Het Plantentopic

Geen idee wat een luchtwortel is haha. Ben benieuwd.

Dat was een goede geweest ja. Niet aan gedacht. Volgende keer maar even kijken dus vóór ik maar wat doe :joy: Is inderdaad een pannenkoekplant trouwens

1 like

Als ik het goed zie Zit er om die pot bij de originele plant allemaal draden omheen die van de plant vanaf komen? Dat zijn luchtwortels dus ipv in de grond in de lucht;)

1 like

Ja, je moet ze gewoon een tijdje in het water laten staan. Soms komen er al heel snel wortels aan, soms duurt het wel drie weken bij mij. Ik zet ze altijd best wel snel in potgrond neer; zodra er een paar worteltjes van bijna een centimeter zijn.

1 like

:smiley: Dan wacht ik gewoon een paar weken om te zien of er iets gebeurt.

Kutzooi echt overal komen rouwvliegjes uit maar ik heb echt geen zin om alle grond te verwisselen. Kaneelwater ook eens geprobeerd maar dat hielp maar tijdelijk. Wat een rot beesten

Zo dom, ik zie nu dat ik m’n koffieplantje veel te veel water heb gegeven. Hij zat met die standaard plastic pot in een andere pot en er stond gewoon 3 cm water in. Ik heb 'm nu in dat standaard potje op een schoteltje gezet zodat het een beetje uit kan lekken. Kan ik nog wat anders doen of is het slechts een kwestie van tijd tot ie dood is?

Kan nog wel goedkomen hoor! Lekker in de zon zetten vandaag dan droogt de aarde weer een beetje op.

ik heb het voor elkaar gekregen mijn pilea te vermoorden :sob: Ik heb eens van die green clean machines besteld en daar kreeg ik voeding bij. Maar steeds als ik die gebruikte merkte ik dat het water ineens niet meer in de aarde trok maar er bovenop bleef liggen. Maar ik dacht dat ik mezelf maar wat wijsmaakte. Maar nou werd mn pliea steeds verdrietiger, dus ik heb hem laatst uit zn pot getrokken om nieuwe aarde erin te doen enzo. Kwam een ontzettende rotte meur uit, en helemaal nat onderin ( had al weken geen water gehad). En helemaal bruin ( die voeding was ook bruin). Ik snap niet wat ik fout gedaan heb. Maar die voeding krijgen ze niet meer. Heb zn kluit zo schoon mogelijk gemaakt en met nieuwe aarde teruggezet maar hij lijkt het hoekje om te zijn :frowning: Hang helemaal slap. Gelukkig heb ik nog drie babies gestekt maar die hebben hetzelfde waterprobleem nu dus die moeten ook maar nieuwe aarde.

Gelukkig! De aarde is echt doorweekt:( Hopelijk komt ie er weer bovenop

1 like

Ik vind Calathea’s ook gewoon zo moeilijk… Heeft echt een tijdje geduurd voordat ik wist wat mijn Calathea’s fijn vinden, haha. Ik zou de geknakte takken eruit halen ja, als ze echt geknakt zijn dan gaan ze toch nooit meer “mooi” rechtop komen.

2 likes

Even mijn pilea in een groter potje gedaan.
Zat eerst in een mini potje

8 likes

Nieuw blad. Zo tof helemaal omgefrommeld!

8 likes

Zo leuk om het verschil te zien. Dit was ongeveer 3 weken geleden.

Vandaag

Trotse avocado mama hier

16 likes

De bladeren van mijn dracaena worden allemaal geel :frowning: en hij ziet er maar superzielig uit nu. 1 stam voelt onderaan ook raar aan, alsof er lucht zit tussen de schors en de kern zeg maar (ik kan het samendrukken)… iemand een idee hoe ik hem kan redden? Ik denk niet dat hij te droog of te nat heeft gestaan…

Denk dat hij toch iets te nat heeft gestaan als de stam ingedeukt kan worden. Even geen water geven denk ik.

2 likes

Ik kan je helaas geen tip geven voor je dracaena want zoveel verstand heb ik helaas nog niet van planten. En ik zit zelf ook met een zielige plant…

Kijk nou wat een zooitje. Voor de zomervakantie was hij echt nog heel mooi met rechte, donkere bladeren. En nu ineens dit… Hangende, gekrulde bladeren en twee bladeren zijn dus gelig. Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik ben twee weken op vakantie geweest, tien heeft mn oma m verzorgd maar zijn er ook twee bladeren bij gekomen. En ik heb m daarna gesproeid. Hij staat nog wel in dat plastic potje maar er komen nog geen wortels uit
Moet ik m wel verpotten? Help?:frowning:

Misschien teveel water gehad? Gelige punten aan bladeren wijzen daar vaak op. Je kunt even kijken of de wortelkluit niet te nat is.

Is een screenshot van een afbeelding die ik had gevonden in een planten FB groep. Weet helaas niet het boek of tijdschrift waar het uit komt.

1 like

Zoals @WhereTheLightIs checken of de kluit niet te nat staat. Ze houden niet van constant natte voeten ook al moet je ze wel vochtig houden. Daarnaast houdt deze van een hoge luchtvochtigheid en sproeien worden ze ook heel blij van.

Hmm ik heb net een aantal weken geen water gegeven omdat een vochtmeter aantoonde dat de grond idd heel nat was. Zou er toen al schade geweest zijn, die nu pas zichtbaar wordt? De kern van de stam is wel hard, niet ‘squishy’ ofzo en de schors voelt ook erg droog aan, er zit gewoon lucht tussen de kern en de schors, de onderste 10 cm van de stam ongeveer …