Het Plantentopic

Oeh mooi, goeie tip! Weet je of die veel licht nodig heeft?

Vanaf morgen o.a. monstera (80cm) bij Lidl voor 3.99!

2 likes

Wilde vandaag naar het tuincentrum gewoon om gezellig te kijken en misschien 1 plantje te kopen, oepsss.

Alacosia zeebrina, mijn vriend zei 2x neem nou maar gewoon mee terwijl ik mij probeerde in te houden hehe.

Eindelijkkkkkk een begonia polkadot, zocht hem al zo lang!

Deze stond afgeprijsd naar 1.50 in de koopjeshoek hoop dat ik hem wat vrolijker kan krijgen. Is geloof ik een maranta

Calathea, dacht in deze pot maar hij komt er niet mooi in uit dus we gaan binnekort weer op uit voor potten jacht bij de kringloop!

10 likes

Gister een (miniatuur?) anthurium clarinervium gekocht. Heel mooi!! Heb alleen nog geen foto’s oeps, dus hier maar één van google. Bespaar mij een boterhamworst 2.0 rel.

18 likes

Ik heb gisteren twee (enorme) stekken van een monstera verpot, maar ik bedenk me net dat ik het gewoon in de aarde heb gepropt en dat deze potten geen gaatje onderin hebben. Op zich heb ik dat meestal niet met mijn planten en het gaat wel goed, maar hoe gevoelig zijn monstera’s voor wortelrot? Moet ik ze echt weer gaan verpotten, of kan dit waarschijnlijk wel?

2 likes

Mijn monstera staat zonder binnenpot en doet het top. Zou zelf alleen nooit m’n plant in een pot zetten die taps toeloopt/smaller van boven is dan onder. Monstera’s maken best wel flinke wortels en die ga je onmogelijk heel uit deze pot krijgen als je wil verpotten ooit

Edit: wat een mooie stekken! Zo groot die bladeren wow

2 likes

Ik heb mijn eerste plant ooit gekocht!

35 likes

Oeps tijd voor een ander pot :see_no_evil:

Heeft iemand nog tips voor leuke planten die goed tegen de zon kunnen? Ik wil planten in onze vensterbank, maar heb er al een aantal vermoord die dus niet zo goed tegen de zon konden…

6 likes

De meeste vetplanten en cactussen kunnen goed tegen de zon! Mijn sanseveria doet het ook goed in de vensterbank

Mijn olifantenpoot is al jaren heel blij met zijn grote raam op het zuiden.

Mijn pannenkoekenplant heeft wat bruine stukjes op de bladeren en sommige bladeren hangen nogal. Is dat erg? En wat doe ik eraan.
Hij staat nu voor het raam (op het noorden wel, maar er is wel wat zon) en ik gaf eerst eens per week water, maar nu sinds twee weken 2 x per week.

2 likes

Niet met selderij maar het werkt hetzelfde met bosui en dat gaat prima! Het zijn echt weer lange stelen geworden. Heb ze dit weekend in aarde geplant want stevig zijn ze nog niet echt, hoop dat ze nu ook lekker knapperig gaan worden. Ben het ook met steeltjes van champignons aan het proberen maar dat gaat nog niet echt.

2 likes

Mijn lantaarnplantje heeft een paar bloemetjes.

22 likes

In wat voor pot staat hij? In een pot die helemaal dicht is, of eentje met gaten vanonder en een schoteltje eronder? Mijn pannenkoekplantervaring (lol) leert me dat ze zo’n tweede pot fijner vinden en minder snel gaan rotten of bruin worden.

1 like

Oh thanks, goede tip! Hij staat nu inderdaad in een dichte pot. Ik ga kijken voor eentje met gaatjes en een schoteltje!

1 like

Neeee ik zie net dat mijn philodendron Xanadu vol zit met vliegjes :sob: morgen maar de rest van de planten controleren. Xandu nieuwe aarde geven en zand bovenop strooien? Maar wat voor zand moet ik halen? Ik baal!!!

Mijn ervaring is dat in elk najaar ik een aantal bladeren moet opofferen! Best wel veel eigenlijk. In de zomer komen er dan wel mega veel bladeren aan. Krijgt je plant wel een mooie stam uiteindelijk :grin:

1 like

Voor mensen die het lastig vinden hoeveel water een plant nodig heeft, ik vind de app van Plantsome heel handig. Je geeft aan welke plant je hebt en hoeveel zonuren hij krijgt, dan krijg je een melding wanneer je water moet geven en hoeveel water dat moet zijn! #nospon

5 likes

Met de bluetooth plantmonitor! :sweat_smile:
Ik heb deze voor m’n stervende olijfboom gekocht omdat ik gewoon niet meer wist wat ik goed of fout aan het doen was, hij is er helemaal bovenop gekomen nu ik op het percentage precies weet wanneer ik water of voeding moet geven :smile:

5 likes

Dat van @Merel is wel heel fancy! Ik schat gewoon hoeveel uur per dag ze direct zonlicht krijgen afhankelijk van waar ze staan in je huis.