Het Plantentopic

haha ik vind beestjes ook altijd een soort van cute, maar niet als ze mijn planten doodmaken. Ze mogen best een paar hapjes, maar ze moeten altijd weer uit de band springen…

Supernice van de Lidl! Beestjes zijn wel goed te bestrijden hoor. Een stingray is ook zo mooi <3 Beestjes zijn gewoon wel irritant en ik ben te lui om er helemaal vanaf te komen ben ik wel achter.

1 like

Ik heb vandaag eindelijk mijn monkey mask waar ik eerder geen raad mee wist, verplant. Ik ben er blij mee en denk mijn plant ook! Ik had alleen geen schaaltje meer voor eronder dus nu staat hij tijdelijk even op een oliebollenschaal. :sweat_smile:

En ik heb een tijdje terug zo’n bonsaikit gekregen, met zaadjes en benodigdheden om je eigen bonsaiboompje te kweken. Dus dat is m’n nieuwe project. Ben heel benieuwd of het echt wat gaat worden. Ik heb vandaag mijn kiemplantjes verpot. Moet nog even geduld hebben want pas over zo’n 3 jaar zou je een boompje hebben wat je kunt shapen. :joy:

14 likes

Oh die miniboompjes🥰

1 like

Ik spray mijn planten preventief in tegen beestjes eens in de zoveel tijd en ook om gelijk het stof er af te halen. Is gewoon een spulletje van ecostyle.

Je Monstera zou ik gaan opbinden en eventueel een beetje snoeien waar het opbinden niet wil lukken. Zonde om weg te doen!

1 like

Ik spray sommige planten nu iedere dag omdat de verwarming weer aan staat, maar nu heeft mijn alocasia polly toch spint gekregen :sob:

Ik had weer eens een poging gedaan met een kerstster (een mini van de Lidl), hij staat er nog geen week en is nu al aan het sterven. Vorig jaar heb ik er ook al een binnen twee weken om zeep geholpen en een aantal jaar ervoor heeft hij het ook niet lang volgehouden. Iemand hier tips hoe die krengen langer dan 2 weken in leven te houden?

Peperomia rotundifolia misschien?

Ik was deze post al kwijt, maar nee ik las zoveel tegenstrijdige verhalen dat ik het niet meer heb gedaan. Als hij dit voorjaar weer bloeit ga ik het wel proberen, want heb spijt.

1 like

Aah klinkt gezellig. Doen ze het daar goed? Ik ben echt zo zoekend naar een plaats waar mijn Calathea zich chill voelt. Stond al zo ver weg bij mijn raam als maar kon maar toch nog bruine randen, en 't nieuwe blad heeft ook niet zoveel tekening wat niet helemaal goed schijnt te zijn. Heb 'm nu in m’n hal gezet met alleen maar een raam helemaal tegen het plafond aan dus nul direct licht. Vind 't een prachtige plant maar wel echt lastig.

Ik begin er niet meer aan. Had een hele mooie, grote maar die was ook alleen maar ongelukkig. Stond eerst naast een raam op t zuiden. Toen heb ik m veel donkerder gezet en toen ging hij nieuwe blaadjes maken maar die werden al weer bruin voordat ze uitgerold waren. Hij maakte echt heel veel nieuwe blaadjes maar geen kwamen helemaal uit. En hij zakte steeds verder in. Heb m achtergelaten toen ik ging verhuizen.

1 like

Ik heb mijn calanthea 3 meter van het raam op het zuiden staan met een Elho aqua care erin. Sindsdien doet hij het fantastisch, ben nog altijd verbaasd want de vorige ging zeer dramatisch dood.

1 like

Trots op mijn Calathea :heart_eyes::heart_eyes:

7 likes

Dapper dat je je er nog eens aan hebt gewaagd! Ja zo’n watergeefsysteem is wellicht ook nog wel een idee.

1 like

Die van mij staat denk ik ook 3 meter van een raam op het zuiden af, maar grotendeels in de schaduw van de bank en dat gaat tot nu toe goed! Hij vreet wel liters water, maar volgens mij is de lucht in mn kamer gewoon best droog

Mijn pannenkoekenplant is opeens langzaam aan het doodgaan… de bladeren worden bruin en vallen dan af. Is dit een teken van te veel of weinig water? Het is een plantje met (nu nog) iets van 7 blaadjes en heb er net nieuwe aarde in gedaan.

Volgens mij is dit redelijk veelvoorkomend in het najaar, helaas.

Ik had een keer een stekje van een philodendron brazil op marktplaats gekocht en die staat nu al maanden op water, maar wil maar niet wortelen.

Dus ik heb hem net toch maar in een potje gezet:

Ik hoop dat het nog wat wordt, deze twee staan in ieder geval wel leuk naast elkaar zo!

1 like

Mijn erwtenplant droogt helemaal uit. Wat gaat er verkeerd? Wat kan ik doen? Hij was zo vol en nu blijft er niks meer over. Zo jammer. :disappointed:

Ik denk niet dat het uitdroging is, eerder wortelrot. Geef je van onder of boven water? Ik heb de mijne om zeep geholpen door van bovenaf water te geven namelijk. Heb de laatste levende stukjes in een potje aarde gelegd, hopelijk gaan die stekken tot een nieuwe plant

Van boven ja :disappointed_relieved: shit zooi! Ik zal er maar niet meer aanzitten en hopelijk doet hij nog iets.