Het Plantentopic

Het zou kunnen maar dat weet ik niet zeker, dat er wat water op de blaadjes zat en door de zon er vlekjes branden op de blaadjes. Maar dat weet ik niet zeker aangezien het niet echt heel lekker weer is geweest afgelopen dagen.

1 like

Nadat ik op mijn bananenplant trips gespot had, zag ik ze ook weer op een nieuw blad van mijn monstera. Dacht dat ik er vanaf was maar blijkbaar zaten ze te wachten op een nieuw blad om weer toe te slaan. Vervolgens spotte ik er een paar op een derde plant en was ik er helemaal klaar mee. Inmiddels raak ik een beetje paranoïde en controleer ik iedere plant dagelijks op signalen van beestjes. :disappointed_relieved: Om verdere schade te voorkomen heb ik aaltjes besteld en ga ik alle planten daarmee behandelen. De aangetaste planten ga ik ook nog met neemolie behandelen op het blad. Fingers crossed dat ik er dan eindelijk helemaal vanaf kom!

Om dit bericht nog een positieve draai te geven en niet alleen een klaagpost te plaatsen; wat zijn jullie favoriete, misschien wat minder bekende, planten instagramaccounts en YouTube kanalen?

Ik ging gister mn planten verpotten en toen kwam ik er achter dat er om de wortels van mn monkey mask een heel klein stekpotje zat (3cm diameter) :face_with_raised_eyebrow:.
Is dit iets wat ze vaker doen of is het een foutje van de intratuin? Ik hoop dat hij nu hij verlost is van dat kleine kooitje eindelijk lekker kan gaan groeien.

1 like

Nee is vaker zo bij de monkeymask! Ben het al vaker tegen gekomen in Facebook groepen

Dat lijkt me niet de bedoeling nee. Goed dat het eraf is, hopelijk gaat ie nu lekker groeien!

Het zag er zo zielig uit :pensive:

Hoe denken jullie hierover?

Ik kwam dit artikel gisteren tegen en bedacht me toen dat ik hier eigenlijk nooit bij stil heb gestaan :redface: De meerderheid van mijn planten heb ik zonder hier over na te denken bij een tuincentrum of plantenwinkel gekocht, maar daar schaam ik me nu wel een beetje voor. (In de reacties zag ik ook nog iets staan over potgrond en dat dat blijkbaar ook niet bepaald duurzaam is, dus daar ga ik me ook maar eens in verdiepen :grimacing:)

Nu heb ik in ieder geval het voornemen om alleen nog stekjes of bijvoorbeeld planten uit een plantenasiel te kopen!

Dus als er hier nog mensen zijn die stekjes willen ruilen?

Stekjes

Ik heb als babyplantjes (kunnen niet per post verstuurd worden):

  • Pannenkoekenplant
  • Tradescantia zebrina
  • Zz-plant
  • Philodendron scandens

Van iedere soort heb ik er 1.

Verder heb ik nog een aantal planten waar ik zo stekjes van kan maken. Die kan ik wel gewoon opsturen:

  • Peperomia quadrangularis
  • Scindapsus pictus
  • Epipremnum aureum
  • Epipremnum marble queen
  • Philodendron scandens
  • Pannenkoekenplant
  • Tradescantia zebrina

Helemaal niet bij stil gestaan… Ik ga binnenkort mijn bromelia’s proberen te stekken en ik heb wat vetplantjes. Zou leuk zijn als we via hier meer dingen kunnen uitwisselen!

2 likes

Dit is echt mijn lievelingstopic geworden :smiling_face_with_three_hearts:

Zou ik dit blad er beter af kunnen halen of laten zitten? Het is van een monstera die het verder heel goed doet.

En dit boek vind ik wel echt een aanrader, zag het bij de bieb. Leuk om foto’s te kijken maar ook om wat te leren over de verzorging van verschillende soorten kamerplanten.

Verder @ hierboven, ik probeer nu mijn huidige collectie uit te breiden door stekjes van vrienden en door mijn eigen planten te vermeerderen (opsplitsen of stekken). Maar bij “meer groen in huis” had ik ook niet echt stilgestaan dat dat niet zo duurzaam is. Ik ga binnenkort ook eens naar een plantenasiel!

2 likes

Hmm weet je zeker dat je geen luizen ofzo hebt? Mijn monstera ging er ook zo aan en die krengen zijn zó moeilijk uit te roeien, zou het even van dichtbij bekijken!

1 like

Hmm ik heb hem nog eens heel goed onderzocht maar kan echt niets ontdekken… even in de gaten houden!

Heeft iemand van jullie wel eens hedera (klimop) gestekt? Ik heb dat geprobeerd, gewoon takje van de klimop van buiten afgeknipt en im vochtige potgrond gezet, maar stekje is direct heel slap gaan hangen. Iemand tips?:slight_smile:

Hoe lang duurt het ongeveer voordat er wortels bij een stekje verschijnen? Heb wat gestekt maar ik zie nergens verandering :frowning: Klimop en een geldboom overigens.

Plantennoob vraagt:
Ik heb een blauwe hortensia in pot staan. Hij staat half in de schaduw en krijgt elke dag water, echter worden de bloemblaadjes een beetje groen en verschrompelen de grote groene bladen. Wat kan ik doen om hem weer in top vorm te krijgen?

Volgens mijn moeder hoef je aan een hortensia niks te doen, tenzij het echt heel warm is dan om de dag wat water. Die van haar groeien als een gek.

maar die staat mischien in de tuin in de grond?

Die twee heb ik nooit gestekt, maar het kan soms echt lang duren, dan gebeurt er wekenlang helemaal niks en komen er dan toch ineens worteltjes gegroeid.

1 like

Ja maar hedera gaat bij mij binnen, of buiten in een pot, altijd dood. Alleen in de volle grond doet ie t goed, verder vind ik het echt een diva. Nu heb ik een stekje laten wortelen en buiten in de grond geplant, dat gaat wel lekker, maar ik weet niet of dat je bedoeling is.

1 like

Gewoon van die groenwitte zakken van de bouwmarkt of tuincentrum zijn altijd prima. Deze dus:

afbeelding

Ook niet duur.

1 like

M’n avocadopit heeft een barst gekregen en is nu klaar voor de volgende fase :partying_face: Ik weet dat het geen garantie is dat het lukt, maar aaaah zo excited. Heb hem net in een glazen potje gedaan met aarde :relaxed:

3 likes