Ja je hebt gelijk! Ik heb nog wat groene takjes in het water gezet, hopelijk kan ik daar nog iets mee.
De enige die ik ken die er ongeveer zo uit ziet is een strelitzia of paradijsvogel maar die op jouw foto lijkt wel anders te zijn, misschien is het net een andere soort?
Ja zijn wel duur. Op dit moment helemaal. Ik heb deze zomer nog een kleintje gekocht met 3 of 4 bladeren voor €25. Goedkoper dan dat, lukt volgens mij niet meer.
Nee, echt geen idee, ik weet alleen dat ze vrij prijzig zijn. Een bloemenwinkel om de hoek had ze aan het einde van de zomer / begin van de herfst wel buiten staan, dus ze kunnen wel buiten staan.
Dicht bij de verwarming is meestal niet zo’n goed idee voor een calathea. Calatheas hebben een vrij hoge luchtvochtigheid nodig en bij de verwarming geeft te droge lucht. Best ook niet te licht zetten, is een schaduwplant. En niet te veel water geven, maar ook niet te weinig. Mooie planten, maar het zijn divas ;).
Ik hoop het! Ik zend ‘m liefde en groeienergie
In 010 kan je ze al groot kopen op de markt euro of 40-50.
Dankjewel voor je antwoord. Ik heb nog 7 calathea’s dus ik ken het divagedrag, alleen over de verwarming wist ik dus niet zeker! Ik verbaas me erover dat ik ze allemaal al een tijdje in leven houdt
Ze zijn ook zo mooi . Ik verbaas me er ook over dat de mijne nog leven, haha. Alleen een paar kleine rufibarba’s hebben de geest gegeven…
Op welke temperatuur zetten jullie de thermostaat 's nachts? Ik ben een beetje huiverig om de temperatuur te ver te laten dalen, en dan overdag weer normaal te zetten. Het temperatuurverschil lijkt me niet top, maar kan het ook snel te koud worden voor de gevoelige planten?
Hallo waar koop ik jouw badkamer?
Volgens mij valt dat wel mee, dat het echt te koud kan worden voor de planten. Ze hebben meer last van tocht enzo. In de natuur is het snachts ook kouder dan overdag dus dan is er ook een temperatuurwissel denk ik maar.
Mijn big ass pannenkoekplant is het zat en verliest alle onderste bladen… Hoort dat bij deze tijd van het jaar?
Ja, toch vind ik het stom! Ondertussen groeit-ie wel baby’s. Ik ben bang dat de planten niet zo vrolijk worden van de verwarming.
Als je ‘m daar afknipt en op water zet, komt wel weer goed hoor. Hoewel ik ze meestal rechtstreeks weer in aarde zet. Dan heb ik het over stekjes uiteraard maar dit zou ook wel moeten lukken, lijkt me.
Echt gebroken of alleen schuingroei? Stekken lukt vast wel, niet alle hoop is verloren gegaan.
Hij is echt gebroken, bijna door. Ik zal die dan gewoon afknippen en op water of in aarde zetten.
Er zitten ook baby plantjes onderin de pot, groeien die gewoon door als ik de stam van die grote afknip. Of kan ik het beter in nieuwe aarde zetten en uit elkaar trekken?
Echt zo’n mooie grote monstera en dat blad. Wat ik me afvroeg, staat hij nu met deze pot en dus gaatjes van onderen denk ik (?) op jouw houten vloer zo? Krijg je dan geen plekken?
Nee, want zo nat is hij nooit. Maar er staat normaal gesproken een bord onder. Moet nog steeds een mooie pot vinden.