Het Plantentopic

Haha :joy: Niet de bedoeling!!

1 like

Ik denk dat ik ook maar zo’n mosstok ga halen in de winkel
Heeft iemand een idee waar in Rotterdam je dat kunt halen? En hoe werkt dat precies met zo’n mosstok?

Edit: Wat verouderde foto van de mijne

5 likes

Elk tuincentrum en misschien ook wel Stek, het kleine stadstuincentrumpje op de nieuwe binnenweg.

@anon18050057 oh dat wortels afknippen voor een boost klinkt interessant! Hoeveel moet er dan af en alleen van de normale wortels of juist de luchtwortels?

@Matilda bij mij kwam dat inderdaad door te weinig sprayen. Gaat helaas ook niet meer weg, enige wat je kan doen is voorkomen… Wortelrot is wel makkelijk te checken. Je ziet/ruikt dat meteen aan de wortels. Kan je Calathea haar water afvoeren of blijft het onderin de pot staan? Dat vinden ze maar niks.

1 like

aaah ik heb net een monstera variegata stek gekocht. Ik hoop dat ik hem goed in leven kan houden want het is geen topstek, zal dus wat langer duren voordat het een echte plant is.
Ik heb er eigenlijk geen plek voor dus dat wordt ook nog interessant

1 like

Alleen de normale! En dan een centimeter maximaal :slight_smile: ik begon te gillen toen die man dat deed, maar hij heeft het dus door mijn toedoen bij één wel gedaan en bij één niet en de geknipte is ongeveer dubbel zo groot haha

3 likes

Binnen ben ik moeder van een monstera, een geldboom, pannenkoekenplant, en twee andere vetplanten. Een dikke like voor jullie planten.

Buiten heb ik rozen, boordevol luizen. Heeft er iemand wel eens lieveheersbeestjes/larven gekocht?

1 like

Even sproeien!

(Dit is trouwens nog niet eens de helft, morgen is de rest aan de beurt.)

15 likes

Doe je dit trouw iedere week?

Eigenlijk wel ja! Een paar planten die snel droge / bruine randen krijgen aan de bladeren nog wel iets vaker en dan de rest wekelijks.
Het is bij mij in huis best wel droog en ook snel stoffig, dus ze hebben het wel nodig. (Stof op de bladeren is ook niet zo goed.)

Maar ik vind het leuke aan planten juist ook dat je er steeds mee bezig kunt / moet zijn (en het is een goede sog-activiteit).

3 likes

Oke ik ben echt een plantennoob maar wil hier ook mee beginnen. Ik heb in een opwelling een stekje (?) van een graslelie gekocht op de markt. Het is zo’n klein plastic bekertje met potgrond erin en een paar sprieten die eruit groeien.

Vraag: Wat moet ik hier nu mee doen? Als ik google vind ik alleen maar hoe je stekjes maakt van planten die je al hebt. Moet ik hem nu verpotten, of wachten en dat later doen? Ik heb de Plantsome app al zodat ik weet wanneer hij water nodig heeft enzo.

Dat hangt er een beetje van af hoe groot hij is, maar ik denk dat hij verse aarde sowieso wel fijn vindt!

Ik zou hem in ieder geval in zo’n soort kweekpotje / binnenpotje zetten, dan weet je zeker dat een eventueel teveel aan water weg kan lopen en dat de wortels niet gaan rotten.

Potje

Als je hem in dit plastic bekertje laat zou je gaatjes in de onderkant kunnen prikken.

Verder is het niet heel ingewikkeld, steeds als een plantje (en dus ook de wortels) flink gegroeid is zet je hem in een nieuw, groter potje.

Ohja, als je er voor zorgt dat de potgrond goed luchtig is kan het stekje goed wortelen.

2 likes

Bedankt voor je antwoord! Ik ga morgen even op zoek naar een binnenpotje met meteen iets meer ruimte en verse potgrond.
Hoe zorg je ervoor dat de potgrond luchtig blijft?

Sowieso de aarde niet te hard aandrukken, maar je hebt ook wel speciale stekgrond, of je kunt je potgrond mengen met wat zand en / of perliet.

1 like

Ik wil heeeeeeel graag deze plant maar van mijn vriend mag ik hem niet want (en ik quote): 1 Calathea diva plant genoeg is :sob:
Eens even kijken hoe ik hem kan overhalen :innocent:

17 likes

Gewoon kopen, alsof hij ‘m dan weg gaat gooien. Je gooit je kind toch niet weg.

6 likes

Dit is geen calathea maar een tiengebodenplant (maranta leuconeura)! (Precies hetzelfde antwoordde ik deze week ook al op iemand anders in dit topic trouwens.)

In mijn ervaring ook echt makkelijker dan een calathea! (Wel familie van de calathea, maar dat hoef je er niet bij te zeggen tegen je vriend.)

3 likes

Beste nieuws van de dag! :tada:

1 like

Ja deze is inderdaad niet zo moeilijk hoor! Wel af en toe sproeien en vochtig houden, maar kan wel tegen wat drogere grond af en toe

Jaaaa dat moet wel lukken! Ik heb al een 10 geboden plant maar dan niet met dat roze en die doet het zo goed dat ie nu bloemetjes krijgt :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Mijn babietjes :heart_eyes: ik heb gewoon alle blaadjes die vielen op aarde gelegd. Zo leuk!

19 likes