Het Plantentopic

Ik heb eens gelezen dat regelmatig kleine beetjes water geven niet gunstig is omdat dan niet alle wortels gelijkmatig bewaterd zijn. Ik zie dat je de palm in een kweekpot hebt zitten dus je zou je m flink kunnen bewateren. Bijvoorbeeld even in de douche zetten, flink water geven en laten uitlekken. Een soort tropische regenbui haha.

1 like

Vind het zo grappig hoe op die eerste foto je vriend/broer/vader/buurman een plant als lichaam lijkt te hebben.

1 like

Hahaha dat had ik zelf nog helemaal niet gezien, love it

1 like

Iemand tips voor een leuke, wat hogere plant die in een bloempot buiten kan staan, vol op het zuiden?

Heb vroeger (ander huis) olijfboompjes gehad en dat vond ik wel leuk, maar die bleven best iel.

Geef maar een gil als je stekjes er aan toe zijn :slight_smile:

1 like

Een fittonia!

1 like

Niet weggooien als ie opeens slap hangt. Gewoon een sloot water geven en watch the magic happen. Paar uur later staat ie er bij als nieuw! (Paar keer zelf ondervonden door vergeten water te geven haha.)

1 like

Ik heb mijn Alocasia (Polly) nieuwe potgrond gegeven en vond een hele hoop knolletjes tussen de wortel. Heeft iemand daar wel eens nieuwe plantjes uitgekregen en hoe ging je dan te werk? Of kan ik ze beter weer terugstoppen bij de moederplant?

Ik heb voor het eerst een grote mensen plant en ik wil er dit keer echt goed voor gaan zorgen. Maar ik heb echt geen idee… moet ik hem overpotten met potgrond in de grote grijze pot? Nu staat hij gewoon nog in dat bruine bakje uit de winkel. En hebben jullie nog andere tips?

7 likes

Ik zou zelf altijd de plastic pot er om heen houden omdat daar gaatjes onderin zitten dus dan kan overtallig water weglopen. Als dat niet kan dan kunnen je wortels gaan rotten als je plant te lang natte voeten heeft.

Ik weet niet precies hoe deze palm heet, maar ik zou even googelen hoe je ‘m moet verzorgen :slight_smile: en de gouden tip voor alle planten vind ik: als je je plant water wil geven, steek dan even je vinger twee kootjes in de aarde. Als de aarde dieper nog vochtig is, dan hoeft ie nog geen water!

5 likes

Ik heb twee (wat kleinere) palmpjes en die houden er van om regelmatig met water besproeid te worden.

Wat betreft de kweekpot sluit ik me bij @crazyplantlady aan, ik heb al mijn planten daar gewoon in laten zitten, als je per ongeluk wat te veel water geeft is er niks aan de hand namelijk!

1 like

Wat hierboven ook al gezegd werd: ik zou ze in de kweekpotjes houden. Evt overpotten in een groter kweekpotje als je merkt dat de wortels het hele potje al vullen.

Stekken werkt voor elke plant anders! Graslelie krijgt van die babyplantjes eraan vast, bij een monstera moet je ‘m bij luchtwortel afsnijden en dan weer planten. Staan ook veel filmpjes over op youtube!

2 likes

De monkey mask stek je op dezelfde manier als een epipremnun (scindapsus). In dit filmpje van Mama Botanica wordt duidelijk uitgelegd waar je de plant dan moet afknippen en waar je op moet letten. :relaxed: Erg leuke plant ook trouwens, de monstera adansonii.

Ga je naar de lentekoopavond? Ik denk dat ik ook even langsga, op z’n minst voor potgrond en hydrokorrels maar wellicht ook nog met een paar plantjes, haha.

Ik heb voor de grap een zoete aardappel op kweek gezet omdat ik het niet meer durfde op te eten en weggooien zonde was. Nu is die inderdaad gegroeid en zitter er veel wortels aan en aan de bovenkant blaadjes. Alleen die aardappel is zo groot en lomp in het midden. Kijken of ik het kan stekken en niet dat het dood gaat. Staat in een glas water en niet in de grond nog.

2 likes

Plastic pot erom laten zitten en de app Plantsome downloaden, die geeft een melding wanneer (en bij mij heel belangrijk HOE VEEL ML) je planten water nodig hebben. Ik gooide altijd maar gewoon op gevoel er water in maar dat bleek dus veel te veel waardoor alles dood ging. Heb nu al een tijdje wat planten en ze bloeien zelfs!!

4 likes

Ja, ik zag voorbij komen dat ze vanaf 18.00 uur koopavond hebben met 20% korting op een groot deel van het assortiment. Scheelt toch weer een beetje in de uitgaven, haha.

1 like

Dit heb ik ook gedaan. De eerste wortels zitten er nu aan en wacht met veel geduld op de eerste blaadjes!

1 like

Zijn jullie alweer voeding aan het geven? Een paar planten maken echt al veel nieuw blad aan, zo leuk! Dus die ben ik maar al aan het voeden. Hebben jullie nog leuke planten op je wishlist?

@pinkie blaadjes duurde wel even bij mij. Staat nu al vanaf begin van het jaar op water en heeft nu paar mooie blaadjes.

Oh dan gaat dat inderdaad nog even duren. Ik heb hem nu denk ik een maandje in een glas water staan. Geduld dus :sweat_smile: