Het Plantentopic

Mijn plantjes hebben ook veel zin in de zomer. Mijn maranta is opeens boos geworden en besluit nu de hele winter te weinig licht te hebben gehad. Allemaal bladeren aan de bovenkant weg, dus nu heeft ze een kale kop.

Ik heb die van mij vorig jaar gesnoeid en gestekt. Die stekjes heb ik daarna deels aan mijn basisplant toegevoegd en deels een ‘nieuwe’ grotere stippenplant van gemaakt. Beide planten doen het heel goed. Vooral de ‘nieuwe’ is mooi vol en maakt veel nieuwe (en hogere) vertakkingen aan.

@lalalele thanks voor jullie reacties! Ik lees nu ook dat er bladbegonia’s zijn en stengelbegonia’s en ik heb duidelijk de tweede, haha
Ik heb, met pijn in m’n hart, er 3 mooie stukjes afgeknipt, ik ben erg benieuwd!

3 likes

Het gaat heel slecht met mijn Monstera, dus ik heb besloten hem maar uit te graven en te kijken of ik nog stekjes kan maken.

Ik zit trouwens ook met rouwvliegjes, dus daar ga ik nu ook mee aan de slag (paar planten nieuwe aarde en alle planten krijgen aaltjes). Wat ik alleen heel irritant vind is dat met name mijn gestekte bananenplantjes heel veel vliegjes hebben, en ze al maanden staan te wachten op vrienden die ze ‘nu echt snel een keertje komen halen!!!’ Ik ben ze ook echt helemaal zat, dus ben geneigd ze (na de behandeling!) naar een plantenasiel te doen, of gooi ik ze gewoon weg. Ze zijn trouwens te groot om te versturen, maar mocht iemand in Antwerpen/Leuven/Brussel wonen en er eentje willen, dan valt er wel iets te regelen :slight_smile:

Ze hebben bij de Lidl vanaf vandaag weer wat leuke planten. Heb zelf een vioolplantje/ficus lyrata bambino en een monstera meegenomen :slight_smile:

Heb hier afgelopen week alle posts bijgelezen :sweat_smile: Ben net verhuisd van een heel klein appartement met weinig licht naar een stuk ruimer appartement, dus kan m’n plantencollectie uit gaan breiden :grin: Zal binnenkort ook eens m’n plantjes op de foto zetten!

Vind het trouwens wel echt een crime om leuke (betaalbare) potten te vinden! Loop zo nu en dan ook de kringloop binnen speciaal hiervoor, maar het is meestal niet veel soeps. Mochten jullie nog tips hebben, graag!

1 like

Ik weet niet wat je betaalbaar vindt, maar ben zelf grote fan van die van Dille en Kamille.

1 like

Ik ben wel geinteresseerd eigenlijk (in een banaantje, niet in rouwvliegjes :stuck_out_tongue: ). Woon in Antwerpen.

1 like

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je er voor kan zorgen dat een klein plantje groter word. en dan bedoel ik naast het water geven, geduld hebben en liefde. Want moet je de plant juist in een klein potje houden of moet je hem overzetten naar een, veel, grotere pot? En wanneer doe je dat dan? Of is dat meer op gevoel?

Ik heb net Philodendron Micans (Micansen/Micans’ ?) gespot op de Bilderdijkstraat in Amsterdam. Mocht iemand die nog zoeken. Ze zagen er mooi gezond uit

1 like

Dat ligt vooral aan de plant eigenlijk. Sommigen vinden het juist fijn wat krapper te wonen, anderen vinden ruimte fijn. Ik doe het een beetje op gevoel wanneer ik ze verpot en hoeveel groter. Ik verpot ze wel sowieso als ik zie dat de wortels uit de binnenpot proberen te groeien

Ben er nog nooit geweest, maar volgende week ben ik in een stad waar die winkel ook zit dus dan ga ik er eens langs!

1 like

2 euro bij de Deen!

2 likes

Ik probeer planten eigenlijk om het jaar te verpotten. Mijn pilea’s doen het op die manier prima :slight_smile:

Over verpotten gesproken: Als bij een plant wortels onder de pot beginnen te groeien is het dan tijd om hem te verpotten? Gaat om een pannenkoekje trouwens. Hij zit overigens al in best een flinke pot.

En vanmiddag eindelijk 2 stippenbegonia’s gekocht. Een heel kleintje (zo schattig :smiling_face_with_three_hearts:) en een grote.

Haha dit heb ik al vaak gehoord dus durfde 'm ook bijna niet te kopen

Op die manier. Maar ik heb bijvoorbeeld een sanseveria, van die meerdere sprieten/stokjes in een pot. En die zit in het formaat mini wat je bij de praxis kan kopen van 3 voor zoveel. Als ik dan wil dat die groter word, dan is er meer ruimte nodig dacht ik. want anders blijft ie toch zo klein?

en @LastYoungRenegade dat is best vaak eigenlijk. Ik moet ook zeggen dat ik nu pas echt een half jaar een echt goede plantenmoeder ben zonder dat elke plant doodgaat (ligt ook aan mijn huis nu denk ik, een studentenkamer is niet handig voor planten)
En ik heb hetzelfde, wortels onder de pot, maar dan bij een graslelie. Ik had het nagevraagd bij de bloemist en die zij da je dan kan verpotten, maar dat het niet perse noodzakelijk is. Maar ja, wanneer is het dan wel echt noodzakelijk :thinking:

Ik heb dus gelezen dat je een plant om het jaar moet verpotten naar een pot die 25% groter is en het liefste tijdens het groeiseizoen. Maar op zich is dit naar mijn idee echt wel een flinke pot en zou 'ie het best nog even hierin in uit moeten kunnen houden.

Bij sanseveria’s ga je zien dat ze zich uit de pot proberen te drukken. Alsof ze kracht zetten om eruit te komen. Ik kan zo alleen niet zo goed uitleggen hoe je dat ziet. Maar als je jouwe in een mini potje hebt gekocht, kan je er bijna wel vanuit gaan dat hij groter wil. Je kan ook proberen voorzichtig het plastic potje eraf te halen. Als je ziet dat de wortels helemaal erin geplet zitten en er weinig plek meer is voor nieuwe wortels, dan kan je beter verpotten naar groter om je plant te laten groeien.
Hoe groter de plant, hoe meer wortels hij nodig heeft. Geen ruimte voor nieuwe wortels=niet groeien.
Voor groeien verpot ik naar een pot die ongeveer 2cm (soms meer) in diameter groter is dan de huidige.

Sanseveria’s kan je trouwens ook makkelijk splitsen als je geen grotere pot wil. Dan haal je hem uit elkaar en verdeel je de ‘sprietjes’ over meerdere potjes.

Ik verpot al mijn planten sowieso eens in het jaar/2 jaar. Als ik niet wil dat ze groeien, gaan ze weer terug in hun eigen pot. Ik kijk dan alleen de wortels na en haal evt verrotte/dode wortels weg en geef hem nieuwe aarde.

Groter zetten hoeft dus niet altijd. Mijn clivia’s wilden wel echt niet meer terug in hun eigen pot, maar groter. Die waren namelijk letterlijk bezig met uitbreken en drukten met hun wortels de binnenpot stuk.

Edit: verpotten zonder groter zetten vergelijk ik een beetje met beddengoed wassen. Je hoeft je bed niet te verschonen om erin te kunnen slapen, maar een fris schoon bed is wel fijn. Op termijn wordt oude aarde soms een beetje crunchy enzo. Dus het lijkt me dan dat plantjes ook wel blij worden van een frisse pot.

Niet elke plant wil trouwens direct verpot/groter gezet te worden zodra de wortels uit de binnenpot beginnen te groeien. Sommige planten vinden het fijn om krap te staan en die groeien dan juist het best.

Bedankt voor je super uitgebreide antwoord! hier kan ik wel wat mee. Komend weekend maar even kijken of er idd sprake is van uitdrukkende wortels. En ook @LastYoungRenegade bedankt voor je reactie. Dat klinkt ook wel logisch om te doen. @Tamara denk ik het bijna te snappen, zit er per plant ook weer verschil in :sweat_smile: Het is vast een kwestie van trial and error.

2 likes

Is het ook hoor. Je kan ook elk nieuw plantje even opzoeken en lezen wat hij (of zij😬) fijn vindt en dat als basis aanhouden. Het gaat daarna steeds meer op gevoel. Je gaat steeds beter kunnen zien of een plantje gelukkig is

1 like