Het Plantentopic

Huh, hoe heb ik die nou niet gevonden? Dankjewel! :kissing_heart:

Thaumatophyllum spruceanum! Tot voor kort behoorde deze tot de philodendronfamilie :slight_smile: je ziet ‘m in Europa geregeld, in de US istie nog vrij zeldzaam.

1 like

Mijn Monstera Monkey leaf verkleurd heel erg. De bladeren worden geel en lijken af te sterven. Is dit normaal? Heeft hij net als ik een winterdip of kan ik beter wat stekjes nemen?

SOS wat is dit (schimmel)? En wat moet ik doen

Latem we het even over die spinnenweb hebben! Eh nee ik zou de bovenste laag grond weghalen en de pot even goed aanvullen met nieuwe grond.

1 like

Ik weet niet zo goed wat ik met deze plant moet, valt het nog te redden? Hij staat op een redelijk lichte plek in het huis

1 like

Wat is er mis mee afgezien van wat bruine randjes? Hij maakt zelfs nieuw blad. Ik zou ff kijken of hij niet teveel/weinig water krijgt en geen volle zon.

Hij ziet er echt een stuk geler uit sinds we hem gekocht hebben, en dat blad was toen ook al onderweg :sweat_smile:

Ja lastig hè, want het kan vanalles zijn. Misschien ook een andere plek proberen?

Ik ga een ander plekje zoeken, misschien gaat hij dan weer de goede kant op. Klopt het dat ze minder water nodig hebben nou dat het zo koud is en minder licht? De potgrond voelt namelijk niet super droog aan en geef alle planten volgens mij minder water de laatste tijd.

Ja ze zeggen het. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal achter wat goed werkt in de winter wat betreft water :disappointed:

1 like

Als je een plant hebt die nog steeds bladeren blijft maken nu, hoef je 'm dan nog steeds geen voeding gegeven? Mijn calathea blijft maar gaan met nieuwe bladeren en dacht altijd dat je rond deze tijd van het jaar geen voeding moest geven omdat ze niet echt groeien, maar nu weet ik het even niet zo goed haha

Mijn alocasio zebrina is ook echt een diva, laatst een heel blad afgestorven en dacht echt dat ie niet meer terug zou komen, maar nu zie ik opeens dit:

Ik ben een trotse mama :heart_eyes:

3 likes

Dit is mijn calathea. Ik houd hem nu al 4 jaar in leven. Veel last gehad van luizen?(van dat plakkerige spul onderaan de bladeren geen luis te zien.)
Werd alleen echt te groot voor de plek waar hij stond. Hoop dat deze plek niet te donker is.
Hij staat vlakbij een veluxraam op het zuidoosten. Maar niet er echt onder.

15 likes

Op de vorige plek (bovenop een kleine koelkast zo’n 2m van een noordwest raam) deed ik eigenlijk niet veel bijzonders. Geknakte stengels afknippen. Regelmatig controleren of hij water nodig heeft. Draaide hem vaak met de overhangende kant naar de muur(zodat hij niet te breed overhing). Heb hem helaas nooit in topconditie gekregen. Altijd wel wat verkleurde bladeren of bruine randjes.

Gaat dit ooit nog goed komen? Ik denk dat ie te donker gestaan heeft, toen ik zag dat ie bruin werd, heb ik ‘m meteen op een lichtere plek gezet maar hij lijkt met de dag bruiner te worden.
Weet iemand ook welke plant dit is?

1 like

Hoe lang duurt het voor een monkey mask stekje om wortels aan te maken in water? Ik heb er twee stekjes afgehaald, hij werd me wat te wild maar nu gebeurt er niks in het water. Heb wel van die luchtworteltjes in het water.

Moeilijk te zeggen. Sommige planten na een week, anderen pas na een maand of langer.

1 like

In mijn ervaring kan het in de winter / herfst behoorlijk lang duren, een paar maanden soms wel, terwijl ze in het groeiseizoen bij mij vaak na een week al wortels hebben.

1 like

Gisteren voor sinterklaas een begonia polkadot en een mini ficus elastica gekregen :heart_eyes:

En nog even wat ‘raad de soort’ verzoekjes. Heb ze als mini gekocht bij Intratuin maar daar staat nooit een soortnaam op. Help me out

Peperomia…?

Ook peperomia?

3 likes