De bladeren van mijn dracaena worden allemaal geel en hij ziet er maar superzielig uit nu. 1 stam voelt onderaan ook raar aan, alsof er lucht zit tussen de schors en de kern zeg maar (ik kan het samendrukken)… iemand een idee hoe ik hem kan redden? Ik denk niet dat hij te droog of te nat heeft gestaan…
Denk dat hij toch iets te nat heeft gestaan als de stam ingedeukt kan worden. Even geen water geven denk ik.
Ik kan je helaas geen tip geven voor je dracaena want zoveel verstand heb ik helaas nog niet van planten. En ik zit zelf ook met een zielige plant…
Kijk nou wat een zooitje. Voor de zomervakantie was hij echt nog heel mooi met rechte, donkere bladeren. En nu ineens dit… Hangende, gekrulde bladeren en twee bladeren zijn dus gelig. Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik ben twee weken op vakantie geweest, tien heeft mn oma m verzorgd maar zijn er ook twee bladeren bij gekomen. En ik heb m daarna gesproeid. Hij staat nog wel in dat plastic potje maar er komen nog geen wortels uit
Moet ik m wel verpotten? Help?

Misschien teveel water gehad? Gelige punten aan bladeren wijzen daar vaak op. Je kunt even kijken of de wortelkluit niet te nat is.
Is een screenshot van een afbeelding die ik had gevonden in een planten FB groep. Weet helaas niet het boek of tijdschrift waar het uit komt.
Zoals @WhereTheLightIs checken of de kluit niet te nat staat. Ze houden niet van constant natte voeten ook al moet je ze wel vochtig houden. Daarnaast houdt deze van een hoge luchtvochtigheid en sproeien worden ze ook heel blij van.
Hmm ik heb net een aantal weken geen water gegeven omdat een vochtmeter aantoonde dat de grond idd heel nat was. Zou er toen al schade geweest zijn, die nu pas zichtbaar wordt? De kern van de stam is wel hard, niet ‘squishy’ ofzo en de schors voelt ook erg droog aan, er zit gewoon lucht tussen de kern en de schors, de onderste 10 cm van de stam ongeveer …
Oh hmmm, dan weet ik het helaas ook even niet. En als je googled, komt er niks uit? Misschien hebben andere mensen dezelfde ervaring gehad als jij.
Nee als ik google, lees ik ook overal over te veel water. De stam is ondertussen ook verder indeukbaar geworden, tot in de helft bijna, dus ik vrees dat mn plant binnenkort goed is voor de compostbak
ik heb een vierkante stenen pot die ik heel mooi vind, maar nu lees ik dus dat ik mijn drakenplant geen natte wortels mag geven en het water weg moet kunnen (oeps!). Heb m pas 2 weken. Ik wil het liefst geen plastic pot erin, omdat dat niet mooi uitziet met een ronde pot in een vierkante pot. Is er een andere manier om ervoor zorgen dat ie geen natte tenen krijgt? Een schaaltje eronder of bepaalde potgrond?
Je kan toch gewoon niet teveel water geven? Ik heb nergens een gat in de pot of plastic pot erin. Gewoon opletten met water, zeker Dracaena mag beter teveel dan te weinig. Komt goed!
ja dat klopt! maar ik kan niet zo goed zien of ik teveel/te weinig wat geef op deze manier. zal ik een hydrometer aanschaffen misschien?
Je kan ook in de pot eerst een laagje hydrokorrels strooien en dan pas je aarde erop. Dan kan het teveel aan water niet aan je wortels.
Check: hydrokorrels
Mijn scindapsus pictus begint eindelijk echt lang te worden! Helaas wel twee gele bladeren bovenop… als ik de reacties hierboven lees denk ik dat ik hem maar even wat minder water moet geven!
Ooohh nice! Dankjewel
Ik ga morgen naar huis, ben maar 5 dagen weggeweest maar heb mn plantjes gemist! Beetje sneu Hoop dat alles er nog even netjes bij staat.
Ik stop altijd mijn vinger een paar cm in de grond, is het droog dan krijg de plant water. Anders voel ik een paar dagen later weer. Op een gegeven moment weet je van je planten wel welke wanneer water nodig hebben. You can do this! Hydrometer kan trouwens ook. Niet te hard erin douwen als hij weerstand geeft, dan zit je in een wortel.