Het Plantentopic

Ik heb toevallig vandaag op insta mijn liefde voor bromelia’s van de daken geschreeuwd :sweat_smile:

Bloemen vind ik namelijk heel stom omdat ze zo snel doodgaan maar bromelia’s hebben een mooie grote bloem in allerlei kleuren en vormen en gaan best een tijd mee.
Huisdieren worden er niet ziek van.
Makkelijk in de verzorging want je giet water in de kelk ( dus je ziet meteen als het water nodig heeft) en je kan het blad bijsproeien.
Ze bloeien ongeveer een half jaar en daarna sterft de bloem maar hij groeit aan de basis meerdere stekjes die je kunt losmaken en dan kunt verpotten en laten groeien. Na een jaartje heb je dan weer een nieuwe bloem.

4 likes

Top dankje, kan niet wachten om langs het tuincentrum te gaan met deze suggesties. Zotziens geld😆

1 like

Ja die zijn mooi, heb zelf ook niks met bloemen voor de zelfde rede maar dit is een goede tip.

Ik ben dol op mijn parapluplant! Gekregen als stekje en een jaar later is het al best een flink ding. Groeien veel nieuwe stengels bij en het wordt snel een leuk bosje.

3 likes

Ow wow heb hem gegoogled en hij is super mooi.

1 like

Heeft iemand een idee wat voor plant dit is?

1 like

Calathea triostar misschien?

1 like

Ah dankjewel! Ik had al op calathea gegoogeld maar deze niet tegenkomen.

1 like

Ik heb groene beestjes ontdekt bij mijn pilea. Iemand een goede tip om er vanaf te komen? Heb de eerste laag er in de douche vanaf gesproeid maar nu zie ik er weer een aantal.

Hij groeit net zo mooi dus ik baal ook echt

Heeft iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen? :frowning: Er vielen al een paar keer blaadjes af, maar nu een hele stam. En als ik het oppak, valt het uit elkaar. Dus ik denk dat ik m’n katten de schuld niet kan geven?

Ja had ik dus ook, eerst paar blaatjes en toen raakte ik de stam aan (zachtjes) en viel er een stuk af. Paar van de blaadjes hebben nu wortels dus kan ik ze weer planten maar dat die stam viel snap ik niet.

Heeft iemand tips voor makkelijke planten die het hele jaar buiten kunnen staan? Ik heb een balkon op het zuid-westen en wil hem een beetje opfleuren.

Plant one on me!

Ik vind Plantarina heel irritant. Ze koopt ook onredelijk veel planten, gewoon ziekelijk bijna. En dat zegt heel wat als ik dat vind hahaah

2 likes

Luizen of wat anders?

Ze hebben een mooie musa (banaan) bij de Appie voor maar 8 euro! Zal zo even een foto maken :slight_smile:

1 like

Salie doet het bij mij heel goed + wintervast. Lavendel is bij mij gestorven maar de salie is going strong plus goed voor de bijen EN het ruikt lekker!

2 likes

Heb ik ook gehaald Haha!

Nice! Echt mooi zijn ze!

Fotootje:

8 likes

Het lijkt een beetje alsof hij verbrand is door waterdruppels op de bladeren, kan dat?

Ik heb een vraagje over mijn pannenkoekenplant. De oudere bladeren (van voor deze lente) zijn een stuk donkerder groen dan de nieuwe bladeren, maar ze zijn ook minder groot en dikker. Nou viel het me op dat de nieuwste bladeren echt behoorlijk dun zijn en ook een beetje slap aanvoelen. De stengels zijn niet slap, het zijn de bladeren zelf die een beetje slap en buigbaar lijken. Ik kan er ook een beetje doorheen kijken en de nerven zijn duidelijk zichtbaar.

Wordt zo’n nieuwer blad later nog dikker en steviger of is dit niet helemaal goed?