Het Plantentopic

Ik zou bij de rubberboom ze allebei een aparte pot geven. En verder niet te veel verplaatsen en gewoon afwachten. Die van mij heeft ook een lange tijd niks gedaan en daarna ging die als een speer! Nieuwe potgrond en wat meer ruimte voor wortels kan helpen. Eventueel met wat mest (vloeibaar, korrels of van die meststaafjes die je in de grond kan doen).

1 like

Oké done :slight_smile: goeie!

Vielen bij jou de bladeren er ook af? Ik heb mijne in een pot staan met kleikorrels op de bodem en verder geen aparte buitenpot. Ik wacht tot hij helemaal droog is voordat ik weer water bij geef. Hij staat in halfschaduw, maar toch is hij veel blad verloren. Moet ik nog minder water geven?

Bij mij staat die in een terra cotta pot met gewone potgrond. Ik geef 2 keer per week een beetje water. In het begin verloor die wel blad, maar het is nu een stengel van 1 meter met om de 6 cm een nieuw blad. Het belangrijkste is vooral dat ie een vaste plaatst heeft (dat heb ik gelezen). De watergifte is ook afhankelijk van waar die staat en in welke pot de plant staat. Zoals ik ergens hierboven al typte, ik ben zelf erg fan van terra cotta met schotel want dan kan je bijna niet te veel water geven. Overigens is het denk ik wel handig om je planten altijd in een binnenpot te zetten (bij terra cotta hoeft dat niet) want dan kan je te veel water eventueel altijd weggieten.

Oja en de ficus kan soms behoefte hebben aan mest. Bij mij zijn veel planten eens overleden door vloeibare mest. Dus laatst bij de Lidl van die meststaafjes gehaald en nu groeit er serieus elke week een nieuw blad. Mijn rubberboom staat 1,5 meter van een raam op het noorden, best donker dus.

1 like

Thanks voor de tips, verplaatsen heb ik inderdaad niet gedaan, maar dan ga ik maar eens een nieuwe plantenbak aanschaffen!

1 like

Een update over de albinoavocado! Het is hem gelukt om ook gewone groene blaadjes te maken!

23 likes

Ik heb vandaag een babycactus gekregen van de cactus van mijn oma. Mijn oma is al in de jaren tachtig overleden, dus ik heb haar nooit gekend. Mijn tante heeft nog altijd haar cactus, en heeft dus een baby voor mij gekweekt. Vind dat zoooo bijzonder en lief, vooral omdat ik mijn liefde voor planten wel van die oma heb geërfd. Nu krijg ik een plantje van haar, terwijl we elkaar dus nooit hebben ontmoet. Ik denk niet dat een plant ooit meer bijzonder voor me gaat worden dan deze cactus :two_hearts:

42 likes

Hier mijn epische Calathea :revolving_hearts:. Doet het al heel goed 2 jaar lang, echter krijgt hij nu van die bruine, opgekrulde bladeren. Krijgt al heel lang regelmatig water en een sproeibeurtje. Zit al te denken hem te gaan verpotten want hij groeit redelijk uit zijn pot… Iemand nog tips?

15 likes

Prachtige plant! Ik vermoed dat verpotten inderdaad een goed idee is. Uit de nieuwe aarde kan de plant dan ook direct weer voedingstoffen halen, dat wil ook nog wel eens helpen om een plant weer op te laten knappen. :relaxed:

Eerste plant in ons huis. Ga vrijdag gelijk weer terug nog meer halen, staat zoveel gezelliger

23 likes

Mooi potje ook!

Dankje, van de Kruidvat €2,50

5 likes

Welke plant is dit, mooi!

Op Facebook zijn verschillende groepen waar stekjes worden aangeboden. En er zijn tegenwoordig ook veel plantenasiels, misschien is het ook leuk om daar te kijken!

Dit is de calathea

Wat leuk! Ik ga me er eens in verdiepen, thnx voor de tip.

Heeft er iemand een idee hoe deze plant heet? Google image search levert op: houseplant…

2 likes

Maar welke soort? Er zijn zoveel calathea’s

Calathea Zebrina denk ik

HOE DAN. Zoek even op Calathea in dit topic en je weet waarom ik en misschien nog wat anderen in dit topic zuur gaan reageren :smiley:

1 like