Weet iemand de naam van deze plant?
Wil hem toevoegen aan Plantsome maar kan hem niet vinden…
Help SOS. De avocado heeft 1 lichting mislukte blaadjes, de nieuwere daarna zijn wel weer normaal. Iemand die kan vertellen waar dat mee te maken kan hebben?
@Donnyvolgens mij een dracaena (hooo dat ik dat goed geschreven heb). Staat hij op een stammetje?
Ja! Dat is een dracaena inderdaad!
Oh dan heb ik er dus 2 van deze.
Een grote ( die nu na 15 jaar een nieuwe stam krijgt ) en dit minietje
Jazeker! Ben er laatst nog geweest
Ik heb nu al twee planten (calathea en monstera) waarbij 1 blad helemaal opgekruld is tot een buisje. Netzoals wanneer je papier oprold om er een verrekijker of schietbuisje van te maken haha snappen jullie het? Ik kan vanavond wel een foto maken, maar misschien weet een van jullie nu al hoe dit komt?
Is het een blad wat eerst normaal hing wat nu is opgerold?
Bij de ene was het al zo toen ik hem kocht, maar bij de monstera is hij nu gaan rollen idd
Bij mijn Monstera zijn dat de nieuwe blaadjes! Die zijn ook wat lichter groen en een beetje glimmend. De Calathea kan dat doen vanwege het donker. In het donker rollen de blaadjes op & als het licht is, rollen ze weer open (zo heb ik me ooit laten vertellen in ieder geval ). Mijn eigen Calathea’s doen dat niet helaas
Ahh thanks! Voor de monstera zou dat wel kunnen kloppen, maar de calathea gaat wel omhoog staan in het donker, maar het opgerolde blad verandert niet…
Bij mijn calathea zijn dat de nieuwe bladeren! Duurt idd best een poos voordat ze open gaan en meegaan met dat dag en nachtritme. Leuke vergelijking trouwens van dat opgerolde papier voor een schietbuisje, daar deed t mij ook aan denken.
Ik heb niet direct antwoord op je vraag, maar ik denk wel dat de pot wat klein wordt voor zo’n grote boom!
Ik heb dit ook best vaak! Volgens mij zijn dat gewoon schimmels die in de potgrond zitten. Weet niet of het schadelijk is voor je plant
@Wally wauw mooie plant! een grotere pot klinkt inderdaad wel logisch. En ik vind het ook niet heel gek dat ie wat bladeren laat vallen, zeker niet na de donkere maanden! Hij moet dan toch kiezen waar ie z’n energie aan gaat besteden en soms kan ie dan beter wat laten vallen.
Thanks! Ben er ook heel blij mee. Ja dat klinkt op zich logisch. Het is alleen voor het eerst dat hij dit doet in al die jaren… Ik ben bang dat als het zo door gaat hij straks onderaan helemaal kaal wordt en alleen boven nog bladeren heeft😳. Grotere pot maar eens proberen. Heb alleen nul ervaring met overpotten en ben bang dat ik meer kwaad dan goed doe als ik hem uit de pot moet zien te krijgen…
@Wally de pot lijkt inderdaad wel klein. Heeft hij in die 6 jaar tijd wel eens nieuwe aarde gekregen? En krijgt hij wel eens voeding? Hij is wel tof!!
Ja ik haal er eens per jaar wat aarde uit en doe er dan een nieuwe laag potgrond in (maar dus niet compleet vernieuwd). Voeding krijgt hij af en toe (van de hema🙈). Dank voor jullie reacties! Ik denk dat ik binnenkort toch maar voor een nieuwe pot moet kijken!
Ik zou ook even diep voelen hoe nat de grond is, misschien staat hij wel te nat. Dat is vaak als bladeren geel worden!
Goeie vraag niet van bovenop in ieder geval: mooi evenredig over de hele bodem gieten vanaf de zijkant zodat het water langs alle wortels komt en niet alleen een kant!