Het Plantentopic

Thanks, ga het proberen!

Dat zijn idd frambozen, ik heb ze ook!

2 likes

@Kuidaore @anon76889665 Ah dat vind ik leuk! Thanks!

1 like

Misschien een stomme vraag, maar “moet” je planten stekken? Hebben ze te weinig ruimte als je dat niet doet?

En wat bedoelen jullie met baby’s, zijn dat gewoon de kleine nieuwe blaadjes aan de plant? Ik heb bijvoorbeeld een calathea met vrij veel kleine blaadjes, moet ik die dan losmaken?

2 likes

Sommige planten vermeerderen zich met zaadjes maar andere planten doen dat door kleine versies van zichzelf te groeien die je kunt losmaken van de moederplant. Je kan iig niet bij iedere plant dingen eraf trekken.

In het geval van je calathea ontstaan nieuwe plantjes aan de stam van de moederplant, zodra die zelf wortels hebben kun je ze verpotten volgens mij.

1 like

Heel afhankelijk van de soort plant dus hoe dit zit? Ik zal bij die van mij eens kijken of die kleine blaadjes eigen wortels hebben.

Je kunt vaak op youtube filmpjes vinden van je specifieke plantjes hoe je ze moet stekken. Wel prettig want dan zie je meteen waar je op moet letten.

2 likes

(Sorry @anon76889665, mijn post was eerst per ongeluk een reactie op jouw bericht!)

Ja dat is verplicht, staat ook in je plantcontract!

Nee bij planten die echt van die losse nieuwe baby’s krijgen die bij de moederplant in de pot omhoogkomen is het wel handig om ze op een gegeven moment te verwijderen omdat het anders wel een erg drukke boel wordt en er te veel energie naar die kleine plantjes gaat in plaats van naar de moederplant. Maar het zijn maar een paar planten die zich zo vermenigvuldigen, denk aan de pannenkoekenplant en de bananenplant.

Bij planten die je op een andere manier stekt, bijvoorbeeld door hem te ‘scheuren’ (zoals een calathea) of door blad- of takstekjes te maken kun je dit doen als je het leuk vindt, maar het hoeft niet. Zolang de plant genoeg ruimte in zijn pot heeft voor zijn wortels kun je hem gewoon lekker laten groeien. Mochten de wortels te krap gaan zitten dan verpot je hem naar een (iets) grotere pot.

1 like

Duidelijke uitleg, bedankt! :blush:

Een pannenkoek of bananenplant heb ik niet, daar krijg ik misschien nog niet mee te maken. Ik heb de calathea wel recent verpot, omdat de wortels helemaal uit het binnenpotje groeiden. Nu heeft ie weer meer ruimte, dus dan laat ik de extra blaadjes gewoon bijgroeien.

1 like

Ik heb weer een paar planten in een groter potje gezet.

Kleine plantjes worden groot!

10 likes

@Bergson ik dacht ook eerst framboos, maar de manier hoe er allemaal kleintjes bijstaan vind ik niet des framboos. Ik zie ook geen stekeltjes, zitten die er wel aan? Herken jij dit @anon76889665?

Bedoel je dit?

Mijj frambozen hebben zich heel enthousiast overal uitgezaaid en ik heb echt tientallen ministekjes eruitgehaald en weggegeven. Dus die kleintjes kloppen wel.

Deze heb ik even van mn insta getrokken en dat was een paar weekjes geleden. Ook geen stekels. Veel van de soorten die in de herfst vruchten geven zijn trouwens zo goed als doornloos.

@Bergson als je naar mijn foto kijkt zie je dat die dingetjes in de oksels van je planten uit gaan groeien tot de vruchten.

2 likes

Wat is dat witte? Ik dacht altijd kalk maar bij jou zit het in nieuwe potgrond?

Perliet, dat maakt de potgrond luchtiger!

Oh wat suf, ik heb gisteren nog een plant verpot omdat er wel veel perliet bij zat. Nou ja, goed om nu te weten dat het geen kwaad kan.

1 like

Oh ik wist niet dat ze zo woekerden, wat leuk! :slight_smile:

Wat ziet je graslelie er mooi uit! Wat is je geheim? Ik heb twee soorten en allebei hangen ze erg en verdorren per blad als er nieuwe blaadjes komen (soms vanuit de top, soms vanuit het midden). Heb al meer water, minder water, meer/minder licht geprobeerd maar ik vind het zulke lastige planten? Help!

1 like

Ik heb geen idee, sorry!

Dit is mijn eerste graslelie, ik heb hem ongeveer een maand geleden als stekje gekregen, nog niet zo lang geleden dus. Ik hoor altijd juist van anderen dat een graslelie zo makkelijk is en dat is tot nu toe ook mijn ervaring. Hij staat bij mij redelijk licht, met in de ochtend een beetje direct zonlicht, maar de rest van de dag alleen indirect licht. Ik geef hem regelmatig een klein beetje water en zorg ervoor dat de grond altijd licht vochtig is.

Volgens mij hebben er hier meer mensen graslelies, dus wie weet kunnen zij je beter helpen! (Ik hoop dat je het oke vindt dat ik je tag, maar volgens mij heeft @vitaminwater er een heleboel.)

2 likes

Haha ja iedereen zegt dat het zo’n makkelijke plant is, ik snap het ook niet! Hij krijgt bij mij ook alleen een beetje ochtendzon en verder indirect licht 🤷 en bij allebei dus ook haha, terwijl mijn calathea en maranta floriseren als nooit tevoren. Ik zal het nooit begrijpen denk ik :sweat_smile:

1 like