Het Plantentopic

Ja ben daar goed aan het kijken maar nog niets gevonden helaas!

Ik ben een echte planten noob maar probeer het toch weer elke keer!
Nu heb ik een pilea plantje in huis.
Heb hem net even onder gedompeld omdat hij echt droog was.
Gister op mijn werk een orchidee gekregen. Ben benieuwd hoe lang die het overleefd :expressionless:
Verder heb ik nog 3 vetplantjes kalanchoeë en 2 andere plantjes.
Zal.morgen wel even een foto maken

1 like

@Flopsyunicorn tipje voor de Orchidee (mn lievelingsplant): 1 keer per week een half uurtje in een bak water zetten (mag best hoog staan), that’s it. Daarna moeten de wortels weer droog staan. 1 keer per 3/4 week een scheutje orchideeënvoeding, maar vooral NIET te veel voeding. Geen voeding is nog beter dan te veel. Ik doe al 6 jaar met 1 van mn orchideeën, en hij bloeit nog steeds.

4 likes

Standaard van een EGF gekregen op de dag dat EGF ten onder ging. Plantje in het midden links is een opnieuw opgekomen ranonkel maar inmiddels weer uitgebloeid. Het plantje ernaast komt met mooie gele bloemetjes zitten weer veel knoppen aan.

Bieslook die blijft maar leven. Rozemarijn probeer ik te laten groeien. En rechts bovenin is een vaste plant maar doet het heel slecht bij me die gaat naar een collega

Eronder een vlinderstrhik die het ook niet doet bij mij dus gaat ook naar collega.

Oleander pure liefde deze!

Blauwe regen! Verder munt en zie je op verschillende foto’s ook planten voor bijen.

Op mijn terras vind ik plantenpotjes niet zo boeiend haha echt beetje van alles wat

10 likes

Via marktplaats waarschijnlijk een stek van deze mooie plant gescoord (rhaphidophora tetrasperma). Zo blij! Nergens te vinden hier in tuincentrums

14 likes

Mocht het niet gelukt zijn op marktplaats, online ba b y pl a nt s. com (alles aan elkaar) heeft ook mini’s van deze!

2 likes

wow wat is die graslelie lekker vol! die van mij wordt zo groot en sprieterig

1 like

Soms zie ik dat m’n planten een beetje stoffig zijn en dan ga ik de blaadjes een voor een met een nat doekje langs.
M’n stiefmoeder gaf als tip om dit met melk te doen, omdat de blaadjes dan ook gaan glimmen van het vet. Doet iemand dat hier? Werkt dat?

Haha ik doe dit ook!

En ik heb het één keer met melk gedaan, maar zag eigenlijk niet zo gek veel verschil

Leuke potjes!

1 like

Doen!:grin:

1 like

Ah jammer dat je geen verschil zag. Had je wel volle melk gebruikt?;p

1 like

Die tip kwam ik ook tegen, maar melk is vettig waardoor stof er vervolgens meer aan zal blijven plakken. Daarom heb ik het maar niet gedaan, heb geen zin om mijn planten daarna met meer geweld dan met een gewone stofdoek stofvrij te moeten maken…

Hm dat klinkt ook wel weer logisch… misschien dat ik een paar blaadjes met melk doe en de rest met water en dan later ga vergelijken haha

1 like

Ik heb die potjes van de HEMA ook! Maar ik heb ze in mei gekocht en toen was de normale prijs al €2,50 per stuk. Raar dat ze ze nu “afprijzen”.

Mijn pannekoekenplanten deden het super goed afgelopen maanden, maar sinds een week gaat het heel slecht. Slappe takjes, bruine blaadjes :frowning:

Mijn grote pannenkoekenplant heeft op een aantal bladeren zwarte stipjes. Na een beetje googlen heb ik ontdekt dat het kan duiden op wortelrot. Hopelijk komen onze planten er weer bovenop en moeten ze gewoon even wennen aan de weersomslag.

1 like

Ik heb mn hoya carnosa compacta flink gedouched en ondergedompeld. Er zitten allemaal witte vlekjes op (al lang) en nu ben ik opeens toch bang dat het wolluis is…maar het beweegt niet?

Kan ook kalk zijn door het water. Kun je het eraf vegen met je vinger?

Mijn plantenoppas heeft echt een hoop planten verzopen tijdens onze reis :frowning: Mijn avocado (die al bijna 3 was …) was helemaal uitgedroogd en ligt nu op de composthoop, maar mijn vetplanten kregen dan weer veel te veel water, terwijl ik alles duidelijk op een briefje had geschreven. Ik vind het echt zo’n zonde!

1 like

Daar ging ik eerst ook van uit…er zitten wel kalkringetjes op op andere plekken. Kan het er wel af krabben. Misschien eens voorzichtig proberen met azijn.