Het Plantentopic

Leuk zeg :smiley: is die klimmer een philodendron?

Blij met m’n nieuwe aanwinst :seedling:

3 likes

Wegdoen!? :hushed: Ik zou m omhoog binden en stekken. Maar niet wegdoen

Water geven :smile:

6 likes

Kan gebeuren toch. Ik zou ‘m water geven en ‘m omhoog binden. Komt wel goed, denk ik.

1 like

Da’s een treurig slappe bedoening :fearful:

Nou ik was van plan mijn monstera variegata weg te doen, omdat hij half dood is (wordt helemaal bruin) en niets hielp. Heb verschillende plekken (licht en donker) veel water, weinig water geprobeerd. Nieuwe grond gegeven. Zie ik nu tot mijn verbazing dat er een nieuw blad aan komt. Het lijkt mij het beste dat ik het nieuwe blad afsnijd en deze op water zet om te wortelen? Of juist niet. Iemand ideeën?

Er zit alleen geen luchtwortel bij en een vrij kort takje.

Maar dit valt toch wel mee? Ik noem dit geen half dood in ieder geval :smile: Blijkbaar staat ‘ie nu op een goede plek als er een nieuw blad groeit. Zou het even afwachten.

Als je per se wilt stekken, kun je ‘m volgens mij afsnijden onder dat kleine luchtworteltje. Maar ik zou zelf tot het voorjaar wachten.

Maar dit is ook een vrij nieuw blad:

Die is ook heel snel bruin geworden. Vandaar dat ik dacht, misschien moet ik met het nieuwe blad opnieuw beginnen.
ik zou nog een keer nieuwe grond kunnen doen? Aangezien de grond telkens wit uitslaat. Of zeg je ook mee wachten tot het voorjaar

Was even bezig met mijn planten vanochtend en dit vond ik wel leuk: mijn Schefflera in haar nieuwste pot met daarnaast het potje waar ze drie jaar geleden in stond. Denk wel dat ik haar dit voorjaar misschien maar eens een beetje ga snoeien, schijnt goed te kunnen en de vorm wordt nu wel een beetje apart.

17 likes

Als de grond heel droog is zou ik even nieuwe geven, en het ziet eruit alsof je kamer/ruimte heel droog is. Ik zou af en toe (1x per 1 a 2 weken) even lekker sproeien of hem soms in de badkamer zetten als je gaat douche, lekker in wat hogere luchtvochtigheid!

1 like

Ik heb exact hetzelfde voor met deze. Ook benieuwd waar het aan kan liggen. Ik dacht dat ik hem te veel liefde/water heb gegeven, maar ben nog maar een beginnende plantenmoeder, dus lord knows.

1 like

Dragon Scale.

Dit is hoe vol en recht de mijne is. De jouwe heeft wel wat juist!

3 likes

Hm wel raar. Ik weet het ook niet zo goed. De mijne wordt af en toe hier en daar ook bruin maar alleen de witte stukken. Dat is normaal. Maar bij jou ook op het groene gedeelte. Is het niet verbrand?

Van de week had ik opeens wat beestjes in m’n monstera, dus had m gauw buiten gezet. Had m eigenlijk al een beetje afgeschreven omdat ik niet verwachtte dat hij de kou zou trotseren. Nou heeft ie dat wel gedaan en alle beestjes zijn er ook uit, heb m goed gecheckt. Maar ik zie nu wel wat rare bruine puntjes / bobbeltjes in het blad. Het zit er echt in, dus kan het ook niet weg vegen. Zijn dit eitjes die echt in het blad zijn gelegd of kan dit verder geen kwaad?

Het is al begonnen toen ik hem aan de noordkant van mijn huiskamer had staan, daar schijnt helemaal geen zon. Dus het is helaas ook geen verbranding. Zo jammer. Maar goed heb net nieuwe grond gekocht, zal hem zo verpotten.

Ik denk een schimmel of anders roest. Dit ziet er niet uit alsof hij verbrand of teveel water heeft gehad. Ik denk ten dode opgeschreven :broken_heart: of zijn dit alleen de aangetaste bladeren en is de rest van de plant ok?

@MACdonalds ik denk dat dit hapjes zijn die uit het blad zijn genomen :stuck_out_tongue: je kan 'm nog even insprayen met een mengsel van water, spiritus en groene zeep/afwasmiddel voor de zekerheid. Over een weekje nog een keer sprayen en controleren of je nog ziet, want misschien zitten er nog eitjes in die uitkomen.

@Zomerjas ik denk ook bij jouw monstera beestjes. Heb je 'm al helemaal goed gecheckt? Een blad wordt eigenlijk nooit zomaar snel bruin. Je aarde ziet er wel een beetje oud uit. Ik zou de bovenkant eraf schrapen en een nieuw laagje geven. Ik denk ook dat je 'm te nat houdt aan de witte uitslag te zien, maar dat weet ik niet zeker.

1 like

Haha ik moet nu denken aan rupsje nooitgenoeg, met die hapjes uit het blad. Maar kan idd goed zijn, ik ga eens een spraytje maken en behandelen.

Een tijdje terug had ik gemeld over mijn alocasia van de Lidl die beestjes had. Ben teruggegaan, heb zonder problemen een andere alocasia meegekregen (heb een Lauterbachiana gekozen). Mocht de eerste ook gewoon houden en proberen om m beter te krijgen, dus heb er nu 2. Ben ook die continu aan het checken op beestjes, want ik wil dat ie blijft leven. Hij heeft net een nieuw blad gekregen en ik vind het zo tof om zo’n nieuw blad en stengel aan mn Stingray te zien

Dankjewel! Vind die van jou overigens ook heel erg mooi.