Wauw zo! Die had idd wel een nieuwe pot nodig haha. Hoe verzorg je m?
Op een hele lichte plek, maar bijna nooit direct zonlicht, 1/2x per week water (afhankelijk van seizoen), en heel regelmatig draaien omdat de bladeren snel weer richting de zon toegroeien. Af en toe stof afnemen. Verder niks speciaals haha… denk dat ik vooral geluk heb gehad met deze plant.
En als bladeren gaan hangen ze zo dicht mogelijk bij de stam eraf snijden, zodat de energie naar nieuwe bladeren kan!
Ik heb ze nu nog liggen, mocht je ze nu al willen?
Hoe lang duurde het voordat er een nieuw plantje kwam als je ze afsneed? Ben bang dat ik geen plant overhoud als ik dit ga doen
2 posts achter elkaar van mij.
Weet iemand wat er aan de hand is met deze plant?
De bladeren gaan helemaal naar beneden en naar binnen sinds 3 dagen? Normaal staat gewoon blij omhoog en hij beweegt veel door de dag heen
Meestal wordt ze slap van te weinig water. Zo te zien heeft ze veel blaadjes, en ik weet uit ervaring dat deze plant ook echt lange wortels krijgt. Misschien even overpotten in een grotere pot met verse aarde?
Spint? Bij mij zat de achterkant van het blad er namelijk helemaal onder toen hij dit deed
Even gekeken, maar dit gelukkig niet!
Mijn bananenplant heeft een zware winter gehad. Tijdens een vakantie bij de oppas waarschijnlijk wat te veel water gehad, aangevallen door de kat, een keer per ongeluk omgegooid. De bladeren gingen één voor een hangen en dood, tot er nog maar 2 hangende bladeren aan zaten. Toen ik die net aanraakte, knakte hij bij de basis gewoon doormidden
Het goede nieuws is dat er wel 2 mini stekjes uit de grond komen! Die zijn alleen nu nog te klein om los te halen en zelf te laten groeien. Kan ik die gewoon zo laten staan om door te groeien, naast de dode moederplant?
Tip voor de mensen die in de buurt van Sprang Cappelle wonen. Er zit hier een kweker die normaal veel naar het buitenland exporteert. Maar door gesloten grenzen dat niet meer kan doen en planten nu aanbied aan particulieren! Gaat over verschillende soorten scindapsussen. Heb net wat planten gekocht om te voorkomen dat ze weggegooid worden en de kweker wat te steunen.
Aureums waren €0,50 Ps (worden er naar verwachting vrijdag 20000 weggegooid ) en de rest was €1,50 Ps.
Edit:
Gaat om kweker Sen.tinel is Sprang Cappelle dus
@C3PO Heeft je plant ook paarse bloemetjes (gehad)? Ik denk dat het een streptocarpus saxorum is. Een plant die zowel binnen als buiten kan leven en makkelijk te stekken is.
@Rilah Ja, je kan de stekjes nog een tijdje door laten groeien naast de dode moederplant. Vaak stopt de plant ook meer energie in stekjes wanneer de moederplant zelf doodgaat, om die reden juist goed om de stekjes nog even te laten zitten. Let wel op dat de moederplant niet gaat schimmelen of iets dergelijks en daarmee de potgrond ‘vervuild’.
@Taksi Oh wat triest als al die planten weggegooid worden. Ik woon helaas niet in de buurt (verre van), anders was ik nog wel langsgegaan. Hopelijk bereikt het bericht nog een aantal FF’ers die wel in de buurt wonen, scindapsus zijn zulke leuke en makkelijke planten.
Bedankt! Grappig dat de plant dan juist meer energie in de stekjes gaat steken. Ik heb de pot op een goed zonnig plekje gezet en ik ga elke dag goed opletten dat er geen schimmel aan komt. Hoop dat het lukt!
@Taksi Voor mij niet in de buurt, maar wel een hele leuke tip!
Iemand hier bekend mee? Lijkt me wel leuk om een keer te proberen!
Heb ze voorbij zien komen in een Facebook groep, dus als je benieuwd bent naar de inhoud dan kan je daar misschien lid van worden.
Verder verschilt de inhoud best erg, sommigen hebben wel 12 planten, anderen maar 5. De conditie van de plantje is grotendeels wel goed.
Oh jee, zijn het rouwvliegjes? Die verspreiden zich snel, daarom is het aan te raden om potgrond te vervangen en wat droger te houden. Rouwvliegjes houden van natte potgrond.
Ugh, nare beestjes zijn het ook. Kan ook een hardnekkige plaag zijn ja, hoop dat de aaltjes helpen!
Yes! Ik heb laatst een box binnen gekregen (en een dag later door een foutje nog een haha, heb ik wel braaf nog voor betaald). Maar het zag er allemaal heel goed uit. Geen kapotte planten ofzo.
Hier een kleine impressie van een paar die er bij zaten: Epipremnun, Ficus Elastica Tineke en ZZ plant. Verder nog een paar dracaenas, een orchidee en wat andere onbekendere (en iets minder boeiende) plantjes.
Oh die zien er hartstikke leuk uit! (Ik heb 2 van die potten zoals op de 1e foto😊) bedankt voor het delen!
Ik heb net een box besteld, ben heel erg benieuwd, wordt volgende week bezorgd dus zal iets laten weten!
Ben benieuwd!