Jaa blije plantjes! Deze had al maanden niets gedaan. Zo lang als ik m heb dus. 2 weken terug een nieuw potje gegeven en oase?? Tussen de wortels uit gehaald en nu meteen een nieuw blad. I’m a happy plant momma!
Ik heb een vraagje. Heb een yucca gekocht en een grote mand om 'm in te zetten. Hij staat nu nog in het potje zoals in de winkel. Kan dat zo blijven of moet hij per se in een andere pot? En hoe vaak ongeveer water? Weet dat het afhankelijk is van standplaats maar ongeveer?
Men raadt aan om 'm wel te verpotten als je 'm net gekocht hebt (hij staat waarschijnlijk al lang in de pot waarin hij nu staat). Ik heb zelf geen Yucca maar qua verzorging kijk ik altijd op deze website:
Ahh leuk topic dit! Ik ben ook een plantengekkie dus ik heb een kleine verzameling:
Mijn Begonia Maculata begint behoorlijk groot te worden de random steen die erbij ligt is trouwens van de Grand Canyon.
Heb naast deze verzameling nog een redelijk grote Dracaena Marginata die aan het sterven is geloof ik. Al een aantal keer behandeld tegen bladluis, maar heeft niet mogen baten helaas.
hahaha sorry ik ga even een maand later nog stuk om “ik vermoed dat ik hem moet verpotten als ik naar de wortels kijk” hahaha, is ie inmiddels al een beetje opgekalefaterd?
ik heb nu in de vakantieperiode de verantwoordelijkheid over de planten van 2 huisgenoten, vind het nogal een verantwoordelijkheid! maar de 1 heeft supergoed voor mijn plantjes gezorgd toen ik op vakantie was (had zelfs nachtmerries dat ze dood waren gegaan, ik ga nog eens 10 dagen weg ), dus ik doe het met liefde natuurlijk.
zal snel eens wat foto’s posten van mijn oerwoud op 12m2!
@diafragma sorry ik ben aan het bijlezen dus op hele oude posts aan het reageren, heb je die gember nog in de grond gestopt? bij mij komt er nu een soort bamboe-achtig plantje uit, maar hij heeft t wel zwaar buiten in dit weer
Ik heb een begonia lucerna en sinds begin juli vallen er wekelijks bladeren vanaf, daarvoor was hij heel mooi en vol. Ik ben er nog steeds niet echt achter hoe dit komt, krijg het gevoel dat het nu toch te warm voor m is. Mochten mensen nog ideeën hebben? Teveel/te weinig water lijkt me niet per se, doe niet heel veel anders dan hiervoor
Mijn baby krijgt een baby! Heb deze cactus uit de supermarkt gered, hij stond daar heel zielig weg te kwijnen en volgens mij heeft hij het nu dus wel naar z’n zin.
ik heb sinds kort een sedum burrito, maar nu verliest ie echt aan de lopende band zijn ‘blaadjes’. Ze vallen er gewoon random af. Hij staat op een +/- 3 meter van een raam op het westen. Wanneer we de ramen openzetten om het huis te laten luchten, komt er wel veel tocht/wind langs. Kan het daaraan liggen? Of moet ik hem ergens bij een raam op het zuiden zetten? Doordat hij zo vol is, kan ik ook niet echt zien of er iets met de grond scheelt (te droog of te nat).
Heb de afgevallen blaadjes wel op een schaaltje met potgrond gelegd om te stekken haha, je moet er wat mee he
Mijn mozaïekplantje was slapper dan slap na die dag dat het 34 graden werd. Dat ding lijkt zo vaak te sterven maar dan geef ik een sloot water en tot nu toe trekt ie altijd weer bij. Zo blij om! Sterk ding.
Veel planten hadden het met het weer van afgelopen weken gewoon heel zwaar denk ik. Al mijn planten deden het super, maar sinds een week gaat dit ook stukken minder.
Zo veel van mijn planten zijn doodgegaan met de hitte ik had elke dag de gordijnen dicht, maar dan werd het alsnog bloedheet. Dus ik denk dat de combinatie van donker en heet ze de nek om heeft gedraaid. Zelfs mijn erwtenplantje is doodgegaan
Oke, wijt het aan mijn luiheid en de warmte van de afgelopen weken, maar:
Ik moet mijn monstera echt gaan stekken/splitsen want de pot is vanochtend omgevallen omdat het er echt teveel zijn nu die naar 1 kant hangen. Iemand goede tips voor het stekken van dit monster?
Mijn planten gaan ook niet allemaal even lekker met de warmte in mijn huis. Alleen het stekje van de exotische bananenplant groeit hard.
Hier gaat alles nog wel ok op de badkamer pannekoek en allebei mn chinese lantaarntjes na heel zonde want 1 van de lantaarntjes (de variegata) was super lang en heeft heeeel uitbundig gebloeid.
Hoi! Deze plantenleek komt even binnenvallen en advies vragen!
Ik heb best wel een mooie grote fles, en ik wil daar eigenlijk zo’n plant in groeien op alleen water, zonder aarde (las dat dat hydroponie oid heet?). Heeft iemand daarvoor goede ervaring met bepaalde planten, die ook een warme kamer met alleen ramen op het zuiden zouden overleven?
Geen tips voor stekken, maar kan je ook niet kijken voor een grote pot en zo’n stok erin?
Ik heb vrij weinig verstand van planten, maar het lijkt me leuk om er een paar te hebben. Het lijkt me alleen zo’n gedoe om na een tijd die plant te moeten verplaatsen naar een grotere pot en te gaan klooien met stekjes etc. Zijn er ook planten die een beetje hetzelfde blijven qua formaat? Ik kan op internet niet echt tips vinden.
@Keaton verpotten is niet verplicht maar wel beter voor je plant, en stekken is al helemaal niet verplicht. Ik heb planten die ik nog nooit verpot heb, en die doen het ook goed. Als ik ze zou verpotten zouden ze het waarschijnlijk nog beter doen maar nogmaals, het is zeker niet verplicht. Dus laat dat je niet tegen houden!
Je kunt natuurlijk ook cactussen of vetplanten nemen, die zijn over het algemeen het makkelijkst, zeker met water geven.