Het Plantentopic

Ja ik, werkt wel, maar ik moet toegeven dat gewoon bespuiten met een spulletje van het tuincentrum beter werkt. Die lieveheersbeestjes zin. Zo lastig te sturen :wink:

1 like

Ik heb precies deze met die roze aderen en ik vind m best lastig hoor :joy: Vaak hangerige bladeren die snel bruine randjes krijgt.

Sssssst :shushing_face: je moet wel mee doen in het complot tegen mn vriend. Anders lukt het nooit :see_no_evil:

1 like

In principe kunnen planten die dezelfde grond-, licht- en waterbehoefte hebben bij elkaar. Ik vermoed dat deze cactussen niet veel verschillen in deze wensen en je naar je eigen zin combinaties kan maken. :relaxed:

Oeps, lees nu bij het doorscrollen dat je ze al verpot hebt; ziet er leuk uit! Wat betreft de trandescantias, hou je ze ook goed nat in de aarde na het stekken op water? De wortels hebben even tijd nodig om van waterwortels aan te passen naar grondwortels, ze mogen best een tijdje vochtig staan totdat ze stevig in de aarde staan met hun grondwortels.

@Violoncello Mooie wishlist, de adonsonii kan je ook in kleinere (stek)varianten vinden maar dat maakt natuurlijk geen verschil in je maximum aantal planten haha. Knap dat je dat aan kan houden trouwens! Ik zal binnenkort ook eens een lijstje opstellen en hier delen.

@Goldenmilk Alocasias staan er ook om bekend dat ze lastig kunnen zijn, met name de polly. Je verzorgd je calatheas in ieder geval liefdevol zo te lezen, 21 calatheas in leven houden, ik doe het niet na haha.


Ugh, na mijn monstera (die er inmiddels weer goed bovenop is) heeft nu mijn bananenplant ook trips. Dacht dat 'ie het moeilijk had omdat de bananenplant zo’n acht kleine pups heeft maar bij nadere inspectie zie ik beestjes. Denk en hoop dat ik er nog op tijd bij zijn (zie alleen larven geloof ik) dus ben direct aan de slag gegaan met een ecostyle spuit en ga vanmiddag de plant verpotten naar nieuwe potgrond. :tired_face:

3 likes

Goeie tip, leuk is deze!

1 like

Ow haha, sorry! Ik begon alweer aan mijzelf te twijfelen :joy:

Nee, juist niet. Ik had een paar maanden geleden een aantal kleine takjes met twee, maximaal vier blaadjes eraan samen in een potje gezet en nu heb ik dit:

Volgens mij probeert hij mijn huis over te nemen. Hij is best mooi, maar ook heel onhandig, want hij heeft heel lange takken die alle kanten opgaan, als een soort paraplu.

Wat @Nomine ook al zei: het is belangrijk dat als de gewortelde stekjes uit het water in de grond gaan de grond goed vochtig is, anders is de verandering te groot. Het helpt ook om je stekjes als de worteltjes nog maar heel klein zijn al in potgrond te zetten. Als je daar te lang mee wacht en hij heeft al lange wortels en dan zijn die wortels zo aan water gewend dat ze het niet goed in aarde kunnen doen.

Bonus: nog een foto van mijn woekerende gestekte tradescantia

16 likes

Ik heb gister eindelijk een chinees lantaarntje gekocht, een mini want dat is gewoon het leukst vind ik. Een oud potje geverfd en omgehaakt tot hangplant, hij hangt zo gezellig!

Add images

8 likes

Ook voor @Rockabye als je goed kijkt is dit geen bladstek, maar een stuk stengel. Bladstekken werkt volgens mij niet helaas.

Ik ben vandaag weer losgegaan in het tuincentrum, en had woensdag ook al 4 plantjes gekocht… nu erbij:
Begonia Masculata
Alocasia Zebrina
senecio rowleyanus
Scindapsus marble queen
Adiantum Raddianum
Tradescantia zebrina

Zal van de week wel even foto’s posten :slightly_smiling_face:

Ik ben ook een excel begonnen met al mijn planten, familie etc en verzorging. Ik heb nu bijna 30 verschillende soorten, en rond de 45 planten in totaal :heart_eyes:

5 likes

Vrijdag heb ik stekjes verkocht op de vrijmarkt. In het begin liep het niet zo maar gedurende de avond vorderde kwamen er steeds meer mensen een stekje kopen of gewoon een praatje maken. Kreeg meerdere keren te horen dat mensen vrolijk werden van de plantjes. Zo leuk om andere enthousiastelingen te spreken en plantentips uit te wisselen! Wil volgend jaar weer gaan en dan met andere plantjes (had nu alleen kruiden).

@Kauai zo’n excell sheet klinkt superprofessioneel, goed bezig! Ik heb de juiste verzorging van mn binnenplanten nog niet echt onder de knie.

8 likes

Weet iemand wat voor plant dit is? Stond overal langs het water in het park hier. Is vast heel bekend maar kon het zo even niet vinden haha.

update: is een rhodondendron denk ik!

1 like

Zo ziet de mijne eruit :frowning: hij had 1 blad, toen die terminaal werd kwam deze en nu ligt deze ook op sterven. Heb hem net omgepot naar nieuwe aarde, een iets donker plekke gegeven en wat meer water maar helpie.

Ik denk dat ik de alocasia-code gekraakt heb. Ik heb er ook een die binnen no time drie van de vijf stengels geknakt had hangen. Toen heb ik m tegen een raam aangezet met geen direct zonlicht en dusdanig geschoven dat de bladeren leunen tegen het raam/kozijn. Dus het gewicht van het blad wordt opgevangen. Elke dag z’n bladeren sproeien en nu heeft ie zeven gezonde (leunende) stengels en is er nog geen één geknakt.

4 likes

Ik zoek ook zo’n grote plantenpot staander dinges met pootjes, waar is deze van?

Oké top :smiley: ik ga kijken of hij nog te redden valt!!

Jaaa rhododendron! Daar komen zulke mooie bloemen uit

1 like

Trouwens, tip: bij de IKEA kun je voor 6 euro een kokosplant halen. Aanzienlijk formaat ook.

4 likes

Maar met dit formaat is hij echt binnen een paar maanden dood :frowning:

Oh echt? https://www.plantsome.nl/blogs/plantengids/verzorging-kokospalm is er aardig positief over haha.

Ja deze gaan heel snel dood. Weet trouwens niet hoe het zit als hij op tijd wordt verpot maar ja het is de bedoeling dat het een boom wordt, die normaal in tropische omstandigheden groot wordt. Dat werkt niet zo lekker in een Hollandse huiskamer.

2 likes