Het Plantentopic

die waar die kleintjes aanhangen? ja hoor!

2 likes

NEE @grace niet weggooien ben je mal. Afknippen en individueel op water zetten. Graslelies zijn drama Queens, deze babies zijn binnen een paar dagen weer frisgroen.

3 likes

Een groeilamp is een ledlamp met speciaal licht (en een bepaalde samenstelling van kleuren inderdaad) . De lampen die jij noemt zullen niets voor je planten doen.

1 like

Ik zie net dat mijn pilea een soort kleine blaadjes onder een blad heeft, met witte puntjes erop. Als ik er overheen veeg verdwijnen de witte bolletjes, maar de blaasjes blijven. Het zit maar op 1 blad, de rest zie ik niks aan. Weet iemand wat dit kan zijn? Op internet vond ik iets over huidmondjes maar zijn die zo groot?

Ohh top, dankjewel! Blij dat het niks ernstigs is

1 like

Nieuwe babies :heart: eindelijk een grotere pannenkoekenplant. Heb een kleintje (stekje) van vriendin gehad maar die wordt al een jaar niet groter dan 4 blaadjes. Meest trieste plantje ooit haha

5 likes

Mijn mother of thousands-stekje van @Maestoso is inmiddels zelf mother of seven!

15 likes

Ik weet niet of je een tk maxx in de buurt hebt, maar daar hebben ze vaak leuke potten (iig bij die hier in Berlijn wel).

3 likes

Ik merk het echt aan mijn planten dat het weer slechter voor ze is. Ik mis mijn humidifier die onlangs kapot ging enorm. Mijn monstera variegata’s hebben het er vooral moeilijk mee, die lijken zich slecht te kunnen aanpassen. Zo zonde!

Zo leuk om al jullie pilea’s te zien! Ik vind ze prachtig, maar dat lijkt één van de weinige planten te zijn die ik niet in leven kan houden! Ik zag laatst een nieuwe soort, de sugar. Leek wat meerkleurig, echt een mooie plant. Ik was enorm tempted om er alsnog eentje te kopen, haha!

Mijn vriend vindt me echt een nerd met deze hele installatie. /nocare uiteraard :sunglasses:

12 likes

Planten zeiken tenminste niet :rofl:

3 likes

Welke groeilamp heb je gekozen?

Ja, ik voel je! Ik zal eens kijken bij Bol.

Oh die lamp is echt perfect voor die plek. Is het die van 55 euro? Ik ben benieuwd of en hoe lang het duurt voordat je gaat merken dat je plantjes er beter van groeien. :blush:

Wil je de lamp per se de hele dag/nacht aanhebben? Is het alleen dan effectief? Want ik zou die lamp anders aandoen tijdens je werkuren, en/of 's nachts…

1 like

@death_by_sexy Ik zou inderdaad ook kijken of hij de hele tijd aan “moet”, vaak is een uur of 12-14 al meer dan genoeg! Het ziet er wel echt mooi uit zo, beter dan de paarse lamp die ik heb (over storend gesproken)!

En superleuk, de pakketjesman bracht net een volgens mij echte monstera deliciosa van mijn reddit secret santa! Ik vind hier in de omgeving alleen de borsigiana en die heb ik al, dus ik ben een blij ei nu! Even afwachten tot hij wat ouder is, natuurlijk, maar hij is hoe dan ook mooi!

Imgur

5 likes

Vraagje; ik heb een gewortelde stek van variegated monstera in water staan. Op zich doet ie t goed, maar de groei is er bij de wortels wel een beetje uit. Zal ik hem nu in aarde zetten, of toch maar wachten op t voorjaar? Op de stek zelf zit trouwens inmiddels een kleine uitloper.

Hoe groot/lang moeten wortels eigenlijk zijn voor je een stek in aarde zet?

1 like

Ik wacht meestal toch een centimer of 10 af met stekken (al ben ik vaak ongeduldig, haha!). Ik hoorde van die vrouw van Planterina dat een stek het beste wortelt in het donker, omdat dit de aarde nabootst. Nog niet zelf uitgeprobeerd, maar zij doet dus papier om de vaas heen om wortelgroei te stimuleren. Wellicht het proberen waard? Het is nu winter, dus ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen (verpotten/planten geeft toch wat stress, dat merk ik bij mijn albo’s tenminste wel sterk nu).

1 like

Je plantje maakt nu waterwortels ipv aardewortels dus wennen moet hij toch. Als ze 4-5 cm zijn zou ik het al doen, anders beschadig ik vaak de wortels perongeluk met ze in de aarde doen🙈

1 like

10 cm heb ik inmiddels wel. Wel van die dikke lange wortels en minder van die dunne ‘haar’ wortels. Maakt dat nog verschil?

1 like