Oke dan ga ik dit toch maar op deze manier doen. Maar even een domme vraag, dan hoeven er dus geen hydrakorrels in? Maar alleen verse potgrond is dan voldoende?
Alleen potgrond is prima! (Hoewel ik zelf de laatste tijd ook wat perliet door mijn potgrond meng, om het wat luchtiger te maken.)
Ik heb gisteren een stekworkshop gedaan, zo leuk! Vier verschillende manieren van stekken geleerd en ook 7 stekjes gemaakt en mee naar huis gekregen.
Dat klinkt zo leuk!
(En dit vraagt om een foto )
Ik zal morgen kijken of het lukt met beter licht!
Wat is jullie lievelingsplant? Ik ben wel heel gek op de Maranta Leuconeura Tricolor
Wat mooi! Is dit een foto van je eigen plant?
Ik vind het moeilijk om te kiezen, maar denk dat dit mijn favoriet is:
(Scindapsus pictus)
Oh die wil ik ook nog zo graag! Is dat je eigen plant? Prachtig! Even een foto maken van mijn maranta
Staat normaal op een wat donkerder plekje, maar voor de foto even samen met broer ficus elastica. En de PlayStation en een maan😂
Dit is mijn plant ja! Ik vind deze soort ook heel erg mooi als hangplant, maar daar heb ik nu geen geschikte plek voor, dus ik laat hem omhooggroeien tegen stokken.
(Mocht je het willen dan kan ik een stek van mijn plant naar je opsturen hoor.)
Wauw, jouw maranta is heel erg mooi! Grappig ook dat verschil tussen de bladeren bovenaan die zo donker zijn en de lichte nieuwe bladeren onderaan.
Trouwens, nu je het toch over een maranta hebt, jij had mij onlangs wat tips gegeven voor mijn maranta (ik heb de ‘gewone’ groene) die aan een paar bladeren bruine puntjes heeft. Ik heb hem verpot, op een nog wat minder licht plekje gezet en ik sproei hem nog wat vaker (dagelijks) en hij lijkt er heel blij mee te zijn! Hij groeit ineens veel sneller, in een paar weken tijd zijn er allemaal kleine nieuwe blaadjes bijgekomen! Dankjewel dus
Echt zo leuk dat ie klimt! Ik vind het sowieso heel leuk dat je bijna alle hangers ook kunt laten klimmen, echt weer anders dan. Hij is heel mooi!
Ja grappig he die verschillende kleuren bladeren? De oudsten zijn echt heel donker diepgroen.
Wat fijn dat je maranta het weer beter doet en je meteen beloont met nieuwe groei! Heel graag gedaan! Fijn dat het klopte, altijd lastig te zeggen wat er precies aan de hand is als je er niet bij bent.
En suuuperlief van het stekje, maar ik moet @Max nog steeds wat stekjes opsturen nadat ik superlief bananenplantages van haar heb gekregen. sorry @Max ik stel het steeds uit omdat ik het eng vind om mijn senecio te knippen! Maar t moet sowieso echt want hij rijst de pan uit.
Edit: helaas geen bananenplantages maar ‘gewoon’ plantjes
Trouwens, je ziet dat mijn maranta ook wat bruine puntjes heeft. Ik had haar verplaatst naar een lichtere kamer en dit kwam binnen een week! Snel weer terug gezet, zo leer je weer
Omg één van mijn planten communiceert met mij!
Vanochtend zag ik ineens dat de blaadjes van deze plant helemaal opgekruld waren, heel vreemd. De aarde was redelijk droog dus ik heb hem even goed water gegeven en een paar uur later ziet hij er weer helemaal normaal uit! Natuurlijk zorgt hoe je een plant behandelt ervoor hoe die plant eruit ziet, maar dit was zoo snel.
Ik ben net verhuisd en heb allemaal stekjes en planten m’n kamer ingeloodsd. Ik heb er alleen geen ervaring mee en er kan best wat misgaan lees ik zo haha. Is dan de plantsome app chill om het water te timen? Las in de reviews dat het niet heel goed werkt allemaal, dus misschien hebben jullie een andere tip?
Leuk! Welke planten heb je allemaal?
Ja keileuk, echt blij mee! Ik heb een grote lepelplant en sanseveria. Een iets oudere mother of thousand, monstera en purperen hartstocht. Een stekje erwtenplant en pannenkoekenplant. Net in grond gewortelde peperomia raindrop, scindapsus epipremnum marble queen en transdescantia. En dat allemaal op 11m2 haha. Maar hoop echt dat ik er een beetje aanleg voor heb, want ben niet echt bescheiden begonnen. Maar was echt leuk, heel Utrecht doorcrossen om marktplaatsplanten op te halen
Nice! Bij mij is de verhouding tussen aantal planten en grootte van de kamer misschien ook lichtelijk uit balans hoor
Veel van de planten die je noemt zijn in mijn ervaring best makkelijk (monstera, pannenkoekenplant, marble queen, tradescantia). Volgens mij kan een erwtenplantje alleen soms wel wat lastig zijn, maar ik zag dat Mama Botanica (sowieso een aanrader op youtube als het gaat over planten) daar een filmpje over heeft gemaakt:
Verder merk je volgens mij snel genoeg welke plant wat nodig heeft. Voor het water geven gebruik ik zelf trouwens geen app. Over het algemeen houd ik aan: planten met dunne bladeren (calathea / palm / graslelie / … ) willen altijd een lichtvochtige grond, planten met dikke bladeren (peperomia / zz-plant / pannenkoekenplant / sansevieria / … ) slaan zelf meer water op, dus de grond mag een beetje opdrogen tussen twee keer water geven.
En ik vind het zelf heel fijn om iedere plant in een binnenpot / kweekpot of in een terracotta pot (met een gat in de bodem) te hebben staan. Geen enkele plant kan namelijk tegen te veel water, ook de planten die altijd lichtvochtige aarde willen hebben niet. Als overtollig water niet kan weglopen blijft het in de pot staan en gaan de wortels rotten.
Edit: Ohja, en jonge stekjes die net in de potgrond staan willen ook aarde die altijd lichtvochtig is.
Er is vannacht iets niet goed gegaan met mn plant ik denk te weinig water? Hopelijk trekt hij nu weer bij. Heb water en voeding gegeven!
Al mijn stekjes zijn geworteld en heb ik vanochtend in de potgrond gezet
Ik vind zelf Plantsome wel fijn. Ik word er alleen wel gestoord van dat de functie om af te vinken dat je een plant water hebt gegeven, niet goed werkt (pas nadat je de app afsluit en weer opnieuw opstart verschijnt het vinkje).
Heeft ie op de tocht gestaan?