Het Plantentopic

Dat kan je doen als er luchtwortels aanzitten. Dan knip je het stuk af waar de luchtwortel aanzit en dan zet je hem in het water totdat er genoeg wortels gegroeid zijn en daarna kan hij de grond in!

Ik probeer de calathea ornata van m’n huisgenoot nieuw leven in te blazen, de bladeren drogen helemaal uit aan de uiteinden. Weet iemand waardoor dit komt? Ik besproei m wel regelmatig en hij staat niet in direct zonlicht.

Geef je genoeg water? Ik geef water zodra de bladeren een beetje gaan hangen.

En mijn calathea staat in de slaapkamer (op het noordoosten en 5 meter van het raam af). Best donker dus, maar eerder stond ie even in de woonkamer (zuidwesten) en toen werd ie echt veel minder mooi. Ook dode punten. Nu weer terug in de slaapkamer leeft ie weer een beetje op.

1 like

Dankjewel! Daar zou ik nog naar kunnen kijken ja, de locatie! al ben ik wel wat beperkt, ik weet niet hoe enthousiast zij wordt als ik haar plant ergens anders neerzet:p ga het wel proberen in haar vakantie:p

Spint misschien?

Oh ik had er even overheen gelezen dat ie niet van jou was haha. Nouja ach, zij wil toch ook graag een mooie plant? Heeft wel even tijd nodig hoor, ik denk niet dat ie met een week ineens opleeft op een nieuw plekje… Dus hopelijk gaat ze een paar weken op vakantie? :sweat_smile:

Yes😏 dus dan kan de operatie beginnen

1 like

Fijn, succes! En post nog eens een update met voor- en nafoto’s natuurlijk.

1 like

Doet hier iemand aan hydroponics? Dus planten in water zetten ipv aarde. Ik vind het echt leuk staan en het is makkelijk met water geven, en je hebt bijna geen risico op schimmels of andere ziektes (volgens internet dan).

Op deze site staat wel hoe je het ongeveer moet doen: https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/projects/growing-houseplants-in-water.htm. Maar ik weet niet of dat echt zo werkt en welke planten nou het meest geschikt zijn.

4 likes

Dit ziet er wel heel gezellig uit! Ik ben ook benieuwd!

Zo schattig die kleintjes in het midden! Je doet je forumnaam eer aan trouwens :blush:

1 like

Monstera van bijna een meter hoog voor maar een tientje :ok_hand:t2: Van de albert heijn :exploding_head:

17 likes

Ik zie hier veel mensen die echt een leuke combinatie van planten bij elkaar hebben staan. Zelf vind ik dat echt moeilijk om een “urban jungle” te maken. Tot nu kom ik niet verder dan hier en daar een losstaande plant. Mensen die tips hebben? Of is mijn aangeboren gebrek aan ruimtelijk inzicht onoverkomelijk?

Ik koop gewoon planten en potten die ik mooi vind en zet alles bij elkaar. Wel let ik op het hoogteverschil. Niet teveel over nadenken werkt bij mij vaak het beste.

1 like

Ruilen? Mijne wil maar geen stekjes maken. Maar misschien moet ik hem verpotten? Hoe weet je uberhaupt wanneer je een pilea moet verpotten? Zo geen groene vingers.

Als z’n wortels uit de pot komen aan de onderkant. Of als je m eruit haalt en je ziet alle wortels aan de buitenkant, moeilijk omschrijven:p maar dat zijn iig voor mij tekenen dat planten gr
oter moeten staan.

Ik had eigenlijk niks met planten maar sinds eind januari heb ik een pilea en daar heb ik ook al 6 stekjes uitgehaald die goed groeien. Nu groeien er ook al weer twee baby’s bij de “moederplant”. Vind het veel leuker dan verwacht haha

Nou ja, onderuit de pot kan ik niet zien, want hij staat in een stenen pot en om hem nou uit te graven vind ik ook zo zoiets (ja, ik weet dat 'ie in een plastic pot moet staan, maar nam aan dat ze bij het tuincentrum wel wisten wat ze deden toen ze zeiden: ‘zullen we hem even in de stenen pot zetten?’ nee dus blijkbaar. :woman_shrugging:)
Bedoelde meer of je iets aan de plant zelf kunt zien zonder hem uit te graven, of ie dan slapper gaat hangen bijvoorbeeld of dat bladeren beschadigen.

Weet 1 van jullie wat deze gekke steeltjes zijn uit mijn plantje? Weet de naam niet. Volgens m’n moeder zullen er bloemen uit komen, maar ze groeien nu al een aantal weken kronkelend omhoog en heb nog geen bloemen gezien.

2 likes

Ik heb precies zo’n zelfde plantje en vroeg me dat ook af! (ik kan je dus helaas niet helpen haha)
Bij jou steken er wel wat meer stengels uit.