Het Plantentopic

Ja die bedoelde ik denk ik ook. In Voorburg toch?

Durf ik echt niet te zeggen. Volgens mij wel te stellen maar of dat nu ook kan weet ik niet.
Mijn vorige heb ik ook vermoord door het te lang buiten te zetten.

Nee in die keramieken idd… maar eerst met plastic en al, alleen paste dat dus niet…

EDIT: ik weet dat dat plastic er bij voorkeur om moet blijven alleen was deze dus al kapot bij aankoop ( en daarom maar 1,50)

Nou, niet bij voorkeur zou ik zeggen. Eerder sowieso. Tenzij er een gaatje in dat keramieken potje zit, kan het water niet weglopen en rotten je wortels als je een keer iets teveel water geeft.

Oehhhh wanneer??

Ah! Nou ik ga het meemaken. Hij leek vanochtend wel blijer :grin:

Het grootste deel van mijn planten heb ik ook zonder binnenpot staan. Wel heb ik hydrokorrels onderin de potten zitten. Ik kan nooit leuke potten vinden waarin de binnenpot goed past…

I’m living on the edge dan want ik doe bij de meeste planten niet (meer) aan binnenpotten :poop:

1 like

Nou ja, moeten… als je ze direct in een afgesloten pot zet, kan het water dat je geeft niet weglopen. Daarmee loop je het risico dat de wortels gaan rotten als je een keer teveel water geeft. Dus dat is een keuze. En het is altijd wel handig om op te zoeken of een plant het fijn vindt om in een klein potje te staan. Sommige planten doen het minder goed als ze een te ruime pot hebben. Als ze dan uiteindelijk alsnog uit zo’n pot groeien, kun je ze altijd nog ietsje groter ompotten.

Edit: daarom vind ik die terracotta potten fijn. Daar zit een gaatje in. Dus je kunt ze daar direct inzetten zonder plastic kweekpotje en het terracotta neemt ook nog eens vocht op. De kans dat je dan teveel water geeft, wordt dan wel heel klein.

1 like

Het kan ook wel als je altijd precies de juiste hoeveelheid water geeft. De meeste mensen geven alleen teveel water. Maar ik weet dat sommigen van mijn planten liever vanaf onder water krijgen. Anderen trekken kalk weer minder goed dus wil ik de aarde helemaal doorspoelen als ik ze water geef. Dus neem liever het zekere voor het onzekere.

2 likes

Monkey en Rhipsalis gehaald.

Bij mijn broertje in het restaurant hebben ze zo’n mooie grote Rhipsalis, dus moest ik zelf ook eentje hebben (alleen dan klein haha).

6 likes

Links is het nieuwe blad dat ik de laatste tijd steeds liet zien, maar nu komt er alweer nieuw blad aan!

Same here, net nieuw blad en nu komt er alweer één aan :slight_smile:

Gaat goed hier :star_struck:

9 likes

Welke van deze planten zouden jullie aanraden voor iemand die zelfs een cactus nog binnen 2 weken dood kan laten gaan? Ze wil graag een echte grote plant maar hij moet dus wel echt makkelijk zijn!
https://www.ikea.com/nl/nl/search/products/?q=plant&categoryfilter=10779

Ik ben van mening dat de gemiddelde kamerplant makkelijker is dan een cactus. Als je een cactus 1x te veel water geeft is hij direct dood, en dat is dus eigenlijk ook waarom veel mensen cactussen kunnen vermoorden, waaronder ik zelf ook. De gemiddelde kamerplant is veel sterker en veel minder makkelijk te doden. Bovendien kan je jezelf heel makkelijk aanleren om voor de planten te zorgen door gewoon een vaste dag in te plannen voor de verzorging voor je planten. Bijv. elke zaterdag even snel kijken hoe je planten er nu aantoe zijn en ze water geven.

2 likes

Ik zou een monstera doen! Dat vind ik zelf makkelijke planten en kunnen ook wel tegen een stootje als je ze iets teveel water geeft (dit is waar veel plantenbeginnelingen de mist ingaan haha). Als het iemand is die altijd vergeet water te geven zou je ook een geldboompje (pachira) kunnen geven want die hebben maar een klein beetje water nodig. En volgens mij zijn sanseveria’s ook best wel stabiel, maar die vind ik zelf niet zo mooi haha.

Calathea of alocasia zou ik sowieso niet doen, die zijn lastig.

1 like

Ja ik geef ook op een vaste dag water maar voor haar is het echt belangrijk om met een makkelijke plant te beginnen zodat ze er een beetje lol en vertrouwen in kan krijgen maar ik weet gewoon niet wat een makkelijke plant is!

Hmm misschien de pannenkoek? Daarbij begon mijn liefde voor planten haha.

(oh grapje, die staat daar niet tussen)

Bij mij begon de liefde met een calathea, ondertussen heb ik er 9 :joy:

Die zijn bij mij allemaal door 1 spint plaag dood gegaan :sob: Nu koop ik ze niet meer tot ik een huis heb met betere omstandigheden.

ik zou ook voor de monstera gaan! Groeit ook redelijk snel in het voorjaar/zomer dus dan heb je ook eer van je werk haha

1 like