Het Plantentopic

Ik heb sinds een week zon tiengeboden plant, maar als ik de naam (maranta) in typ bij Plantsome, geeft ie me een calathea? En dus ook de bijbehorende verzorging. Gaat dat wel goed? Dat is het toch niet echt?
Ik ben nog zoekende mbt z’n beste plek in huis, momenteel staat ie wel naast m’n calathea (geen direct zonlicht, wel veel licht).

Wat een leuke! Is het een begonia tamaya? Want dan zou ik wel uitkijken met water op de bladeren (zie druppels op je foto namelijk), daar houden ze totaal niet van haha

Oeh goed om te weten, dankjewel!

1 like

Ik ken Plantsome niet, maar maranta’s en calathea’s zijn wel familie van elkaar en hebben ook zo’n beetje dezelfde verzorging nodig. Als je calathea het goed doet op die plek zal het voor je tiengebodenplant ook wel oké zijn.

Thanks! Dan laat ik m voorlopig daar staan
M’n calathea doet t inderdaad heel goed daar, dus ik hoop dat t ook voor hem geldt!

1 like

Nee? Wat gebeurt er dan? Ik sproei mijn maculata regelmatig, beter van niet dus?

Het is een plant die heel vatbaar is voor schimmels zoals meeldauw, die snel(ler) ontstaan wanneer je zijn blad natmaakt. Daarom is het bij deze dus belangrijk om alleen water te geven bij de wortels en zijn bladeren droog te houden :blush:

1 like

Voor de eerste keer gestekt, voel me nu kei badass. Hopen dat het goed gaat en niet voor niks m’n planten heb kleiner gemaakt. Mama botanica zegt dat deze zowat niet fout kunnen gaan, daarom durfde ik het aan. De houder voor een eurootje op de kop getikt bij de kringloop :slight_smile:

8 likes

Help! Mijn cactus is opeens ‘ingezakt’ en toen ik hem probeerde recht te zetten voelde hij heel slap alsof er allemaal water binnenin zat. Valt hij nog te redden of moet ik de hoop maar opgeven?

Prachtige close-up, maar mijn babybananenplant krijgt zelf een baby, wat is deze?!

5 likes

Ahhhh die buisjes :heart_eyes:

1 like

Omg ik had echt eerder maatregelen tegen die rouwvliegjes moeten nemen. Ik zag er zo af en toe één of twee rondvliegen en dacht dat het wel meeviel, in ieder geval geen plaag ofzo.

Maar nou viel het me op dat er opvallend vaak vliegjes bij een paar specifieke planten zaten. Toen dacht ik oke misschien toch eens aaltjes bestellen, maar ik had het nog niet gedaan.

Nou zag ik vandaag ineens dat er bij een plant waar ze eerst niet echt geïnteresseerd in waren ook een paar vliegjes op de aarde zaten. Ik ging toen maar even kijken hoe het er in de pot uitzag, ik haalde plant in zijn geheel even uit de pot en OMG heel de potgrond zat vol met kleine witte beestjes :cold_sweat: Ik haalde wat aarde weg, maar overal waar ik keek zag ik ze door de potgrond krioelen :nauseated_face:

Ik heb direct aaltjes besteld, als het goed is worden ze binnen drie dagen bezorgd. Voor nu heb ik die ene plant maar even verpot (waarbij ik echt alle oude aarde van de wortels gespoeld heb) en apartgezet.

Wat een smerigheid dit. Ik denk nu ook de hele tijd dat ik overal jeuk heb.

1 like

Oh no wat verschrikkelijk😱 ik heb er ook af en toe een paar. Ik ga zo meteen wat planten uit de grond halen om ze te checken… eerst even moed verzamelen😭

1 like

OMG, ik zie de laatste tijd ook meer rouwvliegjes en moet eigenlijk wat planten verpotten maar nu durf ik het niet :fearful:

2 likes

Oh nee : (

1 like

Ik heb het idee dat ze bij mij weg zijn sinds ik mijn planten dankzij het lekkere weer af en toe buiten kan laten zonbaden. Groeien ze goed van en de vliegjes lijken het niet zo leuk te vinden.

En kijk wat ik net tegenkwam bij de supermarkt… Mind is blown dat ze 6 euro durven te vragen. :roll_eyes:

Ik hoop dat het meevalt bij jullie!

Ik heb na het zien van al die smerige larven echt zo’n KILL IT WITH FIRE bui, dus ik ga voordat ik de aaltjes heb mijn planten maar met kaneelwater te behandelen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Oh nee, wat een nachtmerrie! Brrr, krijg er helemaal de kriebels van. Hoop dat je aaltjes gauw komen, sterkte!

1 like

nieuwe baby

38 likes

Ik heb er 5 gecheckt en gelukkig geen larven. Pfoe. Ik strooi wel kaneel op de aarde bij de planten waar ik vliegjes zie en dat lijkt iig te helpen!

1 like