Het Plantentopic

Het zijn gek genoeg de bladeren die recht omhoog staan en waar ik nooit tegenaan loop.
Is het aan te raden om die eruit te knippen?

Niet helemaal, zonde! Je kunt wel de bruine stukjes +1cm eraf knippen, dan is ie weer helemaal groen.

Oh top! Dan doe ik dat! Wist niet dat je ook deels mocht afknippen🙈

Heb laatst een ananasplant gekocht maar er zit geen ananas op. Kan ik er van uit gaan dat dit nog komt? Kan ik er iets aan doen om te zorgen dat er een ananas op gaat groeien? Het ziet er nu nog niet uit alsof er iets aan het ontstaan is in het midden.

Had bij het kopen niet eens door dat het een ananasplant was, vond hem er gewoon leuk uit zien (ook zonder ananas). Zag thuis dat op de sticker op de pot “Ananasplant” stond… De rest van de soortgelijke planten in de winkel hadden ook geen ananas.

Ik denk (en hoop) dat die niet meer gaat komen, volgens mij kan dat alleen onder tropische omstndigheden. En als er een ananas aan zit gaat de plant daarna dood, dus hopelijk komt er geen ananas aan!

2 likes

Volgens het plaatje van @Taksi hierboven duiden bruine punten op droge lucht. Zou dat kunnen? Anders misschien zo’n bak met water aan je radiator hangen?

Handig overzicht, dank je! Ik sproei dus wel regelmatig, zou dat dan niet genoeg zijn?

Oeh dat durf ik niet te zeggen eigenlijk. Ik weet niet hoe vaak je sproeit (en ook niet hoe vaak zou moeten tbh) maar misschien toch proberen om nog niets vaker te doen? Ik weet ook niet zeker in hoeverre sproeien compenseert voor (hele) droge lucht, omdat het natuurlijk maar een tijdelijk effect is

1 like

Ik ga het maar met zo’n bakje proberen! Wel vreemd, want die plant staat er al ruim een jaar en heb pas sinds kort last van die bruine puntjes.

1 like

Volgens mij heeft sproeien niet hetzelfde effect als de luchtvochtigheid vergroten. Wss heeft een luchtbevochtiger of een bakje aan de verwarming hangen een groter effect! Dit omdat de plant het dan uit de lucht opneemt wanneer hij het nodig heeft ipv ‘ik sproei de plant nu dus hij moet het nu opnemen’

1 like

Ah oke, dat wist ik niet. Ik heb ze ook wel eens in de winkel gezien met ananas maar dat is dus niet per se de bedoeling. Als in: hij kan ook leven zonder ananas. Prima :smiley: vind hem zo ook heel leuk dus haha

1 like

ik ben dus een enorme planten noob… nu heb ik een barcart vol met verschillende planten staan en ze doen het boven verwachting goed. Alleen vroeg ik me af of het beter is om potten met een gat onderin te hebben en die dan op een schoteltje te zetten? ik kwam er namelijk laatst achter dat sommige aan t verzuipen zijn ondanks dat ik ze niet te vaak water geef. iemand tips ?

Ja, kan. Ik voel zelf altijd even aan de aarde of ze water nodig hebben want ik vind potten met een gat onderin vaak niet mooi haha.

1 like

Ik zou de planten dan met kweekpot en al in een mooie pot zetten. Dan loopt een teveel aan water de pot in en kan je het zo weggooien. Bij de Intratuin verkopen ze losse plastic kweekpotten.

1 like

Heb jij mij ooit je stekjes verstuurd?! Was nog op egf!

Uhhh dat zou denk ik wel kunnen! Hoe heette je daar? Of hetzelfde en heb ik gewoon een slecht geheugen

Ik pb je :slight_smile:

Ik heb er een paar in t water staan als experiment, ik laat je wel wat als t goed gaat!

1 like

Mijn monstera hangt opeens slap. Gister was er niks aan de hand en heb ik hem water gegeven. Vanmiddag toen ik thuis kwam hing ie slap, is ie dan te nat? Google zegt droge grond maar dat lijkt mij dan van niet :sweat_smile:

Ik heb dus last van rouwmuggen en ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Helaas heeft kaneelwater tot nu toe niet geholpen, dus eigenlijk wil ik graag aaltjes proberen. Ik zag dat er hier al een aantal mensen ervaring mee hebben vandaar mijn vraag: waar hebben jullie ze gekocht? Ik heb wel al eens rondgekeken op internet, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.