Oh je hebt gelijk! Ik zit te googlen en daar lijkt het inderdaad meer op! Ik heb hem van m’n oom gekregen, incl. potgrond en pot, die hem zelf gestekt heeft. Het lijkt wat grovere potgrond dan normaal maar waar hij precies in staat weet ik niet… hij staat vlak voor het raam dus hij krijgt veel licht/zon. Denk je dat hij het nog gaat redden? Gewoon maar laten staan? Of kan ik beter nieuwe potgrond kopen en hem opnieuw potten… (voelen jullie je ook zo schuldig als je een plant laat doodgaan? Ik word er altijd een beetje verdrietig van…)
Soms is het ook een shockreactie op de veranderde situatie vooral gewoon even rustig laten staan en deze routine blijven doen zodat hij kan wennen. Geen capriolen gaan uithalen, komt wel goed denk ik!
Een plek zonder droge lucht van de verwarming is altijd beter, maar hij is zeker niet dood! Ik was dus nooit zo goed in kaktussen totdat ik ze gewoon mee ben gaan gieten met de rest, of om de keer, dus gewoon 1x per twee weken een beetje water geven. Toen zijn ze het bij mij echt veel beter gaan doen!
Het ziet er wel uit alsof hij nog nieuwe blaadjes heeft aangemaakt, is volgens mij wel een goed teken. Ik heb even gegoogled en kwam op een paar cactus/planten fora uit. Die mensen hebben hun agave vooral in cactusgrond staan. Je kunt er ook nog perliet doorheen mengen, maakt de grond goed luchtig zodat het niet te vochtig kan blijven. Ik denk dat t sowieso wel beter zal gaan als de zon weer dagelijks flink gaat schijnen. (En ja, ik voel me ook echt rot als een plant het niet goed doet haha. Vooral als het al een oudere plant is)
Die witte friebeltjes zijn de wortels die beginnen te groeien, dus dat gaat goed
Ik voel me echt een slechte plantenmama en heb weer een vraag (derde deze week geloof ik😶).
Ik heb al gelezen dat calatheas super moeilijk zijn en ik heb nu m’n vierde (ja, de eerste drie zijn dood).
Wat wil deze nu weer??? Het ging best lang goed, ze ging op en neer met haar bladeren, maar de laatste tijd hangt ze slap en beweegt ook niet meer op en neer.
Dat is zo vet!
Ik kwam vandaag bij het tuincentrum een hele mooie succulent tegen maar ik was een beetje gierig dus heb em niet gekocht en heb alle losse blaadjes die eraf waren gevallen meegesneakt om er zelf 1 te kweken
Hahha #proplifting noemen ze dat toch?
Dit is een maranta, geen calathea maar net zo’n zeurpiet geloof ik haha. Vooral vochtig houden en sproeien. Ik heb er ook een gekocht en die houdt het al langer uit dan mijn calathea die ik weg heb kunnen gooien
Oh hahaha daar ga ik al.
Hm dat doe ik al verdorie. Misschien kan ik nog iets vaker sproeien.
Maar het wordt dus uiteindelijk een hangplant, dus dat hij gaat hangen hoort
Wat? Hahahaha. Wat is dit voor een gekke plant😂
Eerst gedraagt het zich als een calathea en nu gaat ie opeens hangen. Maar dan zal het wel goed gaan…
Ja kijk:
Ja het is echt een raar ding! Ik heb eerlijk gezegd bij die van mij nog nooit gezien dat de bladeren veranderen van stand overdag/s nachts haha dus ik leer ook nog wat
(Niet mijn foto)
Biecht: Deed ik ook weleens, tot er een melding bij de ingang stond dat de tassen en jassen gecontroleerd werden. Zag me al helemaal rood een handje blaadjes uit mijn jaszak halen .
Wordt een mooie plant! Ik heb hem ook, en vind hem heel makkelijk stekken!
Oh wauw! Dat ziet er ook wel tof uit zo. Ben benieuwd waar voor gekke vormen de mijne gaat aannemen haha
Ja, de term is propagating! Moet je maar eens op googlen, denk dat de “goede” manier is om de blaadjes eerst te laten drogen (dag of 2) en dan bovenop wat aarde op een lichte, zonnige plaats te zetten en elke dag te bevochtigen. Binnen een paar weken groeit er dan een kleine succulent aan.
Dit idee:
Oh wauw, mijne groeit als kool dus hoop dat 'ie ook zo gek gaat doen haha. Vind het zo leuk om hem 's avonds helemaal rechtop te zien staan
Ik heb een Lipstickplant (Aeschynanthus) en er zaten een paar dorre blaadjes aan dus ik haalde ‘m naar beneden (hangt aan het plafond) en toen zag ik dat onderop veel dorre blaadjes zitten, er zat ook een hele losse “tak” in, met allemaal groene blaadjes dat dan weer wel, maar is dit normaal? Of erg?
Ik geef ‘m water als Plantsome dat zegt, maar die app loopt niet altijd even lekker bij mij dus het was ongeveer 10 dagen geleden.
Ik wil in mijn slaapkamer wel een plant! Hij krijgt hier alleen niet zoveel licht en echt warm wordt het hier ook nooit, iemand een suggestie? Mag denk ik wel een wat stevigere plant zijn van 30-50cm hoog. Sansievera’s doen me altijd aan kantoorplanten denken dus daar hoef ik niet per se mee wakker te worden