De larven van de rouw(varen)vliegjes kunnen wel jonge planten vermoorden. Althans, ze voeden zich aan de wortels en bij jongere plantjes zijn die sappiger en makkelijker om te eten/te zuigen/weet ik veel wat ze doen. Zo is mijn birkin pup die ik van een kennis kreeg overleden. 
De eitjes schijnen vaak in de potgrond uit de winkel te zitten. Geen idee of dat zo is verder, maar ik merkte wel verschil toen ik helemaal overstapte naar kokos (mix kokosvezel, grovere kokos, perliet, houtskool en wat sphagnum). Ze houden vooral van vocht en leggen eitjes in natte grond, dus uitdrogen wordt vaak genoemd als beste remedie. Ceylon-kaneel (echt de ceylon, niet de huis- tuin- en keukenkaneel) strooien over de grond hielp het ook verminderen. Verder hoor ik veel goeds over aaltjes, inderdaad! Zelf heb ik ook die ene bacterie (Bacillus thuringiensis serotype israelensis) vanuit 'Murica gekocht, die helpt ook best okay.
@keekie ik heb je een request verstuurd dus dat je niet denkt van huh wie is die rare “vixenswedding” haha!