Het Plantentopic

JA! Dat is het. Dit zat al in mijn tuin voordat ik in de woning ging wonen. Wilde weten hoe ik het moet onderhouden. Thanks :grinning:

Ik heb standaard last van vliegjes. Mijn planten leven er over het algemeen niet minder om. Ik vind het wel vervelend (het idee vooral), maar het lukt me simpelweg niet om ze weg te krijgen.

Ja, zeker niet elke plant heeft het overleefd maar de vliegjes zijn er nu een paar jaar en de meeste planten staan nog. Ik denk dat ongeveer 1 of 2 planten bij mij doodgaan per jaar.

Wat is die truc met afwasmiddel? En werkt dat?

Nou ik heb wat minder geluk met plantenverkopers op marktplaats. Of nep planten of mensen die 100 euro voor een cactus vragen.

ik wil graag jullie hulp bij een aantal planten maar heb geen idee hoe ik foto’s moet toevoegen ??

Als je rechtsonder op dat pijltje klikt krijg je de optie om naar je camera of bibiliotheek te gaan! Is met iPhone iig zo.

Ik heb voor het eerst een balkonnetje waar ik komende week wat plantjes voor wil kopen. Wie oh wie kan mij helpen? Ik weet echt niets van planten.

Ik heb tot een uur of 1/2 smiddags de zon op mijn balkon. Welke planten zijn hier geschikt voor? Ik wil zo min mogelijk onderhoud eraan hebben… :see_no_evil:

En misschien nog een stomme vraag: ik koop een pot die ik over m’n reling kan hangen en een plant. Kan ik die zo met de standaard oranje/bruine pot die er vaak al omheen zit in de bloempot doen? Of moet ik potgrond kopen en m’n eigen mooie bloempot vullen met die potgrond en vervolgens het plantje uit de plastic pot halen en tussen de nieuwe potgrond stoppen?

Help deze plantenbarbaar! :innocent:

Dat ligt er een beetje aan wat je verwachtingen zijn: wil je een plant die in de zomer mooi bloeit maar daarna doodgaat of wil je een vaste plant die in de zomer bloeit zodat je elk jaar hetzelfde hebt? Voor een vaste plant zou ik hem in de aarde zetten en dat plastic potje eraf halen, maar als het alleen voor de komende 3/4 maanden is hoeft dat niet per se. Verder zul je helaas wel water moeten geven, als het heel warm is elke dag een beetje. Bij somige tuincentrankun je hangbakken kopen die al gevuld zijn met zomerbloeiers (dus geen vaste planten maar dat zou je dan volgend jaar kunnen doen) met een soort waterreservoir onderin, dat je dan 1x vult en waar ze een paar dagen mee kunnen doen, ook als het heet is. Dat vond ik heel fijn! Ik zou in ieder geval een constructie maken met een pot met een gat onderin op een schotel of kommetje zodat je plant zelf bij kan drinken als dat nodig is, dat scheelt jou water geven.

Thanks voor je uitgebreide reactie!!

Elke plant kan dus in wijze een zomertje mee? En als ik de juiste kies volgende zomer ook nog? Een beetje water geven elke dag lukt me nog wel :innocent:

Ja de meeste wel. Ik ben wel vorig jaar ook nu al begonnen met de hangbakjes vullen en heb toen in augustus daar weer nieuwe plantjes in gedaan omdat ze uitgebloeid waren. Maar dat kan aan mijn plantkeuze liggen, plus het was natuurlijk bizar heet vorig jaar. Of je vindt het prima als er vanaf augustus niet zoveel meer bloeit omdat je dan toch op vakantie gaat. Iig, dat soort plantjes kosten geen drol, een paar euro per stuk dus je valt er geen bult aan.

Weet iemand misschien wat voor plantjes dit zijn?

1 like

Die linker is volgens mij een crotonsoort.

Edit: en de onderste ook.

Rechtsboven is een dieffenbachia volgens mij! Oppassen met huisdieren want hij is giftig.

Bedankt @Bertie & @Spaarlamp ! Huisdieren heb ik helaas/gelukkig niet dus dat komt goed :slight_smile:

1 like

Wat is er met mijn Musa aan de hand? :frowning:
Hij staat niet vol in de zon, maar krijgt wel veel licht.

Ik vind zelf Oostindische kers heel mooi, die kun je overigens ook eten. Ze zijn verkrijgbaar in geel, oranje en rood (en allemaal variaties tussen die kleuren).

7 likes

Dit is één van de baby’s van mijn pannenkoekenplant, ik heb hem nog maar een paar weken geleden als ienieminiplantje aan mijn moeder gegeven. Nu ben ik bij mijn ouders en zie ik dat hij echt enorm gegroeid is, hij heeft allemaal nieuwe bladeren!

14 likes

Die bruine randjes betekent droge lucht, dus hij wil even gesproeid worden denk ik!

1 like

Oké help jongens, ik ben normaal echt een plantenmoeder maar ik heb drie probleemkinderen waar ik jullie hulp bij nodig heb :slight_smile: algemene info: ik heb weinig licht in huis, alleen rond het middaguur krijgen ze twee uurtjes zon. Rond deze tijd van het jaar wordt het wel weer iets lichter in huis.

1. De rubberboom. Ooit bij Ikea gekocht maar langzaam trok hij het niet meer en nu is alleen dit nog over. Die grote bladeren blijven gewoon zitten, maar daar gebeurt verder niks, de kleine groeien wel bij, maar er lijkt eigenlijk vrijwel niks te gebeuren?

1. Deze cunt van een Calathea; zelfde probleem als altijd: je denkt alles goed te doen maar toch staat hij er sinds het begin der tijden zo bij haha. Maar daar lijkt het halve forum last van te hebben.

1. Deze hoe heet ie ook alweer, groeit in soort van drie rare stengels. Al is ‘groeit’ een beetje teveel gezegd want eigenlijk gebeurt er helemaal niks. Weet ook niet goed of ik hem misschien moet snoeien zodat ie iets ‘bushiger’ wordt en minder hoog?

Alvast bedankt voor jullie hulp en eventuele adviezen :smiley: ik ben echt ten einde raad!

Zou die calathea helemaal uit de zon halen en liefst in een ander potje. Terracotta zuigt zoveel water op (of zit ie er in een plastic potje in?).

Maar hij ziet er verder oké uit toch. Geen bruine randen oid. Dus hij zal komende zomer wel groeien!

1 like