Het Plantentopic

Wow jouw planten zien er allemaal uit alsof ze net uit de winkel komen :scream: Wat is je geheim?

Valt wel mee hoor! Mijn Calathea’s zien er op dit moment behoorlijk zielig uit. Ik zoek de plant trouwens altijd op nadat ik hem heb gekocht/gekregen en noteer dan wat voor verzorging hij nodig heeft. Verder zijn ze gewoon verwend. Ze krijgen elke keer kleine beetjes water, worden bijna elke dag besproeid en krijgen zo af en toe zelfs een kusje. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hier nog een aantal wat kleinere plantjes. De rechter heb ik een paar weken geleden als klein stekje in een tuincentrum gevonden.

Een van mijn nieuwe aanwinsten; Flappie

Mini palmpjes

Deze heb ik gisteren op straat gevonden. Weet iemand wat voor plant het is?

5 likes

Sinds een paar maanden krijgt mijn Strelitzia bruine randen op de bladeren… Weet iemand wat is eraan kan doen? Ik geef hem zo’n 3 x per week 1,5 liter water en spuit hem met een plantenspuit nat. Hij staat op het zuiden voor ramen, maar omdat het zo warm wordt in mijn woonkamer heb ik tijdens felle zon wel vaak de gordijnen dicht. Er groeien nog wel nieuwe takken uit de grond soms.

1 2 5

Je bent in ieder geval verder dan ik ooit gekomen ben met een avocadopit! Zaten ze in een vochtig zakje?
Ik denk dat ze het prima gaan doen als je ze op water zet.

2 likes

Ik kom ook nooit verder met mijn avocadopitten. Heb er al de hele zomer ene op het aanrecht staan, maar er gebeurt gewoon helemaal niets :disappointed:

Hebben jullie nog tips? Lang wachten en warmte hebben tot nu toe in ieder geval niet geholpen.

Ik heb een blog post geschreven over het laten ontkiemen van een avocado pit!

Zelf promo in spoiler!

https://www.makeitextraordinary.nl/2018/08/dit-is-de-manier-om-een-avocado-pit-te-laten-groeien/

6 likes

Ik heb hulp nodig!
Deze plant is van een dikke bos naar zielig hoopje gegaan, in 1.5 week tijd.

Alle blaadjes zijn ook bruin en voelen slap :disappointed:
Hij krijgt van mij 1x per week water.

ff vinger in de grond steken en voelen hoe vochtig/droog die is? ik zou m misschien wel wat vaker water geven!

1 like

Dan moet ik óf meer sproeien, óf meer kusjes geven. Vooral dat laatste krijgen ze nooit :thinking:

Je andere plantjes zien er ook goed uit!

@vitaminwater Ik denk eerder dat ie teveel water heeft gehad haha. Zijn die bruine vlekken zacht (slap door water zeg maar) of juist hard (uitgedroogd)? Het is (volgens mij) een vetplant en die geef ik niet elke week water eerlijk gezegd.

1 like

Ik denk dat veel planten wel van besproeiing houden haha, een aantal van mijn plantjes zien er daardoor ook (denk ik) beter uit! :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ga het ook eens ook die manier proberen, thanx!

Ik lees dit over de strelitzia? Misschien is het wel gewoon natuurlijk proces.

Ik heb mijn mini-bananenstek in een grote pot overgeplant. Pas daarna bedacht ik me dat dat misschien niet echt slim is. Kunnen de wortels dan nog wel goed bij het water? Maar wie weet heb ik over een tijdje wel een boom.

1 like

Kan prima zo hoor!

1 like

Ah gaaf is dat he! Ik vergeet soms ook weleens dat de planten die wij kopen natuurlijk ergens vandaan komen en ‘in het wild groeien’. Maar dan is het wel even bijzonder om dat zo te zien.

1 like

Welke beestjes zitten er hier op mijn bananenplant? :frowning: het zijn allemaal heel kleine stipjes en er lijken wel een soort spinnenwebben rond de bladeren te hangen. Paar dagen geleden heeft ie nog een douche gekregen en toen was er nog niets te zien… er zijn wel een stuk of 3 bladeren onderaan afgestorven, maar ook 2 nieuwe bijgekomen. wat kan ik hieraan doen?

Dat lijkt op spint! Helaas best moeilijk om weg te krijgen :frowning: (ik heb het op mijn klimop). Ik lees vaak dingen over een spray maken van spiritus en water en dat op de bladeren sprayen (niet op de grond), maar ik heb er zelf geen ervaring mee

Spint is zo kut! Maar je kan het wel wegkrijgen. Banaan weer douche geven en alle spint zorgvuldig wegwassen. Dan in de gaten houden en ik gebruik een spray tegen wolluis en spint. Ook heb ik gehoord dat een mengsel van spiritus, groene zeep en water goed doet maar dat heb ik zelf niet geprobeerd. Bij mijn maranta blijft het terugkomen. EN plant bij de rest weghalen anders krijgen de anderen het ook!!!

@Who @Kuidaore ugh ik dacht al dat het zoiets zou zijn … Ik heb hem nu buitengezet en gesprayd met een product tegen wolluis, mijt etc. Hoop dat dat helpt. Eerste keer dat ik dit aan de hand heb, en heb nochtans meer dan 60 planten in mijn huis staan haha. Het is ook zo ineens gekomen? Donderdag heeft ie nog een douche gekregen, en zondagavond zag ik ineens die kutbeestjes