Het Plantentopic

Loveeee de Zebrina! Die van mij is echt een diva en laat nu weer een blad los.

En daarnaast heeft m’n Musa het ook zwaar. Nu al 2 gele bladeren, las op internet dat dat kan komen door teveel water of teveel licht, maar de grond is niet te nat. Staat ook niet in het volle licht, ruim een meter van het ruim en alleen in de ochtend wat direct licht. Heeft iemand advies/tips?

Het nieuwe blad is ook gescheurd tijdens het uitvouwen, ik voel me een slechte plantenmama nu haha

Dit is echt mijn lievelingstopic. Alleen niet goed omdat ik nu veel nieuwe planten heb gekocht. Ik wil nu wat beter voor alles zorgen, dus qua namen en der gelijke en niet op gevoel water geven.

Ik heb foto’s op Instagram. Alleen zie je wel buiten waardoor ik openbaar forum iets minder vind. Als je het wilt zien, mijn :camera: is theelicht

1 like

Dat de onderste bladeren van je Musa nu afvallen is geen ramp hoor, het oude blad valt op een gegegeven moment gewoon af. Zolang 't hierbij blijft er de grote bladeren niet aangetast zijn zou ik mij geen zorgen maken.

Ik zou ze overigens vlak na het blad afknippen.

1 like

Ohhhhhhh yes! Dat is ideaal!

Ben je gaan volgen!

1 like

Ik ben heel benieuwd wat voor systeem jij om je zebrina hebt. Ik heb dat nog nooit gezien!

Zijn niet mijn foto’s! Random van internet af geplukt zoals onder de foto’s staat :smiley:

De larven van de rouw(varen)vliegjes kunnen wel jonge planten vermoorden. Althans, ze voeden zich aan de wortels en bij jongere plantjes zijn die sappiger en makkelijker om te eten/te zuigen/weet ik veel wat ze doen. Zo is mijn birkin pup die ik van een kennis kreeg overleden. :sob:

De eitjes schijnen vaak in de potgrond uit de winkel te zitten. Geen idee of dat zo is verder, maar ik merkte wel verschil toen ik helemaal overstapte naar kokos (mix kokosvezel, grovere kokos, perliet, houtskool en wat sphagnum). Ze houden vooral van vocht en leggen eitjes in natte grond, dus uitdrogen wordt vaak genoemd als beste remedie. Ceylon-kaneel (echt de ceylon, niet de huis- tuin- en keukenkaneel) strooien over de grond hielp het ook verminderen. Verder hoor ik veel goeds over aaltjes, inderdaad! Zelf heb ik ook die ene bacterie (Bacillus thuringiensis serotype israelensis) vanuit 'Murica gekocht, die helpt ook best okay.

@keekie ik heb je een request verstuurd dus dat je niet denkt van huh wie is die rare “vixenswedding” haha!

2 likes

Wat stom van mij. Alleen de plaatjes gekeken. Oeps :sweat_smile:

1 like

Ik heb ook zoveel vliegjes! Wel heel gek want ze zitten voornamelijk in mijn 2 pannenkoekenplanten, de andere planten lijken er weinig last van te hebben. Ik heb al eens eerder een uitgebreide kaneelbehandeling gegeven, maar in 1 van de 2 planten blijft het telkens prijs. Zou ik dan toch beter de hele plant kunnen verpotten en daarbij zoveel mogelijk aarde tussen wortels uit kunnen halen?

1 like

Verpotten en de wortels afspoelen onder de kraan kan je doen maar werkte bij mij maar tijdelijk. Aaltjes waren echt de beste oplossing hier

Wat voor kaneel heb je gebruikt?

Hij hangt opeens heel slap? What to do?

Gewoon supermarkt kaneel. Lees hier nu net dat het een speciale variant moet zijn, maar dat ben ik toen niet tegengekomen. Had trouwens ook wel het idee dat het tijdelijk werkte, alleen kwamen de vliegjes toch weer terug

Ik ben net vol in de aanval gegaan met kaneel! Heb ik het overdreven of is dit precies goed zo? :crazy_face:

Door de kaneel kwamen er veel vliegjes in actie die normaal tijdens stofzuigacties blijven zitten. Dus ik ben positief gestemd dat dit misschien wel gaat werken. Ik heb alleen meer kaneel nodig dus ik ga straks naar de winkel voor meer. Even doorpakken nu!

Spoiler: vonden ze niet leuk

8 likes

Ik heb ook rouwvliegjes helaas. Ik ga denk ik wel maar gewoon meteen aaltjes proberen, kaneel gaat de grond niet in dus denk niet dat het veel zin heeft tegen de larven.
Bij mij komen ze van de monstera die ik bij de ikea heb gekocht. Maar dat is eigenlijk al best een tijd geleden, dus misschien zijn de wortels inmiddels wel te veel beschadigd, dus toen ik net bij de ah voor maar 3,99 een monstera zag moest ik hem wel kopen…
Ik moet echt leren mezelf in te houden met planten kopen :joy: Maar deze is wel een stuk kleiner dus heb er vast nog ergens een plekje voor. Zeg ik dan altijd tegen mezelf als ik in de winkel sta, al is het eigenlijk niet waar. Maar als ik dat pas thuis aan mezelf toegeef is het leed al geschied, jammer zeg. Oh well, vrijdag heb ik afgesproken om naar de intratuin te gaan :grin: Daarna dan…

Nee, sorry, ik heb nog nooit aaltjes gebruikt. Maar de kaneel lijkt ook aardig te werken!

Ik heb de laatste keer kaneel ook gemengd met water, zodat het wat meer in de grond zou trekken. Via deze methode: https://www.leeg-bord.nl/bestrijd-rouwvarenmug-kaneel/

Ik had ze van ecostyle, heeft heel goed gewerkt. Volgens mij zijn er niet echt veel fabrikanten/merken van verder.

Ik ook! Heb het twee weken geleden gebruikt en zie nu geen enkel vliegje mee. Het gunstige is ook dat de aaltjes blijven leven zo lang er larven aanwezig zijn.

1 like