Het Plantentopic

Hij begon met twee stammen en heeft nu totaal 6 vertakkingen
Hij blijft ook vanaf onder groen. Veel liefde voor onze reus!

27 likes

Maar hij groeit na de “knip” ook gewoon door.

1 like

Wauw, dit is echt prachtig :heart_eyes:

Ik ga er denk ik nog even mee wachten, sinds kort is hij namelijk weer veel nieuwe takjes aan het aanmaken nadat hij dat een poos helemaal niet heeft gedaan. Maar ik ga het zeker proberen!

Oh dat heb ik ook wel gezien! Gaat ook wortels krijgen :smile:

1 like

Ja hoop is er zeker, deze heb ik nu 14 jaar en kocht ik toen het nog een peutertje was van 40cm :laughing:

3 likes

38 likes

Ik heb zojuist, vrij spontaan, een Scindapsus Pictus, Alocasia Polly en een Alocasia Zebrina besteld bij Plantje.nl. Volgende week komt het binnen :smile:

7 likes

Ik had laatst een plan gekocht bij Dille en Kamille die de volgende dag al meteen slap hing :sob: de grond voelde wel nog gewoon vochtig aan

Dat moet wel goedkomen hoor, de laatste keer dat mijn pannenkoekenplant stekjes had heb ik ze niet in water laten wortelen, maar direct in potgrond gezet en ze doen het ontzettend goed. Ik heb ze laatst in een groter potje gezet en zag dat ze een heel netwerk van wortels hadden gekregen.


@Lisbon Wat voor een plant is het?

1 like

Ik heb drie weken terug ook twee stekjes zonder wortels gelijk in de grond gezet en ze maken nu beiden nieuw blad aan, dus komt vast goed!

Mijn moederplant is echt heel groot met veel kleintjes, 16 stammetjes in totaal en een aantal hebben al een dikke stam, maar ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga aanpakken. Of ik de moederplant ga overpotten naar een grotere pot met een aantal kleintjes, of dat ik alles eruit haal en alleen de moederplant over hou…

1 like

Mijn pannenkoekenplant had ook veel baby’s die ik er lang aan had laten zitten, omdat ik het een heel mooi volle plant vond.

Mijn plant eerst


Alleen de grote bladeren her en der waren van de moederplant, alles daar tussenin waren baby’s

Maar toen heb ik op een gegeven moment toch maar alles eruit gehaald en de moederplant in een grotere pot met verse aarde gezet. De moederplant heeft toen echt een enorme boost gekregen. Eerst was er praktisch gezien gewoon geen ruimte voor nieuwe bladeren met al die baby’s, de moederplant zag er ook even heel kaal en zielig uit toen de stekjes weg waren, maar sindsdien zijn er zeker twintig nieuwe bladeren gegroeid en die worden allemaal veel groter dan de bladeren eerst.

Ik denk ook dat een plant niet tegelijkertijd zelf heel hard kan groeien en nieuwe baby’s laten ontstaan (en onderhouden), dat kost natuurlijk allebei veel energie

Ik kan je dus wel aanraden om hem een keer helemaal leeg te halen, nieuwe baby’s komen er toch wel weer.

Mijn plant nu


Je ziet natuurlijk niet het verschil in grootte, maar alleen die onderste ring met donkergroene bladeren was van voor het verpotten, alles daarboven is nieuw!

9 likes

De kleintjes trekken inderdaad voeding weg bij de moeder waardoor die minder hard groeit. Jouw plant ziet er echt mooi uit nu!
Dit is mijn plant, lijkt meer op een boom nu. Heb er een 2 liter pak melk naast gezet als vergelijking hoe groot hij is :grimacing:


Ik denk dat ik de kleine baby’s eruit haal en dat ik de grotere laat zitten voor de opvulling.

En al deze stengels :heart_eyes:

49 likes

Echt prachtig. Baal echt dat ik er al twee heb laten dood gaan.
Ik wil ook een grote :heart_eyes:.
Pannenkoeken blijft mijn lievelingseten dus waarom lukt de plant ook niet.

1 like

Hahaha en dan ben ik jou ‘advies’ aan het geven :redface:

Wat mooi ook dat jouw plant ook aan de onderkant van de stam gewoon nog blaadjes heeft. Als je plaatjes ziet van pannenkoekenplanten met zo’n hoge stam is de onderste helft daarvan vaak kaal.

Oh, meteen een vraagje trouwens, ik zie dat de bovenste takjes van jouw plant een beetje rood zijn. Mijn moederplant heeft dat niet, maar de twee babyplantjes (die in een eigen potje zitten) wel en ik was me de laatste tijd al aan het afvragen wat dat te betekenen heeft. Weet jij dat?

1 like

Wow wat groot😍

@Violoncello het is een tiengebodenplant

1 like

Is het de groene of die met roze streepjes op de bladeren?

Ik heb er ook één, een groene, en die komt toevallig ook van de Dille & Kamille. Het is niet echt een heel makkelijke plant, die van mij heeft wat bruine randjes aan de bladeren omdat de lucht vrij droog is.

Maar hangt hij echt helemaal slap, of zijn de bladeren naar beneden gekanteld? Want dat laatste is normaal, net als een calathea zijn de bladeren beweeglijk en zitten er echt een soort scharniertjes bij de overgang van het blad naar de stengel. Overdag bewegen de bladeren zich naar het licht toe en 's nachts bewegen ze zich omhoog.

Kunnen alleen maar van elkaar leren toch!
Oh ja inderdaad, was mij nog nieteens opgevallen :sweat_smile:. Mijn twee stekjes hebben het ook, maar ik weet niet wat het betekent. Als ik Google vind ik alleen dit:
“Glanzende, leerachtige, dikke, donkergroene pannenkoeken balanceren op lange, dunne, rode stengels.”
Maar het zijn alleen de nieuwe stengels die rood zijn, dus dat klopt ook niet echt. Ben wel benieuwd nu!

1 like

Ja ik kon er online ook niks over vinden en mijn kleine plantjes zien er verder ook gezond uit en groeien goed. Best vreemd inderdaad, misschien is er hier iemand anders die het weet?

Die van mij heeft roze streepjes. Hij hangt echt naar beneden gekanteld. Begin nu wel te twijfelen want ik heb wel Calathea’s gehad die inderdaad bewogen, maar die gingen niet zo heftig naar beneden als deze en in de winkel waren de bladeren ook meer omhoog dan nu. Misschien hoort het wel gewoon zo, bedankt voor het meedenken in ieder geval!

1 like

Ik heb 4 maanden terug een van de toppen er af geknipt en die al die tijd in water gezet. Het gaat niet rotten/dood, maar wortelen doet het ook niet. Dat kan ik je dus niet aanraden :slight_smile:

Edit: zie nu net dat bij een ander dit wel succes had, dus proberen kan geen kwaad :slight_smile:

1 like