Het Plantentopic

Bedankt allemaal! Dan laat ik ze lekker in de aarde zitten:)

2 likes

Ik heb alweer een “SOS het gaat niet goed met mijn plant” vraag…(het gaat lekker hier): de 2e foto is mijn aloe Vera plant enkele maanden geleden. Die eerste van vanmorgen… zoals je ziet zijn er veel minder bladeren én zijn ze ook veel smaller/ieler. Ik heb hem nu 2 jaar maar ineens gaat het dus niet goed. Toen ik de bruine bladeren weg wilde halen vanmorgen (al niet meer te zie op de foto) kwam ik erachter dat hij heel erg los in de grond zit en amper wortels heeft, ik kon hem er zo uithalen (zie foto 3). Wortelrot? Maar waardoor dan ineens? Grond is zeker niet te nat… anyone met kennis over aloe veras to the Rescue?

Ik heb vandaag deze 2 plantjes gekocht en vraag me af wat jullie doen met die plastic potjes die eromheen zitten. Kan ik die erom laten of moet ik de planten gelijk in een nieuwe bloempot doen?
Sorry ik ben echt een plantennoob dus heb gewoon geen idee.

Als je iets naar boven scrolt kun je lezen dat hetzelfde werd gevraagd :smile: tip voor alle mensen: je kunt ook zoeken in een topic, want grote kans dat je vraag al eens langsgekomen is.

1 like

Ja het was misschien beter geweest om eerst even te kijken of deze vraag al eens was gesteld. Ik zal eens even gaan scrollen!

Ik heb van het weekend plantjes gehaald voor mijn terras maar het wordt weer koud. 3 graden in de nacht.
Moet ik mijn planten nu binnen halen?

Mooie plant! Volgens mij is het een agave. Die houden van heel veel licht, liefst volle zon, en weinig water. Mag in de winter best weken lang compleet droog staan. Mijn aloe krijgt in de winter helemaal geen water zelfs. Staat hij in gewone potgrond?

Sommige cactussen gaan in winterslaap! Dan worden ze zo rimpelig. Gewoon rustig water blijven geven, misschien de aarde eens vervangen door nieuwe cactusaarde en dan komt hij wel weer bij :slight_smile:

Oh je hebt gelijk! Ik zit te googlen en daar lijkt het inderdaad meer op! Ik heb hem van m’n oom gekregen, incl. potgrond en pot, die hem zelf gestekt heeft. Het lijkt wat grovere potgrond dan normaal maar waar hij precies in staat weet ik niet… hij staat vlak voor het raam dus hij krijgt veel licht/zon. Denk je dat hij het nog gaat redden? Gewoon maar laten staan? Of kan ik beter nieuwe potgrond kopen en hem opnieuw potten… (voelen jullie je ook zo schuldig als je een plant laat doodgaan? Ik word er altijd een beetje verdrietig van…:see_no_evil:)

Soms is het ook een shockreactie op de veranderde situatie :slight_smile: vooral gewoon even rustig laten staan en deze routine blijven doen zodat hij kan wennen. Geen capriolen gaan uithalen, komt wel goed denk ik!

Een plek zonder droge lucht van de verwarming is altijd beter, maar hij is zeker niet dood! Ik was dus nooit zo goed in kaktussen totdat ik ze gewoon mee ben gaan gieten met de rest, of om de keer, dus gewoon 1x per twee weken een beetje water geven. Toen zijn ze het bij mij echt veel beter gaan doen!

1 like

Het ziet er wel uit alsof hij nog nieuwe blaadjes heeft aangemaakt, is volgens mij wel een goed teken. Ik heb even gegoogled en kwam op een paar cactus/planten fora uit. Die mensen hebben hun agave vooral in cactusgrond staan. Je kunt er ook nog perliet doorheen mengen, maakt de grond goed luchtig zodat het niet te vochtig kan blijven. Ik denk dat t sowieso wel beter zal gaan als de zon weer dagelijks flink gaat schijnen. (En ja, ik voel me ook echt rot als een plant het niet goed doet haha. Vooral als het al een oudere plant is)

1 like

Die witte friebeltjes zijn de wortels die beginnen te groeien, dus dat gaat goed :smile:

1 like

Ik voel me echt een slechte plantenmama en heb weer een vraag (derde deze week geloof ik😶).

Ik heb al gelezen dat calatheas super moeilijk zijn en ik heb nu m’n vierde (ja, de eerste drie zijn dood).

Wat wil deze nu weer??? Het ging best lang goed, ze ging op en neer met haar bladeren, maar de laatste tijd hangt ze slap en beweegt ook niet meer op en neer.

Dat is zo vet!


Ik kwam vandaag bij het tuincentrum een hele mooie succulent tegen maar ik was een beetje gierig dus heb em niet gekocht en heb alle losse blaadjes die eraf waren gevallen meegesneakt om er zelf 1 te kweken :smirk:

18 likes

Hahha #proplifting noemen ze dat toch? :laughing:

1 like

Woah er is een term voor? :smile:

Dit wordt em btw:

7 likes

Dit is een maranta, geen calathea maar net zo’n zeurpiet geloof ik haha. Vooral vochtig houden en sproeien. Ik heb er ook een gekocht en die houdt het al langer uit dan mijn calathea die ik weg heb kunnen gooien

1 like

Oh hahaha daar ga ik al.
Hm dat doe ik al verdorie. Misschien kan ik nog iets vaker sproeien.

Maar het wordt dus uiteindelijk een hangplant, dus dat hij gaat hangen hoort :stuck_out_tongue: