Het Plantentopic

toffe pot ook!

1 like

Ik heb er twee (plus een zelfgestekt babyplantje) en die groeien echt als een malle als ze genoeg licht en water krijgen. Zowel licht als water willen ze meer dan ik had verwacht.

Heb je misschien een foto van je plant?

Hoe lang heb je hem en zit hij nog in dezelfde pot (en vooral: potgrond) als toen je hem kocht?

Heb hem denk ik een jaartje, hij zit in een best grote pot die nog dezelfde grond heeft. Hij is echt veel gegroeid alleen de nieuwe bladen dus niet :sweat_smile:

4 likes

iemand die hier een stekje wilt ruilen?
Ik heb deze om te ruilen het is de tradescantia zebrina tricolor. ( via de post is denk het makkelijkst)

Geef je hem plantenvoeding? Als hij al een jaar in de pot zit waarin je hem ook gekocht hebt zijn de voedingsstoffen uit de potgrond in ieder geval al lang op en het kost een plant behoorlijk wat energie om (grote) bladeren te laten groeien.

Hij is wel echt prachtig zeg :heart_eyes: En hoewel het natuurlijk niet de bedoeling is ziet het effect van die grote bladeren bovenaan die langzaam overgaan in kleine blaadjes onderaan er ook best cool uit.

Ruilen niet, ik heb zelf al een paar tradescantia zebrina’s staan, maar ik wil tegen verzendkosten best wat stekjes naar je opsturen hoor!

Ik heb (nu of binnenkort)
  • pannenkoekenplant
  • peperomia quadrangularis
  • scindapsus pictus
  • philodendron scandens
  • epipremnum marble queen
  • epipremnum aureum
1 like

Als de plant kan klimmen, blijven de bladeren ook groter worden. Als ze hangen, zijn de blaadjes ook kleiner aan de onderkant. Zo ook bij mijn epipremnum aureum.

1 like

Graag! Zou je mijn een pm kunnen sturen met je gegevens?

1 like

Ahwww :frown: Was het een grote plant?

Oh dat is wel heel verdrietig inderdaad.

Ik doe ook vaak domme / klunzige dingen met mijn planten hoor en voel me dan heel schuldig inderdaad. Zo heb ik wel eens per ongeluk met de stofzuiger blaadjes van een plant afgezogen en er zijn ook al meerdere planten omgevallen (gelukkig was het nooit fataal).

1 like

Ah dat herken ik wel! Ik kan nog steeds een beetje rouwen als ik foto’s zie van planten die ooit dood zijn gegaan toen ik nog wat minder goed was in onderhouden.

1 like

Haha bedankt :grin: heb hem wek in nieuwe grond gezet toen ik hem kocht maar de k dat hij weer voeding nodig heeft. We zullen en zien of het me lukt :laughing:

1 like

Ik herken dat hechten wel :see_no_evil: ik ben al een paar dagen bezig met een zwangerschapsshoot over mijn monstera

29 likes

Het gaat de laatste tijd heel slecht met mijn alocasia en ik weet niet hoe het komt. Ik heb hem al een paar jaar en hij was heel groot. Hij heeft veel nieuwe bladeren gekregen, maar ook veel oude bladeren werden na een tijdje helemaal geel. Nu hangt hij al een paar weken helemaal slap en worden alle bladeren geel. Hoe verzorgen jullie je alocasia? Heeft iemand tips?

Heeft iemand trouwens tips waar je goedkoop binnenpotten kan krijgen? Ik heb altijd veel kleine over, maar wil nu een paar planten in grotere potten zetten. Daar heb ik helaas geen binnenpotten voor.

Ah nee wat zonde! Wat voor alocasia is het?

Ik had dit al eerder op iemand geantwoord maar dit hielp bij mijn alocasia elephant ear:
Ik denk dat ik de alocasia-code gekraakt heb. Ik heb er ook een die binnen no time drie van de vijf stengels geknakt had hangen. Toen heb ik m tegen een raam aangezet met geen direct zonlicht en dusdanig geschoven dat de bladeren leunen tegen het raam/kozijn. Dus het gewicht van het blad wordt opgevangen. Elke dag z’n bladeren sproeien en nu heeft ie zeven gezonde (leunende) stengels en is er nog geen één geknakt.

1 like

Misschien ook nog een tip om zodra hij een nieuw blad krijgt, de kleinste en meest hangende stengel af te knippen (alleen als er een stengel is die heel erg gaat hangen natuurlijk, anders mooi zo laten). Zo doen wij het nu al twee lentes en dat gaat heel goed!

1 like

Volgens mij is het de alocasia portadora!

Die zijn prachtig! Heb je m laatst verplaatst?