Spannend! Ik hoop dat hij makkelijk is te onderhouden
Haha nou ik heb al ander half jaar af en toe een uitbraakt van trips en soms een beetje wolluis en heel af en toe spint. Dan douche ik alles en spray ik het met dat ecostyle spul en is het weer een hele tijd klaar. Vind dat nooit zo erg: kan dan gelijk overal goed schoon maken en alle planten zijn dan weer afgestoft etc. Plan daar een dagje voor in en dan ben ik lekker bezig en de dag erna heb ik spierpijn dus gelijk een soort workout gehad.
Anders: in theekopjes of zelfs koffiemelkkannetjes! M’n oma was gek op Royal Albert servies en ze spaarde koffiemelkkannetjes, dus ik vind het leuk om haar daarmee te herinneren. En perfecte maat voor m’n mini plantjes
Wow echt zoveel mooie planten wat voor ecostyle spul gebruik je dan? Ecostyle tegen luizen?
Dankje!! Ik gebruik Eco.style spru.zit‑r en dan die je zelf moet mengen. Heb een plantenspuit die ook op zijn kop nog werkt wat handig is om onder de bladeren te sprayen. En ik gebruik net iets meer dan aanbevolen per hoeveelheid water. Heb gemerkt dat er dan een iets beter plaklaagje achterblijft.
Als ik google krijg ik dit: maranta leuconeura red; oftwel de prayer plant
Is het heel erg om te bekennen dat ik mijn bloempotten zo goedkoop mogelijk koop en dan thuis overspuit? Sterker nog: ik maak er dan ook nog een gat in! Tegenwoordig koop ik ook steeds vaker terracotta, maar niet voor alle planten (sommige soorten vinden die minder fijn, lijkt het).
Hier trouwens even een geluksmomentje: mijn monstera thai constellation baby die ik nu ongeveer anderhalve maand heb en waarvan de wortels gerot waren door het verzenden vanuit Thailand in sphagnum mos (zelfs de luchtwortel, zodanig dat het in de stam bruinig was), HEEFT EINDELIJK NIEUWE, GEZONDE WORTELS! Ik zag het gisteren toen ik terugkwam van mijn vriend (buitenland, dus iemand verzorgde mijn planten). Zo blij, zeker omdat het nu winter is!
Meelezers met een vraag.
Ik denk dat ik Nikkie en Berthie on the Box moet verpotten maar mijn schoonmoeder zei dat planten slapen en ik moet wachten tot de lente. Wat denken jullie? Wachten of toch verpotten? En zal verpotten lukken bij dit formaat?
Hoe maak je er een gat in zonder de hele bloempot te slopen? Dat lukt mij nooit. Tips zijn welkom
Je kunt hem het beste stekken door hem te splitsen, een stengel die zijn eigen wortels heeft kun je er afsnijden en zelf in een potje zetten:
Dan moet ik nog even wachten aangezien dit stekje nog geen eigen wortels heeft
Dankje!
Betitelen, niet boren! Rondje aftekenen en dan met een spijker vanaf de rand naar het midden slaan. Altijd schuin houden, dan voorkom je dat je de pot doormidden breekt. Duurt een kwartiertje en is minder mooi dan boren, maar tot nu toe nog geen pot gebroken (na twintig stuks ongeveer). Is wel messy af, heb ook al scherven in mijn oog gekregen, dus wel een bril dragen!
Superleuk, doe ik ook vaak. Leuker om die theekopjes en kannetjes zo te gebruiken, dan dat ze staan te verstoffen in de kast.
Mijn avocado is ook helemaal kaal en ik zag hierboven ook al iemand met avocadoproblemen, ik kan me niet herinneren dat dit vorig jaar ook gebeurde, maar ik dacht dat het aan de winter lag.
O wow, bedankt voor de tips! Ik ga het eens proberen.
Ik kwam net dit tegen. Blijkbaar kunnen planten koffie drinken
Na ongeveer vier maanden zag ik gisteren ineens dat een van mijn peperomia argyreia stekjes (een half blad in de grond) is aangeslagen!
(Dit blad komt van het plantje dat ik van @Melacholie gekregen heb)
Oh wat leuk dat het lukt!