Het Plantentopic

Geen idee, eerste keer dat ik dit aan de hand heb. Heb deze plant ook nog maar van zaterdag, dus het moet er al opgezeten hebben toen ik hem kocht … hoe zou ik dit kunnen wegkrijgen?

Vriendin van me zegt dat je er even aan moet ruiken of het een schimmel is. Soms kan het ook bij de wortel horen?

@Sansevieria

Haar tip is zoveel mogelijk wegsnijden en aarde wegspoelen van de wortels. Verpotten in goede aarde en een pot met een gat (!). Weekje geen water geven en daarna spaarzaam weer.

Ze heeft ruim 135 planten in huis staan dus ik vertrouw haar advies altijd :stuck_out_tongue:

1 like

@anon76889665 het ruikt gewoon naar grond haha. Ja het voelt ook heel stevig aan, kan het ook niet gewoon van de wortels afwrijven ofzo. Heb voor nu gaten gemaakt in zijn huidige pot en hem daar terug ingezet, want de nieuwe pot was een paar cm groter en hoop dat ie eerst weer wat gezonder wordt voor ie gaat verder groeien (of is dit dom?)

@anon76889665 in een plantengroep op facebook kreeg ik te horen dat het gewoon haarworteltjes zijn en dat die geen kwaad kunnen, dus denk dat ik het voorlopig even aankijk en zie hoe het verder gaat!

1 like

Ja, als het gewoon normaal ruikt dan kun je het altijd even aankijken. Mocht het veranderen dan zou ik de bovenstaande actie ondernemen

1 like

Ik zou hem wel in een grotere pot zetten. Als ik je foto goed interpreteer was ie de vorige pot echt volledig uitgegroeid. En planten hebben ruimte nodig om gezond te blijven. Het kan in ieder geval geen kwaad om hem in een grotere pot te zetten en het kan mogelijk wel kwaad hem in een kleinere pot te houden!

Ah toch doen dan! Weer een werkje voor het weekend erbij haha

1 like

Op verschillende bladeren van mijn calathea zitten witte stipjes op de onderkant van het blad. Is dit slecht?

Kun je het wegvegen?

Ja het gaat er best makkelijk van af. Zat al te googlen op spint maar ik denk niet dat dat het is.

Het lijkt wel op luis :frowning_face:

1 like

Als ik heel dichtbij kijk lijkt het met een soort van hele dunne draadjes vast ze zitten aan het blad. Zie verder niets dat op een beestje lijkt, geen pootjes ofzo.

@Mimir Google eens valse meeldauw. Lijkt het daar op?

Sommige foto’s lijkt het wel een beetje op, maar andere ook weer niet, zie veel foto’s dat het in vlekken groeit maar bij mijn plant is het meer verspreid. En er staat dat je het er niet af kan wrijven en dat gaat hier wel :woman_shrugging:

Ik twijfel of ik met een stofdoek voorzichtig alles moet afnemen en kijken of het daarna terugkomt.

Wat is er mis met mijn monstera? Sinds een dikke week worden de bladeren geel. Ik heb hem uit de pot gehaald en gezien dat er onderaan nogal wat water was blijven staan. Dus heb ik hem voorlopig eventjes zonder pot terug gezet. Ik denk dat hij dus teveel water heeft gehad? Ik vermoed ook dat ik hem moet verpotten als ik de wortels bekijk.

Add images

![image|375x500](upload://wskjijpltvVy4uvXGMQXIj00Twz.jpeg)

Ik kan het niet zo goed zien op je foto, maar het zou misschien ook kalk kunnen zijn uit het water dat je aan de plant geeft. Als dat het is, is het op te lossen door voortaan afgekoeld gekookt water te geven, of regenwater als je een regenton hebt.

1 like

Iemand ervaring met het stekken van een monstera? Ik ben echt een planten-noob, maar volgens mij heeft de mijne wel wat mini plantjes gekregen!

@Colourful Die wil graag een groter potje!