?

Mijn Monstera heeft het moeilijk. En ik hoop dat jullie tips hebben. Het blad wordt langzaamaan wat geler en ‘gekreukt’. Alle nieuwe kleine bladeren worden geel. Ik probeer de potgrond licht nat te houden, komt ongeveer neer op 1x per anderhalve week goed water geven. Hij staat niet vol in de zon maar krijgt wel zonlicht.
Iemand een tip?

2 likes

@Lula @Neverfull is inderdaad de weersverandering! Die van mij laat ook bladeren los, zolang het de onderste bladeren zijn is er niks aan de hand!

Ik ben bang dat je plant trips heeft, te zien aan de witte kleine puntjes op je blad.

Plant meteen uit de buurt halen bij je andere planten (buiten/schuur/andere kamer) en behandelen. Dat kan met een mengsel van groene zeep, spiritus en water. Zorgen dat je alles goed behandeld en alle witte puntjes weg zijn door ze met een doek met het mengsel af te nemen.

1 like

Ah no! Thanks! Ga het meteen proberen.
Fijn al die plantenkenners hier. :herb:

1 like

Mijne doet het het hele jaar erg goed voor het raam op het noorden. Mocht ie overlijden kan je als je in de buurt van Utrecht woont hier een nieuw stekje ophalen.

Ik heb net voor een paar euro deze monstera deliciosa op de kop getikt, wel wat bruine bladeren dus hoop dat hij nog te redden is met veel liefde en verzorging.

Heb net ook wat voeding gekocht bij de action, maar daar staat niet echt op hoe ik het moet gebruiken, iemand bekend hiermee? Meng je dat met water en hoeveel is handig?

Ik heb een soortgelijke fles, daarvan is de verdeling volgens mij een halve dop per liter. Eens in de twee weken (minder in de winter).

1 like