Het Plantentopic

Een zamioculcas! (Ik weet niet zeker of je het zo schrijft.) Die heeft veel en mooie groene bladeren en doet bij mij het makkelijkst van al m’n planten. Hij groeit hier wel snel, dus ik zou ‘m niet al te groot kopen

1 like

Zamioculas, zoals meerdere mensen al zeggen. De pannenkoekenplant is bij mij ook makkelijk en blijft maar stekjes maken. De scindapsus pictus (hang- of klimplant) groeit snel zelfs in de winter.

Bedankt voor de tips! Ik ga ze allemaal eens opzoeken.

Lepelplant is ook praktisch onverwoestbaar. Gaat ie slap, dan wat water. Verder niks :+1:

1 like

Ik heb twee van zulke planten vanuit stekjes gekregen, maar ze lijken nu te zwaar te worden en vallen om. Moet ik er een stokje in steken en vastbinden? En weet iemand hoe deze planten heten?

Volgens mij is het een graslelie. Komen er lange stengels uit waar de stekjes aan groeien? Dan is het een graslelie.
Lekker veel water geven (niet overdrijven, maar je kunt ze bijna net verzuipen) en wat dieper in de pot, voor je het weet is hij supergroot!

@Goldenmilk een Amarillis zit toch altijd aan een bol en niet in de volle grond? Althans in een pot? Dan zou je bol namelijl verrotten.

Nee het is geen graslelie, die heb ik namelijk ook! Deze is helemaal effen groen, en geen bloemen. Ik zal het eens bij de vorige eigenaar navragen. Dieper in de pot zou wel goed kunnen, de wortels zitten nu best wel hoog. Ze groeien sowieso super hard!

Ahhh ik had laatst heel veel planten verpot en in quarantaine gezet ivm rouwvliegjes, maar het heeft niet gewerkt :frowning: ze zitten weer ooooveral in… Vandaag weer verpot en dit keer alles, inclusief mn grote monstera. Zooo lang bezig geweest. Heb alles nu in de badkamer staan in de hoop dat de overgebleven vliegjes in de kamer dan dood gaan in het weekend zodat ik mn planten dan maandag weer terug kan zetten… Dit was mn laatste arbeidsintensieve poging, als het nog een keer gebeurt ga ik aaltjes kopen! Ik woon in een klein appartementje met alleen een woon en slaapkamer dus ik kan ze ook niet ergens anders neerzetten zodat ze niet weer besmet worden ofzo. Echt rotbeestjes zeg!

M’n calathea heeft het overigens niet helemaal overleefd (ik doe nog een reanimatiepoging) en bij mn vorige verpotpoging was ook al een plantje gesneuveld, dus ik mag van mezelf over een poosje wel weer wat nieuws. Hopen dat daar dan niet weer rouwvliegjes uit komen :stuck_out_tongue:

Daar zat ik inderdaad over na te denken toen ik aan het verpotten was, omdat ze niet zijn gekomen toen ik een nieuwe plant kreeg maar ik denk toen ik een plantje heb omgepot met andere potgrond… Dit was een nieuwe zak van een ander merk dus vond her het proberen waard, maar anders worden het idd de aaltjes! Heb jij een goed adresje om ze te halen? Zag nogal veel aanbod op internet…

1 like

@Mimir Ik heb echt 10 van deze, weet vrij zeker dat t wel gewoon een graslelie is! Maar dan gewoon helemaal groen ipv met lichtere strepen. Super makkelijke plant, makkelijk stekken en met lichte bloemetjes idd :heart:

Ik laat ze gewoon hangen, geen stokjes oid


Drie hiervan zijn graslelies

8 likes

Een graslelie is niet per definitie bont hè, er zijn ook effen graslelies. Sterker nog, als hij te donker staat vallen de lichte plekken weg en worden nieuwe bladeren donker.

Edit: zoals op de foto van @vitaminwater dus!

3 likes

Ahh die babyplantjes die daar onder die plank hangen zijn zo leuk!

1 like

Ok ik heb hem meegenomen in de douche (:joy:), en hij lijkt al op te knappen! Maar er zitten dus wel allemaal dode bladeren tussen. Haal ik die weg? En dan beter alleen het blad of ook de steel?

2 likes

Net spint ontdekt in mijn zeur calathea. Gelijk maar in de container gemikt want hij zat goed vol. Stond altijd in zijn eentje op een plank, maar 's avonds heb ik een paar keer een andere plant er naast gezet omdat die anders geplet zou worden door mijn gordijn. En daar zag ik gisteren ook spint op lopen : (. Snel gesproeid met een spiritus en groene zeep mengsel

Heeft iemand ervaring met het bestrijden van spint? Hoop niet dat al mijn planten straks vol zitten.

Ah nee wat rot :sob: wat zonde dat je calathea het niet gered heeft, ik hoop dat je andere planten het overleven! Spint heb ik nog nooit gehad, zijn daar bestrijdingsmiddelen tegen? Ik lees iets over roofmijten? Bij mij hielpen aaltjes goed tegen de rouwvliegjes dus kan me voorstellen dat een natuurlijke vijand misschien ook de spint aan kan pakken.

Ik heb net weer wolluis ontdekt in mijn siernetel, dacht dat ik er vanaf was :unamused: is al de derde keer in dezelfde plant binnen ruim half jaar, snap er niks van. Volgens mij is 'ie elke keer goed schoon geweest na behandeling met spiritus en afwasmiddel. Heb bijna de neiging om er een schoon stekje van te plukken en de rest weg te gooien, maar ik ben ook gehecht aan het plantje zoals hij is. Heb 'm maar in quarantaine gezet en aangestipt maar weet niet zo goed wat ik ermee aan moet nu :slightly_frowning_face:

Ik heb net mijn bananenplant een grotere pot gegeven. De laatste tijd ziet hij er een beetje sad uit (dit is zijn beste kant) en de laatste paar bladeren zijn ook niet goed uitgerold. Misschien is de plant gewoon toe aan een tropisch klimaat, maar als iemand andere tips heeft waar ik wel invloed op heb…

ik weet niet of je al sproeit? En deze planten hebben zo veel mogelijk licht nodig geloof ik, niet dat dat er is met dit herfstweer haha. Lees wel vaker dat bananenplanten het moeilijk hebben buiten de zomer om!

1 like

Ik sproei best regelmatig, maar misschien kan ik dat iets trouwer doen, bedankt voor de tip. Het zou inderdaad ook aan het seizoen kunnen liggen, dat kan ik over een maand of twee laten weten :sweat_smile:

Iemand enig idee welk plantje dit is?

Die heeft heeeel netjes de winter overleefd hoor! Wordt komende maanden vast weer mooier en groter :slight_smile: Ik geef mijne geregeld een douchebeurtje.

1 like