Het Plantentopic

Oh ik wist niet dat ze zo woekerden, wat leuk! :slight_smile:

Wat ziet je graslelie er mooi uit! Wat is je geheim? Ik heb twee soorten en allebei hangen ze erg en verdorren per blad als er nieuwe blaadjes komen (soms vanuit de top, soms vanuit het midden). Heb al meer water, minder water, meer/minder licht geprobeerd maar ik vind het zulke lastige planten? Help!

1 like

Ik heb geen idee, sorry!

Dit is mijn eerste graslelie, ik heb hem ongeveer een maand geleden als stekje gekregen, nog niet zo lang geleden dus. Ik hoor altijd juist van anderen dat een graslelie zo makkelijk is en dat is tot nu toe ook mijn ervaring. Hij staat bij mij redelijk licht, met in de ochtend een beetje direct zonlicht, maar de rest van de dag alleen indirect licht. Ik geef hem regelmatig een klein beetje water en zorg ervoor dat de grond altijd licht vochtig is.

Volgens mij hebben er hier meer mensen graslelies, dus wie weet kunnen zij je beter helpen! (Ik hoop dat je het oke vindt dat ik je tag, maar volgens mij heeft @vitaminwater er een heleboel.)

2 likes

Haha ja iedereen zegt dat het zo’n makkelijke plant is, ik snap het ook niet! Hij krijgt bij mij ook alleen een beetje ochtendzon en verder indirect licht 🤷 en bij allebei dus ook haha, terwijl mijn calathea en maranta floriseren als nooit tevoren. Ik zal het nooit begrijpen denk ik :sweat_smile:

1 like

:thinking:

Oké dat is wel echt vreemd ja.

Heb je de wortels gecontroleerd? De mijne heb ik dus nog maar kort, maar vandaag zag ik ineens dat de wortels al uit de gaten van het potje aan het groeien waren. Toen ik hem daar even uithaalde viel het me op dat de wortels veel groter waren dan ik had verwacht. Vandaar dat ik ook meteen verpot heb.

Kan een eventueel teveel aan water weglopen trouwens? Té vochtige grond zou misschien ook nog een reden kunnen zijn dat ze slap hangen.

1 like

De mijne is veel blijer geworden sinds 'ie meer ruimte heeft! Kan dat het zijn? Ze houden van veel licht en veel water.

edit: Ik heb even in m’n plantenexcel gekeken en heb het volgende staan, misschien heb je er iets aan:

Wetenschappelijke naam = Chlorophytum comosum ‘variegatum’
Lichtvoorkeur = licht, geen direct zonlicht
Temperatuur = vanaf 2 graden met droge aarde, met natte aarde vanaf 7 graden
Luchtvochtigheid = geen voorkeur
Water = Veel in de zomer, laten indrogen tussen water geven in de winter
Bemesting = in de zomer elke maand, niet in de winter
Komt uit: tropicsh Afrika

1 like

Ja, beiden zitten in een binnenpotje met gaatjes. Heb niet het idee dat ze krap staan maar misschien moet ik iig de grote(re) toch maar even overpotten of iig nieuwe grond geven. De kleine is een stekje dat sowieso genoeg plek in z’n potje heedt. Thanks voor het meedenken iig, jij ook @Kauai!

2 likes

Hahaha ja bij mij is het net onkruid :joy:

@Alocasia mijne staan in een lichte kamer, sommigen wel in directe zon sommigen niet. Ze gaan wat slapper hangen en verliezen hun kleur als ze te weinig water krijgen, ik geef die van mij best wel een plens zo’n 1 a 2 keer per week. Ik check dan wel eerst even of de aarde niet nog nat is door een vinger erin te stoppen.

Wat betreft verpotten, mijn ervaring is dat als je ze in een grote pot zet dat ze dan ook behoorlijk flink kunnen worden, dus hou daar rekening mee. Ik heb gelukkig vorige week een grote met mijn moeder mee kunnen geven, want het loopt hier echt uit de hand hahahah

3 likes

Stekje van mn schoonzus gekregen, komt nu al een bloemetje aan! :smiling_face_with_three_hearts:

9 likes

Ik heb sinds een week zon tiengeboden plant, maar als ik de naam (maranta) in typ bij Plantsome, geeft ie me een calathea? En dus ook de bijbehorende verzorging. Gaat dat wel goed? Dat is het toch niet echt?
Ik ben nog zoekende mbt z’n beste plek in huis, momenteel staat ie wel naast m’n calathea (geen direct zonlicht, wel veel licht).

Wat een leuke! Is het een begonia tamaya? Want dan zou ik wel uitkijken met water op de bladeren (zie druppels op je foto namelijk), daar houden ze totaal niet van haha

Oeh goed om te weten, dankjewel!

1 like

Ik ken Plantsome niet, maar maranta’s en calathea’s zijn wel familie van elkaar en hebben ook zo’n beetje dezelfde verzorging nodig. Als je calathea het goed doet op die plek zal het voor je tiengebodenplant ook wel oké zijn.

Thanks! Dan laat ik m voorlopig daar staan
M’n calathea doet t inderdaad heel goed daar, dus ik hoop dat t ook voor hem geldt!

1 like

Nee? Wat gebeurt er dan? Ik sproei mijn maculata regelmatig, beter van niet dus?

Het is een plant die heel vatbaar is voor schimmels zoals meeldauw, die snel(ler) ontstaan wanneer je zijn blad natmaakt. Daarom is het bij deze dus belangrijk om alleen water te geven bij de wortels en zijn bladeren droog te houden :blush:

1 like

Voor de eerste keer gestekt, voel me nu kei badass. Hopen dat het goed gaat en niet voor niks m’n planten heb kleiner gemaakt. Mama botanica zegt dat deze zowat niet fout kunnen gaan, daarom durfde ik het aan. De houder voor een eurootje op de kop getikt bij de kringloop :slight_smile:

8 likes

Help! Mijn cactus is opeens ‘ingezakt’ en toen ik hem probeerde recht te zetten voelde hij heel slap alsof er allemaal water binnenin zat. Valt hij nog te redden of moet ik de hoop maar opgeven?

Prachtige close-up, maar mijn babybananenplant krijgt zelf een baby, wat is deze?!

5 likes

Ahhhh die buisjes :heart_eyes:

1 like