Een paar donkere blaadjes en een waarvan ik denk dat ik ‘m weg moet gooien. Zit ook een gekke geur aan.
Uiteinden zien er nog wel groen uit. Zou ze afknippen en stekken.
Goeie!
Denk dat de geur schimmel en rot is
Denk ik ook.
Ik associeer het met een vieze zolder.
Over schimmel en rot gesproken; dit probleem heeft mijn zaagcactus momenteel
Is dit iets van schimmel ofzo? Een aantal punten worden helemaal bruin en sappig. Een googletje zegt dat t mogelijk schimmel is. Heeft iemand ervaring en een idee wat ik er aan kan doen?
Daar vraag je me wat. Ik heb geen idee. Ook niet na googlen eerlijk gezegd. Maar dan geef ik hem een keer in de twee weken vanaf nu water en hoop ik dat die het dan beter gaat doen.
Het makkelijkste is hem af en toe even optillen (dus de plant met binnenpot. Is hij heel erg licht dan een flinke hoeveelheid water en weer op laten drogen. Zo lang hij zwaar voelt niks aan doen. Als je dat een tijdje doet en hij blijft nog steeds gele bladeren krijgen dan is het misschien droge lucht of iets anders maar bij de meeste planten is het een waterproblemen bij gele bladeren.
Dat zijn handige tips! Hartstikke bedankt. Ik ga het proberen en mocht dat niet werken ga ik even verder kijken voor de luchtvochtigheid enzo.
Ik was in het tuincentrum. En dan gaat het natuurlijk weer helemaal mis met mij
Een grote Aglaonema
Een Monstera monkey mask die wel wat liefde kan gebruiken
En nog 2x deze drakenklimop
Verkopen hier ook wel eens mensen stekjes ? Of iemand tips waar ik leuke stekjes kan halen?
Enige eis is niet giftig voor kinderen ivm mijn Gastouderopvang aan huis
Er zijn vast wel mensen hier die van alles voor je willen stekken, maar dat kost veel tijd (afwachten weliswaar). Zou je niet liever wat planten willen halen? Bij de Plantenhal kun je echt voor weinig al medium grote planten kopen.
Ben ik weer met mijn raad de naam… heb weer eens wat mini plantjes gekocht waar ik de naam niet van weet. Wie helpt me?
Hmm mn monstera stond eerst in een pot met vulkaansteentjes, was helemaal uit de hand gelopen qua wortels. Alles losgemaakt, verrotte wortels ertussen uit gehaald en alle steentjes ook. Nu staat de plant in normale potgrond, maar alle stengels hangen opeens slap. Ik ben ergens bang dat ik teveel water heb gegeven want ik zie ook de kleine blaadjes lichter kleuren en in het midden voelt het nog vochtig, maar in de dagen na verpotting hing de plant ook al slapper. Heb ik iets verkeerds gedaan door een plant die compleet om steen was gegroeid, los te maken qua wortels en in grote potgrond te zetten?
M’n palm droogt uit en ik snap echt niet waarom. Ik geef genoeg water (soms ook met voeding) en sproei minstens 4 keer per week. Ik heb m al twee jaar en hij bloeide altijd zo goed, steeds nieuwe takjes aanmaken en hij was lekker vol. Nu is er bijna niks meer van over omdat ik er steeds takjes uit moet knippen. Kan ik de plant nog redden? Het is ook niet dat alleen de uiteinden donker worden, het hele takje droogt uit en verandert ook van kleur.
Dit is hoe het eruit ziet als ik er wat uit knip:
Ik weet alleen de bovenste uit mijn hoofd, dat lijkt een fittonia te zijn
De vijfde heb ik net gestekt dus daarvan zou ik ook wel de naam willen weten
Nummer 3 is denk ik een ficus repens maar dat weet ik niet zeker en heb er ook geen ervaring mee.
Nummer 6 is een hypoestes phyllostachya.
Hierbij meteen even mijn ervaring ermee:
Best een makkelijk plantje. Als er bloemetjes inkomen kun je ze het beste verwijderen. En zorgen dat hij genoeg licht krijgt. Ook weer niet teveel want dan vervagen/verdrogen de blaadjes. Die van mij begon na verhuizing erg omhoog te groeien (dat was niet heel mooi, meer sprieten i.p.v. leuke vol plantje), volgens mij omdat het raam te hoog voor 'm was. Inmiddels is 'ie uit zichzelf van onder weer blaadjes gaan maken en heb ik de uitgebloeide sprieten er gewoon afgeknipt. Nu 'issie weer mooi.
@MACdonalds @Twijfelaar Nummer 5 doet mij denken aan een peperomia maar welke exact… Misschien weet iemand dat hier.
Ja inderdaad, het lijkt op een peperomia, maar weet ook niet welke soort! Daar maar even naar speuren!
@Tiddlywinks thanks voor ded gebruiksaanwijzing gelijk haha Ik heb al gemerkt dat het een plant is die wel een tikje kan hebben: had hem een tijdje geen water gegeven, daarna even in een badje ondergedompeld en je zag 'm gewoon weer tot leven komen