Het Plantentopic

Even trots m’n nieuwe bladeren showen :smile:

17 likes

Welke planten hebben jullie?

Sorry voor dit willekeurige lijstje, ik ben begonnen met een opsomming van de planten die ik zelf heb en heb hem toen maar aangevuld met wat namen van kamerplanten die ik regelmatig hoor. Ook Latijnse en Nederlandse namen lekker door elkaar :redface:

Als iemand een completer lijstje weet, maak daar gerust nog een poll van!

  • Palm
  • Calathea
  • Zz-plant
  • Pannenkoekenplant
  • Ander soort pilea
  • Tradescantia
  • Bananenplant
  • Philodendron
  • Schefflera
  • Scindapsus
  • Epipremnum
  • Dieffenbachia
  • Tiengebodenplant
  • Croton
  • Graslelie
  • Sansevieria
  • Ficus
  • Begonia
  • Monstera
  • Alocasia

0 stemmers

Mijn Monstera mag/moet naar een grotere pot, iemand toevallig aanraders waar je een beetje leuke exemplaren kan kopen? Vond het aanbod bij mijn Intratuin echt teleurstellend :frowning:

Ik weet niet waar je zit maar Almere heeft een heel goed tuincentrum met heel veel potten. Almereplant heet het.

1 like

Baby is expanding :smiling_face_with_three_hearts:

Ennnn zowat al mijn orchideeën staan in de bloei!!

Proud momma!

17 likes

Help! Mn terrarium is aan mislukken. :see_no_evil:
Een halfjaar geleden gekregen maar nu is er niet veel meer van over. Het is een koffieplantage. Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen? Het principe van een terrarium is het dichtdoen en er niks meer aan doen dus vind het nu lastig :thinking:

1 like

Ah je cactus is net een konijn!:rabbit:

Terugkomen van je vakantie en een nieuw blad aan je stek vinden :ok_woman:t2:.

23 likes

De alocasia zebrina bij m’n ouders thuis doet het zo goed😍

27 likes

Zoals @anon76889665 al zei heeft AlmeerPlant een leuke collectie en ook voor redelijke prijzen. Verder vind ik Eurofleur aan te raden en kan je in de kringloop ook mooie potten vinden. :blush:

1 like

Ik heb drie planten waarvan ik niet weet hoe ze heten en waarvan ik de naam ook niet met een identifier-app opgespoord krijg.

Is er hier misschien iemand die ze herkent?

Dit is een soort hangend vetplantje met dikke bladeren:

Deze plant groeit uit een soort knolletje, hij heeft donkere vlekjes op de bladeren en hij bloeit zo af en toe, dan groeit er ineens een lange stengel met een witte bloem die een beetje op een blauw druifje lijkt. (Heeft hij nu niet meer, dus staat niet op de foto):

En dan deze nog, de blaadjes lijken wat op die van een schefflera, maar dat is het niet:

2 likes

Dit is echt mijn lievelings tuincentrum in mijn omgeving!! Love de kamerplanten afdeling en zo veel potten inderdaad!

1 like

Weet iemand een tuincentrum in Drenthe waar je echt geweest moet zijn? De Intratuin in Emmen heb ik nu wel eens gezien…

1 like

Dat was mijn eerste gedachte ook @Violoncello, maar ik weet de soort helaas ook niet.

1 like

Jaa dat is hem, thanks!

2 likes

Op m’n werk hebben we een hele grote monstera en ik ben nu samen met een cliënt een stekjes-project gestart. Echt super leuk! En ik heb ook stiekem eentje mee naar huis genomen :face_with_hand_over_mouth: Zo blij met die mini worteltjes :relaxed:


En m’n pannenkoekenplant doet het nu ook een stuk beter. Hij staat nu op een donkerder plekje en ik geef 1 keer per week plantenvoeding.


Oh en ik heb nog een basilicum, graslelie (?) en avocado situatie.


Met m’n araucaria gaat het echt slecht. Ik heb hem hier op de foto net water gegeven, dus vandaar dat plasje in die schaal (hoe noem je dat?) waar hij in staat. Maar ik weet echt niet hoe ik deze moet redden :disappointed: Ik dacht eerst dat ik hem te veel water gaf, maar ik ben hem nu een paar weken vergeten en het gaat niet echt beter. Iemand tips? Vind hem zo zielig nu :pensive:

2 likes

Geen tip voor je planten, maar wel voor je vloer. Dat terracotta van je laatste plant geeft water een beetje door dus je vloer kan daar last van hebben als er niet nog een waterdichte laag tussen zit!

1 like

Haha dankje! Hij stond alleen daar voor de foto, dus op zich is er niets aan de hand. Wel goed om te weten voor de volgende keer als ik weer water ga geven.

1 like

Leuke poll! Scindapsus is trouwens een andere naam voor Epipremnum :blush:

edit: dit zei ik niet helemaal goed. Het is een andere genus blijkbaar, maar de epipremnum wordt vaak ook scindapsus genoemd of zelfs “epipremnum scindapsus”.

Dit is dus een bekende scindapsus (pictus):

en dit een bekende epipremnum (aurem):

Als ik het goed heb! Zoeken op afbeelding levert weinig duidelijkheid…

1 like

Klopt inderdaad! Ja dat lijstje met opties was een beetje vreemd.

Ik weet nooit hoe dat nou zit met scindapsus en epipremnum, want om de één of andere reden staat er bij een epipremnum aureum of bij een marble queen ofzo altijd epipremnum bij, maar bij een scindapsus pictus zie ik dat dan weer nooit.

In ieder geval zijn het al die planten die in het Engels pothos heten.

1 like