Het Plantentopic

Ja is t ook! Ik geef sowieso altijd minder dan er op de verpakking staat. Ik heb dat poeder wat je moet oplossen en geef altijd nog minder dan de helft van het lepeltje. Heb laatst mn calathea ook verpot, werd helemaal blij van de mooie witte wortels en de knolletjes haha.

1 like

Ik heb mijn monkeymask/Adansonii gestekt! Inmiddels heeft hij wortels en het lijkt me wel leuk om te ruilen met iemand van hier : ). Heeft er iemand iets te ruil? Het liefst een plant die niet veel licht nodig heeft, en al geworteld is.

Ik heb zelf al:

  • Pannenkoek
  • Graslelie
  • Monkeymask (haha)
  • Monstera
  • Scindapsus
  • Tradescantia
  • Verschillende soorten philondendron hangplanten
  • Chinees lantaarntje

Ik vind die zó leuk maar ze zijn giftig voor katten dus ik durf het niet aan er een te nemen. :frowning:

Bij mij is het sowieso een superdroge bende, heb er ‘s nachts ook best last van (droge neus en mond), maar investeren in een luchtbevochtiger vind ik dan wel weer een drempel. Ook omdat ik graag wil verhuizen op korte termijn. Wel een goede reminder om mn plantenspuit er weer eens bij te pakken

1 like

Ja goeie!

Onze grote palm was aan het doodgaan dus wij gisteren naar de lenteavond an int.ratuin, vet mooie dracaena gekocht en een goeie maat pot erbij en vandaag mooi ingepot. Helemaal in m’n nopjes!
En nu besluit ik net de rotte stukjes palm uit de pot te halen, kom ik erachter dat er nog drie best grote stukken nog wel ok zijn en geen wortelrot hebben, dus die heb ik met een hele pot vol nieuwe aarde weer geplant. Win-win-win!

10 likes

Wij hebben er twee, eentje voor boven en eentje voor beneden. Oorspronkelijk gekocht voor onze baby die last had van de droge lucht en vooral snachts veel moest hoesten. Leuke bijkomstigheid is dat de plantjes het ook leuk vinden haha. Boven valt het altijd goed mee qua luchtvochtigheid omdat we altijd de deur van de badkamer open gooien met douchen. Beneden was het in de winter wel eens 30%.

1 like

Probeer m tussen de 50-60 te houden. Als ik m een paar dagen uit heb zakt hij wel tot in de 40.

Even mezelf quoten hoor, maar vond het trouwens best wel satisfying om die vochtige aarde tussen de wortels vandaan te pulken en dat hele wortelnetwerk uiteindelijk in je handen te hebben. Zo mooi! En tof dat je met een beetje wroeten dat gewoon bloot kan leggen.

5 likes


Mn nieuwe lithops :heart:

8 likes

Weet iemand welke plant dit is? Hij hangt nu een beetje slap, ik heb hem nu verplaatst naar het raam maar weet niet of dat beter is?

Misschien heeft hij wel behoefte aan verse aarde. Staat hij al lang in deze pot met deze aarde? Dan zou ik hem eruit halen, de oude grond er een beetje af schudden/vegen en met nieuwe aarde in een potje doen, misschien een maatje groter ook als de wortels overal zitten.

1 like

Ik heb mn planten dus ook t liefst in de kweekpot en dan in de sierpot. Maar voor sommige sierpotten kon ik echt geen kweekpot vinden dus maar verpot in de sierpot en bidden dat t goed gaat haha.

Ik was vandaag bij de Intratuin en wilde graag een sinaasappel boompje kopen, alleen best prijzig daar. Iemand tips? Ook of het boompje/plant echt waar is?

Tip is niet naar Intratuin gaan, echt tyfusduur daar. Ik heb de mijne van H,ornbach vorig jaar maar heb hem moeten uitgraven in het najaar want hij kan niet buiten overwinteren en niet binnen in de zomer, want dan gaat hij niet bloeien. Beetje een moeilijke plant eigenlijk. Ruikt wel lekker.

Mijn graslelie (van stekjes vanaf het egf nog!! Weet niet meer van wie helaas) en nieuw huis gegeven.

14 likes

Iemand ervaring met een bamboe plant op een balkon?
Ik wil misschien een ‘ Fargesia murieliae ‘Simba’’, die schijnt max 1.75 meter te worden en kan in de zon staan. Maar vraag me wel af hoe ze in onderhoud zijn.

Ik heb net mijn zak potgrond weggegooid omdat hij helemaal vol met rouwvliegjes zat.

Eén plant die ik onlangs verpot heb had ook wel wat vliegjes, maar dat waren er een stuk minder en ik lijk ze weg te kunnen krijgen met kaneelwater.

Nu ik toch nieuwe potgrond moet gaan kopen: welke gebruiken jullie? Gebruiken jullie voor alle kamerplanten ook dezelfde? Als ik namelijk een beetje informatie over mijn planten google dan zie ik bij iedere plantensoort dat er weer andere verhoudingen potgrond / kokospotgrond / van die witte korrels / … aangeraden worden.

Mijn vorige potgrond was van Intratuin, speciaal voor kamerplanten. Die was goed luchtig, maar er zaten veel grote stukken in waardoor het niet echt handig was voor kleine nieuwe stekjes.

Ik zoek een luchtzuiverende plant die onderhoudsvriendelijk is (lees: mijn vriend met 0.0 verstand van planten moet hem kunnen verzorgen) iemand tips?

Phlebodium / blauwvaren.

1 like