Het Plantentopic

Iemand ervaring met dit plantje?

2 likes

Ja, lastig! Veeeel water (nevel) nodig.

1 like

Ja he! Nog steeds niet achter welke het nou precies is.

1 like

Veel besproeien en leidingwater is eigenlijk te hard. Beter gebruik je gekookt/gefilterd/gedemineraliseerd water want anders gaan ze niet zo lang mee

1 like

Dit is een maranta leuconera! Ik heb ‘m ook gekocht met een bordje ‘calathea’ erbij maar dat klopt dus blijkbaar niet haha #plantenbetweter

De calathea en maranta horen trouwens beide bij de grotere familienaam marantacea.

1 like

JA! Dankje!

Ik ben pas verhuisd en woon nu voor het eerst niet meer superklein. In mijn nieuwe studio lijkt het me heel leuk om wat mooie planten neer te zetten. Ik heb nog nooit in mijn leven een plant gehad dus ik hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien!

Wie heeft er tips voor mooie (middelgrote) planten die niet zomaar dood zullen gaan bij deze plantennoob? Ik heb niet zulke grote ramen, dus ze kunnen helaas niet heel erg veel zonlicht krijgen. Zijn er planten die dat een beetje aankunnen?

ja die kan je ook stekken. Maar dat gaat wel op de zelfde manier, tijdje in water tot er goede wortels aan zitten. Beide zijn een optie :slight_smile: persoonlijk vind ik het soms fijn om babies te laten staan zodat de plant voller wordt.

1 like

sansevieria’s, die zijn er in verschillende vormen en kleuren en heel makkelijk! verder graslelie’s, die zijn ook heel erg makkelijk. een pannenkoekplant zou je ook kunnen proberen. en vetplantjes en cactussen op de meest zonnige plekjes? :relaxed:

1 like

Bij mij in de Albert Heijn verkopen ze 1 meter hoge fiddle leaf figs, voor 7 euro!
Vet mooie plant, zo blij mee!

(Zal later een betere foto posten, hahaha)

11 likes

Oeh mooi, goeie tip! Weet je of die veel licht nodig heeft?

Vanaf morgen o.a. monstera (80cm) bij Lidl voor 3.99!

2 likes

Wilde vandaag naar het tuincentrum gewoon om gezellig te kijken en misschien 1 plantje te kopen, oepsss.

Alacosia zeebrina, mijn vriend zei 2x neem nou maar gewoon mee terwijl ik mij probeerde in te houden hehe.

Eindelijkkkkkk een begonia polkadot, zocht hem al zo lang!

Deze stond afgeprijsd naar 1.50 in de koopjeshoek hoop dat ik hem wat vrolijker kan krijgen. Is geloof ik een maranta

Calathea, dacht in deze pot maar hij komt er niet mooi in uit dus we gaan binnekort weer op uit voor potten jacht bij de kringloop!

10 likes

Gister een (miniatuur?) anthurium clarinervium gekocht. Heel mooi!! Heb alleen nog geen foto’s oeps, dus hier maar één van google. Bespaar mij een boterhamworst 2.0 rel.

18 likes

Ik heb gisteren twee (enorme) stekken van een monstera verpot, maar ik bedenk me net dat ik het gewoon in de aarde heb gepropt en dat deze potten geen gaatje onderin hebben. Op zich heb ik dat meestal niet met mijn planten en het gaat wel goed, maar hoe gevoelig zijn monstera’s voor wortelrot? Moet ik ze echt weer gaan verpotten, of kan dit waarschijnlijk wel?

2 likes

Mijn monstera staat zonder binnenpot en doet het top. Zou zelf alleen nooit m’n plant in een pot zetten die taps toeloopt/smaller van boven is dan onder. Monstera’s maken best wel flinke wortels en die ga je onmogelijk heel uit deze pot krijgen als je wil verpotten ooit

Edit: wat een mooie stekken! Zo groot die bladeren wow

2 likes

Ik heb mijn eerste plant ooit gekocht!

35 likes

Oeps tijd voor een ander pot :see_no_evil:

Heeft iemand nog tips voor leuke planten die goed tegen de zon kunnen? Ik wil planten in onze vensterbank, maar heb er al een aantal vermoord die dus niet zo goed tegen de zon konden…

6 likes

De meeste vetplanten en cactussen kunnen goed tegen de zon! Mijn sanseveria doet het ook goed in de vensterbank

Mijn olifantenpoot is al jaren heel blij met zijn grote raam op het zuiden.