Het Plantentopic

1. Peperomia Prostrata
  2. Geen Peperomia Hope toch? Hij ziet er net iets anders uit. Deze steeltjes zijn dunner.
  3. Musa (bananenplant)

Edit: die 2e is een Peperomia Pepperspot.

Thanks voor het meedenken! Nee geen peperomia hope idd, die heb ik ook en heeft ook dikker blad met meer blaadjes per plek zeg maar.

Zie je edit nu, thanks!

Heeft iemand hier de Ikea Växer groeilamp? En zo ja, hoe bevalt 'ie en hoe gebruik je 'm? Ze zijn nu in de aanbieding en zou dan even moeten bedenken waar ik ze in doe. Mijn monstera staat midden in de kamer, tegen een muur en ik kan daar geen hanglamp ophangen (kan wel maar is lelijk). Misschien op het kastje ernaast. Ik wil het liefst helemaal geen lampen gebruiken maar jeetje, het is hier zo donker de laatste dagen en hij begint ook te verkleuren.

2 likes

Thanks. Dit was aan het begin van de zomer. Hij is nu nog groter :hushed:

1 like

Geen ervaring met die lampen, ben net ook even aan t researchen voor groeilampen. Lees ook verschillende dingen over de blauw/rood verdeling en dat zie ik zo gauw niet bij die lamp.

Wij hebben alleen voor in de woonkamer ramen en achterin openslaande tuindeuren. In het midden heb ik best wat planten die in de zomer genoeg licht krijgen maar nu dus niet. Heb vorige winter maar gewoon geschoven en mn verliezen genomen maar dat is dit jaar geen optie.

1 like

Ja, heb er 1 op kijn vetplanten staan en die doen het er goed onder. Een paar uitgerekte planten groeien sindsdien weer heel compact en ook de gewenste stress verkleuringen zijn terug gekomen.

Heb de grote, prima ding wat mij betreft en vind het juist fijn dat hij geen roze licht geeft. Had destijds online ook positieve reviews gevonden van o.a. hobbykwekers.

2 likes

Ohh die van ikea geeft geen roze licht? Dan wil ik m :heart_eyes:

@Lula ze moeten wel vrij dicht bij je plant staan wil het effect hebben. Je kunt de lichtsterkte meten met je telefoon of lichtmeter, maar verder dan 40cm heeft al weinig effect. Al helpen alle kleine beetje natuurlijk. Echt mooi gegroeid is ie al!

Het is een aardige koplamp, of eerder een felle bureaulamp, maar overdag valt hij hier niet op in zijn hoekje. Ben wel de timer waar hij op zit aan het afbouwen want nu met de kortere dagen is hij anders wel snel aanwezig.

Ik denk dat stekken de enige optie is. Het lijkt erop dat ook de groene takjes dichter naar de aarde al bruin zijn (=food) en dan krijgt de plant dus geen voeding en water meer uit de aarde.

1 like

Nope, geen roze! Was ook mijn eis haha. :grin:

1 like

Dit vind ik wel een groot pluspunt! :sweat_smile:

Ja en nu dus met korting met een Family pas. Mijn vriend heeft er gisteren twee gehaald.

1 like

Ja jongens…nu twijfel ik ook of ik twee lampjes ga kopen. Weet jij al waar je de peertjes in gaat doen @lula? En waar heb jij ze in @Mort? Ik heb nog zo’n lampje thuis van de action met een klem, dan kun je die lamp ergens aan klemmen en de kop buigen. Misschien dat ik daar iets mee kan.

Hoi even een hele suffe vraag, kan het kwaad als een calathea ornata te dicht bij de verwarming staat? Ik heb hem cadeau gekregen en op dat plekje staat ie het mooiste maar ik wil hem niet mollen natuurlijk.

afbeelding
Dit is de mijne, wij hebben er een Hue-stekker achter zitten dus hij brandt alleen tussen 8 en 5 of iets in die richting, meestal zijn we zelf dan toch niet thuis, het is niet echt gezellig licht. Ik heb hem nu gewoon in een losse fitting die ik had liggen gedraaid, maar zo’n klemlampje lijkt me eigenlijk ideaal, daar moet ik nog even naar op zoek.

1 like

Nee, nog niet. Maar zat inderdaad te kijken naar lampen die je kunt klemmen.

Heb hem in een lamp met klem van de IKEA zitten!

1 like

Deze lamp in de woonkamer leek me opeens heel handig :smile: Ik geloof dat de afstand max. 30 cm tot de onderkant mag zijn voor goede belichting maar las op andere sites dat het ook op grotere afstand prima werkt. We gaan het zien.

15 likes

Deze Kenia palm 4 weken geleden gekocht en hangt nu helemaal 1 kant op, ook krijgt hij al bruine bladeren. Hij zou geschikt moeten zijn voor de badkamer. Ook heb ik hem 1 keer in de week een beetje water gegeven. Wat doe ik fout? Ben echt een planten noob, iets gehoord over gesteriliseerd water geven of juist nat sprayen in plaats van gewoon water gieten? Help me to save this one :disappointed_relieved:

Hm wat gek! Staat er direct zonlicht op? Is de grond nat, en heb je m in een binnenpot staan? Ik sproei deze iets minder vaak dan wekelijks flink, en geef een goeie plens als de grond droog is. Heb m niet heel dicht bij het raam staan!

Edit: echt een supergave badkamer