Het Plantentopic

Ik zou het afknippen, verbeteren doet het toch niet en hoe meer energie er naar de andere bladen kan gaan, hoe beter!

1 like

Wie kan me helpen? Ik heb nieuwe baby plantjes maar weet niet wat het zijn

2 likes

Die rechtsonder is iig een Alocasia :grin: Zou een Alocasia Ebony kunnen zijn?

Die met het lichte ziet eruit als een scindapsus aureus en de laatste zie er bekend uit maar ik weet de naam niet :sweat_smile: is het een Calathea?

2 likes

Rechtsboven is een epipremnum marble queen (lijkt op epipremnum aureum, maar is meer gevlekt en de vlekken zijn lichter van kleur).

Aureum vs. Marble queen

Epipremnum aureum:
image

Epipremnum marble queen:
image

Edit: Rechtsonder zou ook nog een alocasia pink dragon kunnen zijn (kan je vrij duidelijk aan de al dan niet roze steel zien).

Edit 2: En ik vermoed dat links een calathea undulata is.

2 likes

Rechtsonder Alocasia Polly?

1 like

Voorzichtig lossnijden. Als ze uit de grond tevoorschijn komen zitten ze onder de grond met een wortel aan de moederplant vast, probeer dan in ieder geval een paar centimeter van die wortel aan het stekje te houden. Als ze met een wortel direct aan de stam van de moederplant vastzitten, snijdt hem dan zo dicht mogelijk bij de moederplant af.

Als je de aarde voorzichtig een beetje aan de kant doet waar je gaat snijden snijdt je niet per ongeluk allerlei wortels van de moederplant door.

Ja, dat dacht ik eerst maar die heeft veel kantigere/puntigere bladen? Zelf de kleine/nieuwe bladen van mijn Polly zijn al veel gekartelder dan die van het plantje op deze foto.

Calathea triostar

Dank voor alle tips! Ben er nog steeds niet helemaal uit maar weet nu in ieder geval in welke richting ik moet zoeken.

Volgende vraag: ik heb een grote calathea die 's avonds niet meer ‘dichtvouwt’. De bladen hebben bruine randen dus ik sproei m nu lekker elke dag. Hij stond ook te licht dus heb hem verplaatst. Heeft iemand nog andere ideeën waar ik aan moet denken?

Geen natte voeten maar wel de aarde lichtvochtig houden :slight_smile:

1 like

Ik heb dat pas wel in het tuincentrum kunnen vinden, gewoon van pokon volgens mijn (ja even opgezocht, is voor de moestuin staat erop)

1 like

Ik dacht alocasia fairy, tenminste zo heb ik de mijne gedoopt. En linksonder een stromanthe triostar

Ja een stromanthe triostar! Dat denk ik ook. Nice, die s mega mooi.

De alocasia ben ik nog niet zeker van, mijn blaadjes lijken donkerder dan die van de fairy. Ik denk dat het een polly is (mits dat een andere versie dan de fairy is heheh ik heb echt nul verstand hiervan)

Die van Pokon kwam ik online inderdaad tegen, maar bij de Intratuin verkochten ze hem helaas niet. Ik heb nu een emmer van 10 liter dus ik kan even vooruit!

1 like

Ik ben nog een beetje een plantensukkeltje, maar heb er nu een stuk of 6 en probeer ze zo goed mogelijk te verzorgen.

Zag alleen dat m’n monstera monkey mask in een heel erg klein potje zit, dus deze wil ik nu graag gaan verpotten. Maar moet ik hem dan in een groter sort van oranje potje doen voor ik hem in een mooie pot doe, of kan ik hem ook direct met potgrond in de pot doen? Help haha

Precies mijn overweging. Ik heb ze altijd direct in een grote pot gezet, maar wel met een dikke laag hydrokorrels eronder. Dat kan dus ook maar je moet dan echt goed oppassen met water geven en bereid zijn vaak weinig water te geven. Met zo’n plastic binnenpotje gaat dat iets makkelijker. Denk dat ik de nieuwe babies in plastic binnenpotjes ga zetten

1 like

Ik heb veel planten direct in de sierpot, zonder problemen. Inderdaad gewoon even de grond voelen voordat je water geeft!

1 like

Ik gebruik plastic binnenpotten voor al mijn planten, behalve voor de planten die ik in een terracotta pot (ook met een gat in de onderkant) heb zitten.

Als je nog niet heel veel ervaring met planten heb zou ik je dat al helemaal adviseren, dan heb je in ieder geval geen kans op wortelrot.

1 like

Oke dan ga ik dit toch maar op deze manier doen. Maar even een domme vraag, dan hoeven er dus geen hydrakorrels in? Maar alleen verse potgrond is dan voldoende?

Alleen potgrond is prima! (Hoewel ik zelf de laatste tijd ook wat perliet door mijn potgrond meng, om het wat luchtiger te maken.)