Het Plantentopic

Ik was vanmiddag even bij de Intratuin en had heel duidelijk tegen mezelf gezegd dat ik GEEN planten mocht gaan kopen. Uiteraard heb ik een kwartier staan dubben bij de babyplantjes, daar ben ik vooral altijd gevoelig voor want ze zijn cute, goedkoop en nemen weinig ruimte in. Er stonden een paar heel mooie miniversies van de calathea triostar, maar ik heb me ingehouden en ben braaf alleen met een vochtigheidsmeter naar huis gegaan!

@Banananana Jij postte hier toch onlangs over die goedkope calathea’s bij de jumbo? Naar aanleiding van je post was ik even gaan kijken en ze stonden hier ook, supermooi inderdaad! Nou heb ik zelf al precies zo’n calathea (en mag ik geen planten meer kopen), maar mijn zusje wilde er wel graag één. Ik heb er dus voor haar één meegenomen en die staat voorlopig bij mij thuis, gezellig bij mijn eigen calathea.

Theo en Thea:

23 likes

Oh geen idee haha ik wilde ze gewoon weg van mijn andere planten. En buiten geef ik dan weinig water en alleen op de bladeren zodat de grond droog wordt en die krengen geen eitjes kunnen leggen. Ik was bang als ik dat binnen zou doen, ze gewoon naar de volgende plant zouden gaan die nattere grond had.

1 like

Ik denk dat ik ook maar eens aaltjes moet gaan kopen. Ik heb al een hele poos zo af en toe wat rouwvliegjes, maar het zijn er nooit meer dan een paar die wat rondvliegen in de buurt van mijn planten.

Maar toen ik net mijn pannenkoekenplant even oppakte kwamen er direct een stuk of acht vliegjes uit de aarde gekropen :flushed: Ik heb meteen de rest van mijn planten gecheckt, maar ze hebben echt een paar slachtoffers uitgekozen blijkbaar, mijn grote pannenkoekenplant en één van mijn twee palmpjes. (Die palmpjes staan overigens naast elkaar, zijn even groot en krijgen precies dezelfde verzorging, waarom ze er dan één ‘gekozen’ hebben is me een raadsel.)

Sorry voor de dubbelpost, maar @Bertie, die vochtigheidsmeter is inderdaad echt superhandig. Ik heb nu pas in de gaten hoeveel water mijn terracotta potten daadwerkelijk opslurpen (en laten verdampen). Ongeveer de helft van mijn planten staat in een plastic binnenpot, de andere helft in terracotta en de verschillen wat betreft de vochtigheid van de aarde zijn enorm!

3 likes

Ik heb 2 stekjes bij mijn bananenplant weggehaald. Ik ben zo onhandig dat ze geen wortels hebben. Ik ben benieuwd of ze wortelen in water of gewoon wegrotten.

Aaltjes werken heel goed. Daarmee heb ik mijn rouwvliegjes een tijdje geleden weg gekregen. Met water en kaneel, zoals online vaak getipt wordt, had weinig effect bij mij.

Baby’s! Bij mij overleven degene die in de grond zitten het minder makkelijk dan degene die aan de stam groeien, maar dat kan ook aan mij liggen.

1 like

Ik denk dat een van de katten op de plant is gesprongen en nu is 1 stengel omgeknikt, kan ik die afknippen? En gewoon bij de knik of bij de wortels?

1 like

Waar je de hele stengel het beste af kan knippen weet ik niet zeker, maar je kan wel stekken met de blaadjes als je wil! Als die stengel er nu toch af moet…

1 like

Ik vind het echt een top ding! Vooral als je twijfelt over wel/ geen water is hij heel fijn, hiermee zet ik planten ook wat makkelijker in de buitenpot zonder binnenpot.

1 like

Nu wil ik er ook eentje! Ik zag bij de webshop met de b er eentje wat ook een lichtmeter en PH meter is. Denk dat ik die ga doen. Of hebben jullie aanraders?

Ik heb een baby zz-plantje, maar ik zou bijna gaan denken dat hij nep is, zo weinig doet hij. Toen ik mijn zz-plant verpotte een aantal maanden geleden bleek dit stukje (het zijn twee kleine stengels) los te zitten en eigen wortels en zo’n knolletje te hebben. Dus ik heb het maar in een eigen potje gezet. Ik zorg goed voor hem en hij ziet er prima uit, maar hij groeit helemaal niet. Zou ik moeten gaan wachten tot er zo’n heel nieuwe stengel uit de grond gaat komen (dat is toch hoe een zz-plant groeit?), want dat zie ik nog niet heel snel gebeuren hiermee.

Dankjewel voor de tip nog, hij ziet er al een stuk beter uit!

3 likes

Ik was even in de war door de spiegel haha, het lijkt net of het linker takje in de grote pot doorgroeit met een gat ertussen haha! Maar fijn dat 'ie zo opgeknapt is, ziet er goed uit!

1 like

Met licht en PH ken ik niet, alleen die vochtmeter. Daar ben ik wel echt blij mee, al zag ik vandaag op FB ook wel negatieve dingen daarover (als in stuk) dus misschien moet je daar ook niet blind op varen.

1 like

Thanks! Dan ga ik maar gewoon rustig wachten.

(Ik vind planten die niet zo veel doen zo saaaaiiii, ik ben echt dagelijks al mijn planten uitgebreid aan het bekijken om in de gaten te houden hoe ze groeien.)

6 likes

Herkenbaar!

Welke planten ben je aan het stekken?

Ik heb ook een aantal stekjes staan die ik als een havik in de gaten houd, maar mijn marble queen-stekje begint sinds een paar dagen goed te wortelen, dus daar ben ik erg content mee :grinning:

4 likes

Als we het er toch over hebben. Welke planten vinden jullie leuk om te hebben, ben opzoek naar nieuwe planten die goed stekken of die je goed ziet groeien en leven.

Mijn favoriet zijn alle scindapsus / epipremnum soorten (niet dat ik ze allemaal heb hoor).

Verder vind ik mijn bananenplant heel leuk, die is echt on a roll (haha goeie grap, al zeg ik het zelf) de laatste tijd, blijft maar nieuwe bladeren maken!

En mijn peperomia quadrangularis groeit ook snel en is makkelijk te stekken:

7 likes

Ficus Elastica, Watermelon Begonia en Peperomia Raindrop doen het heel goed hier bij mij :ok_hand:

1 like

Aaah thx, ga ze op mijn planten lijstje zetten (die al veel te lang is😅).
En je plant ziet er super cute uit😍

1 like