Het Plantentopic

@Lula sommige van mijn planten gaan deze winter ook niet zo goed. Maar ik woon hier nog niet zo lang dus ik dacht dat het misschien ligt aan waar ik woon. Ik heb alleen ramen op het noorden en het is deze winter ook echt donker steeds, veel bewolking. Nu heb ik door mijn ramen sowieso al geen planten die veel zon nodig hebben, maar toch.
Ik ben trouwens wel benieuwd of dat ding van ikea goed werkt! Soms lijkt de grond bovenop heel droog maar is het onderin nog wel gewoon vochtig. Vorige keer dat ik er was wilde ik ook een kweeklamp kopen maar ze waren uitverkocht helaas.

Jongens ik krijg straks een mental breakdown denk ik. Ik blijf maar blaadjes van al mijn pilea planten opruimen, mijn monstera heeft een heel geel onderste blad en nu begint ook mijn roze ficus alle onderste bladeren op de grond te gooien :tired_face:

Hier hetzelfde dus, ik snap mijn planten echt even niet meer.

Ik heb ook last van afvallende blaadjes maar mijn avocado die het moeilijk had krijgt wel ineens weer drie nieuwe blaadjes.

1 like

Ik heb hier ook stervende zwanen OF planten die blijven groeien. Zo heeft mijn begonia opeens een stengel die 20 cm langer is met n stuk of 4 nieuwe bladeren in de knop.

Hier ook planten die het - na jaren geen enkel probleem te hebben gehad met mijn verzorging - ineens niet meer goed willen doen in de winter. Geen idee wat er fout gaat. Vooral mijn monstera doet het slecht

Hier ook een paar moeilijke, die het eerst prima deden. Vooral m’n Musa, Polly en Zebrina hebben het zwaarder dan anders, terwijl ze niets tekort komen.

Maar m’n monstera doet het dan juist weer heel goed haha.

Hoop voor ons allemaal dat het snel voorjaar wordt en onze planten uit hun dipje komen.

1 like

Ik vind de winter tot nu toe ook echt klote qua licht. Het is de hele tijd donker in huis met dit weer. Als het een beetje licht is sleep ik meteen al mijn planten naar de vensterbank maar ze hebben het allemaal zwaar.

Sommige planten verliezen daardoor toch juist bladeren omdat ze zich steeds moeten aanpassen?

Nou weer een mysterie opgelost dan :sob:

Ik heb ook een reuzepilea die helemaal kaal is geworden deze winter. Gelukkig had -ie wel nog een hoop stekjes dus die heb ik nu op water gezet. Stomme winter strooit roet in het eten van mijn plantmomgoals. :unamused:

ik heb een best grote slecht verzorgde monstera geadopteerd laatst, maar ik irriteer me zo aan alle ‘wonden’ waar daarboven stengels zijn afgeknipt :frowning: de onderkant ziet er zo chaotisch uit met zoveel bruine plekken en nieuwe uitlopers. iemand tips?

Is iemand hier al wel eens de philodendron micans in een tuincentrum tegengekomen? De philodendron scandens en philodendron scandens brasil kom ik nu wel steeds meer tegen, maar de micans echt nergens, alleen online. En dat online bestellen houdt mij toch wel een beetje tegen. Ik wil hem kunnen zien en voelen!! Heb nu wel stekjes van de micans, maar die zijn zo inimini dat 't over 5 jaar denk ik een keer een mooie plant is :joy:

Dus echt deze met het fluweelachtige blad en beetje rood doorschijnend.

1 like

Haha hoe kom ik bij een kweker terecht :sob:

Haha onbegonnen zaak dus. Ja die is inderdaad ook prachtig!

Heb snel een mening nodig haha. Zal dit gewoon een mislukte philodendron brasil zijn of het is deels brasil, deels neon? Want dan haal ik het neon gedeelte er mooi tussenweg🤩

Ik twijfel dus omdat een blad nog wel een inimini stukje groen heeft. Maar dat is te weinig voor een brasil toch?

Edit: heb 'm maar gewoon gekocht haha.

Heb je en foto van wat je bedoelt? Ik kan er niet helemaal een voorstelling bij maken haha

Ook wat chaotische touwtjes aan bamboestengels haha, maar kijk 't is zo druk ofzo

Haha ik snap wel wat je bedoeld maar ik vind het wel tof! Het enige wat je kan doen is opnieuw stekken en zo nieuwe plant maken denk ik, maar dit is ook wel grappig

Ja vind het zo zonde de moederplant weg te doen. ik had nog even het idee om de plant te scheuren maar als ik kijk naar hoe monstera’s wortels groeien is dat geen optie helaas.