Ik mik al jaren gewoon een plens(je) water op willekeurig welke plaats, niet over de gehele grond, en mn planten doen het heel goed Behalve Bromelia’s inderdaad, en orchideeën hebben liever water van onderaf.
Ja man mijn calathea is in de loop der jaren, hoe beter ik haar (het is zeker weten een haar!) ging verzorgen, hoe meer ze een diva is geworden.
Waar ik vorig jaar nog een maand op vakantie ben geweest en dus geen water heb gegeven is ze supersnel hersteld. Maar sinds ik regelmatiger water geef en de blaadjes sproei doet ze LASTIG met bruine randjes en alles.
Ik denk dat ze maar weer op rantsoen moet. Back to basics. Tijd voor vakantie.
Heeft er iemand ervaring met een brassia/spider orchid? De plant doet het volgens mij redelijk goed want hij is altijd groen en aan de zijkant zie je een nieuw scheutje komen (is er zelfs nog 1tje aan de achterkant).
Echter zijn een paar van die dunne blaadjes aan de zijkant opgedroogd. Lijken ook meet de omhulsels van de dikke “bulbs” what to do?
Haha mijn calathea’s zijn nu nog geen diva’s, laat dat aub nog even zo blijven. Daarentegen heb ik wel 2 monstera’s vlak na elkaar dood laten gaan, dus hoe ik dat dan weer voor elkaar krijg…
Ik zie hier veel vragen over bladeren van planten, vaak vind ik dit overzichtje wel handig! Dacht deel het even zodat jullie er ook iets aan hebben is trouwens van een fb groep, dus niet mijn eigen foto!
Hahaha eens! Ik doe ALLES voor dat monster, maar lekker groeien Ho maar.
Bedankt, even heel hard gelachen, was ik ook even nodig
haha ik heb ook altijd een sterke haat/liefde verhouding met mijn calathea’s. zal wel niet snel veranderen :’)
Mijn avocado plantje heeft nu net een groter potje gekregen! Dus hopelijk gaat hij nu sneller groeien!
Hij is nu zo’n 30cm lang, en denk dat ik deze al een jaartje of 1.5/2 heb (zelf laten groeien).
Show me your avo’s
Nadat ik wat nieuwe grond bij mijn olijfboompje heb gedaan en deze heb bemest, is er allemaal witte schimmel ontstaan op de oppervlakte van de grond (dus niet de boom zelf). Na wat googlen lijkt het me een onschuldige schimmel. Ik ga proberen de grond te laten drogen, maar probleem is dat ik de blaadjes vaak natspuit omdat de lucht hier heel droog is, maar daardoor komt er ook wat water op de grond… iemand ervaring met zo’n schimmel, gaat het vanzelf weg?
Misschien dat ik dat er overheen kan leggen inderdaad, thanks voor je tip! Wat ik er nu in heb gedaan is speciale grond voor mediteraanse bomen, zit een soort mos in en houtsnippers, dus opzich zou dat ook oke moeten zijn denk ik? Ik heb niet de hele grond vervangen want de boom kwam uit de volle grond en lijkt met het fijnst voor hem (zitten veel stenen in en allerlei beestjes ). Ga de grond ook droog houden tijdens het sprayen, hoop dat de schimmel snel weg is.
Jongens ik kom OM in de graslelies. Het lijkt me superleuk om stekjes te ruilen tegen andere planten, kan denk ik zo 15 stekjes maken waar in ongeveer een weekje wortels aan zitten. Heb ze wel eens eerder verstuurd via de post (gewoon in een envelop) en dat werkt echt prima.
Heeft iemand een leuk stekje om te ruilen? Als iemand een grote graslelie wil ophalen in Amsterdam mag dat ook, want ik heb er letterlijk ELF.
Aah super!! Dankjewel!
Bij mij zijn er ook wat planten toe aan een grotere pot. Ik vind het altijd zo lastig om een matchende pot en binnenpot te vinden qua formaat Volgens mij is het voorjaar (maart/april) wel ideaal om te verpotten, maar die info heb ik ook maar van internet.
Waarom lukt het me nooit om mijn hedera in leven te houden? Ik ben nu bezig met mijn vierde. Hij was prachtig vol en bloeiend toen ik hem kocht, maar dat heeft slechts drie à vier weken geduurd. Op enkele takken na is-ie nu morsdood.
Heb je hem binnen of buiten? Want volgens mij is de Hedera die bloeit wel echt een buitenplant, en is hij veel grond en zeker niet te veel water nodig, hij gaat rotten in een pot.
Binnen, misschien doe ik hem dan maar naar buiten… Mij is wel altijd verteld dat hij niet droog mag staan. Nu weet ik even niet wat goed is.
Deze plant ging zo goed! Heb 'm een maand geleden verpot, omdat de nieuwe bladeren gelijk afstierven.
Nu zie ik allemaal bruine toppen. Is dit watergebrek? Ik geef 'm 2 keer per week water en sproei wel 3 keer per week. Of moet ik er wat bladeren uitknippen, hij is wel aardig vol.
Kan ook gewoon zijn dat je daar veel de plant hebt aangeraakt of er nu bijvoorbeeld op die plekken langsloopt en hem of aanraakt, of een luchtstroom de bladeren irriteert.