Het Plantentopic

Nou weer een mysterie opgelost dan :sob:

Ik heb ook een reuzepilea die helemaal kaal is geworden deze winter. Gelukkig had -ie wel nog een hoop stekjes dus die heb ik nu op water gezet. Stomme winter strooit roet in het eten van mijn plantmomgoals. :unamused:

ik heb een best grote slecht verzorgde monstera geadopteerd laatst, maar ik irriteer me zo aan alle ‘wonden’ waar daarboven stengels zijn afgeknipt :frowning: de onderkant ziet er zo chaotisch uit met zoveel bruine plekken en nieuwe uitlopers. iemand tips?

Is iemand hier al wel eens de philodendron micans in een tuincentrum tegengekomen? De philodendron scandens en philodendron scandens brasil kom ik nu wel steeds meer tegen, maar de micans echt nergens, alleen online. En dat online bestellen houdt mij toch wel een beetje tegen. Ik wil hem kunnen zien en voelen!! Heb nu wel stekjes van de micans, maar die zijn zo inimini dat 't over 5 jaar denk ik een keer een mooie plant is :joy:

Dus echt deze met het fluweelachtige blad en beetje rood doorschijnend.

1 like

Haha hoe kom ik bij een kweker terecht :sob:

Haha onbegonnen zaak dus. Ja die is inderdaad ook prachtig!

Heb snel een mening nodig haha. Zal dit gewoon een mislukte philodendron brasil zijn of het is deels brasil, deels neon? Want dan haal ik het neon gedeelte er mooi tussenweg🤩

Ik twijfel dus omdat een blad nog wel een inimini stukje groen heeft. Maar dat is te weinig voor een brasil toch?

Edit: heb 'm maar gewoon gekocht haha.

Heb je en foto van wat je bedoelt? Ik kan er niet helemaal een voorstelling bij maken haha

Ook wat chaotische touwtjes aan bamboestengels haha, maar kijk 't is zo druk ofzo

Haha ik snap wel wat je bedoeld maar ik vind het wel tof! Het enige wat je kan doen is opnieuw stekken en zo nieuwe plant maken denk ik, maar dit is ook wel grappig

Ja vind het zo zonde de moederplant weg te doen. ik had nog even het idee om de plant te scheuren maar als ik kijk naar hoe monstera’s wortels groeien is dat geen optie helaas.

Zo te zien aan de foto die je plaatste kan je deze relatief eenvoudig splitsen, is dat niks voor je?

Denk je ja? de bak steentjes waarin de plant groeit + filmpjes van mensen die hun monstera verpotten houden me een beetje tegen haha. Ik ga m denk ik in de lente maar even onder handen nemen en kijken hoe de wortels groeien.

Mijn cactus staat ineens helemaal krom, is rimpelig en heeft een witte poederachtige waas. Ik heb hem vorige week een beetje water gegeven, maar niet veel. Zou het iets van schimmel of wolluis zijn? En zou het nog te redden zijn?

Ja ik heb het vorig jaar bij mijn eigen monstera gedaan (en uiteindelijk weer terug bij elkaar gezet want the bigger the better) en dat was een succes! Ik geloof dat de beide delen wel met een wortel aan elkaar zaten maar dat zal ik dan doorgeknipt hebben in het midden. Mijn monstera doet het heel goed!

1 like

Als je dat witte gedeelte indrukt, voelt hij dan nog wel hard aan? Hij lijkt mij namelijk rot.

Ja zelfs harder dan het bovenste gedeelte dat nog normaal is. Beetje alsof het helemaal uitgedroogd is.

Cactussen kunnen ook verhouten maar dan zou het eerder bruin dan wit moeten worden :thinking:

Weet iemand hoe die dunne, houten, groene stokjes heten om planten te ondersteunen? Bij het TC in de buurt heb ik alleen dikke stalen stokken gevonden. Mijn begonia is echt groot aan het worden en moet daar wat aandacht aan besteden met snoeien en ondersteunen.

https://www.apartmenttherapy.com/houseplant-tips-botanists-36710191

Leuk artikel, wel in het engels

1 like