Het Plantentopic

:thinking:

Oké dat is wel echt vreemd ja.

Heb je de wortels gecontroleerd? De mijne heb ik dus nog maar kort, maar vandaag zag ik ineens dat de wortels al uit de gaten van het potje aan het groeien waren. Toen ik hem daar even uithaalde viel het me op dat de wortels veel groter waren dan ik had verwacht. Vandaar dat ik ook meteen verpot heb.

Kan een eventueel teveel aan water weglopen trouwens? Té vochtige grond zou misschien ook nog een reden kunnen zijn dat ze slap hangen.

1 like

De mijne is veel blijer geworden sinds 'ie meer ruimte heeft! Kan dat het zijn? Ze houden van veel licht en veel water.

edit: Ik heb even in m’n plantenexcel gekeken en heb het volgende staan, misschien heb je er iets aan:

Wetenschappelijke naam = Chlorophytum comosum ‘variegatum’
Lichtvoorkeur = licht, geen direct zonlicht
Temperatuur = vanaf 2 graden met droge aarde, met natte aarde vanaf 7 graden
Luchtvochtigheid = geen voorkeur
Water = Veel in de zomer, laten indrogen tussen water geven in de winter
Bemesting = in de zomer elke maand, niet in de winter
Komt uit: tropicsh Afrika

1 like

Ja, beiden zitten in een binnenpotje met gaatjes. Heb niet het idee dat ze krap staan maar misschien moet ik iig de grote(re) toch maar even overpotten of iig nieuwe grond geven. De kleine is een stekje dat sowieso genoeg plek in z’n potje heedt. Thanks voor het meedenken iig, jij ook @Kauai!

2 likes

Hahaha ja bij mij is het net onkruid :joy:

@Alocasia mijne staan in een lichte kamer, sommigen wel in directe zon sommigen niet. Ze gaan wat slapper hangen en verliezen hun kleur als ze te weinig water krijgen, ik geef die van mij best wel een plens zo’n 1 a 2 keer per week. Ik check dan wel eerst even of de aarde niet nog nat is door een vinger erin te stoppen.

Wat betreft verpotten, mijn ervaring is dat als je ze in een grote pot zet dat ze dan ook behoorlijk flink kunnen worden, dus hou daar rekening mee. Ik heb gelukkig vorige week een grote met mijn moeder mee kunnen geven, want het loopt hier echt uit de hand hahahah

3 likes

Stekje van mn schoonzus gekregen, komt nu al een bloemetje aan! :smiling_face_with_three_hearts:

9 likes

Ik heb sinds een week zon tiengeboden plant, maar als ik de naam (maranta) in typ bij Plantsome, geeft ie me een calathea? En dus ook de bijbehorende verzorging. Gaat dat wel goed? Dat is het toch niet echt?
Ik ben nog zoekende mbt z’n beste plek in huis, momenteel staat ie wel naast m’n calathea (geen direct zonlicht, wel veel licht).

Wat een leuke! Is het een begonia tamaya? Want dan zou ik wel uitkijken met water op de bladeren (zie druppels op je foto namelijk), daar houden ze totaal niet van haha

Oeh goed om te weten, dankjewel!

1 like

Ik ken Plantsome niet, maar maranta’s en calathea’s zijn wel familie van elkaar en hebben ook zo’n beetje dezelfde verzorging nodig. Als je calathea het goed doet op die plek zal het voor je tiengebodenplant ook wel oké zijn.

Thanks! Dan laat ik m voorlopig daar staan
M’n calathea doet t inderdaad heel goed daar, dus ik hoop dat t ook voor hem geldt!

1 like

Nee? Wat gebeurt er dan? Ik sproei mijn maculata regelmatig, beter van niet dus?

Het is een plant die heel vatbaar is voor schimmels zoals meeldauw, die snel(ler) ontstaan wanneer je zijn blad natmaakt. Daarom is het bij deze dus belangrijk om alleen water te geven bij de wortels en zijn bladeren droog te houden :blush:

1 like

Voor de eerste keer gestekt, voel me nu kei badass. Hopen dat het goed gaat en niet voor niks m’n planten heb kleiner gemaakt. Mama botanica zegt dat deze zowat niet fout kunnen gaan, daarom durfde ik het aan. De houder voor een eurootje op de kop getikt bij de kringloop :slight_smile:

8 likes

Help! Mijn cactus is opeens ‘ingezakt’ en toen ik hem probeerde recht te zetten voelde hij heel slap alsof er allemaal water binnenin zat. Valt hij nog te redden of moet ik de hoop maar opgeven?

Prachtige close-up, maar mijn babybananenplant krijgt zelf een baby, wat is deze?!

5 likes

Ahhhh die buisjes :heart_eyes:

1 like

Omg ik had echt eerder maatregelen tegen die rouwvliegjes moeten nemen. Ik zag er zo af en toe één of twee rondvliegen en dacht dat het wel meeviel, in ieder geval geen plaag ofzo.

Maar nou viel het me op dat er opvallend vaak vliegjes bij een paar specifieke planten zaten. Toen dacht ik oke misschien toch eens aaltjes bestellen, maar ik had het nog niet gedaan.

Nou zag ik vandaag ineens dat er bij een plant waar ze eerst niet echt geïnteresseerd in waren ook een paar vliegjes op de aarde zaten. Ik ging toen maar even kijken hoe het er in de pot uitzag, ik haalde plant in zijn geheel even uit de pot en OMG heel de potgrond zat vol met kleine witte beestjes :cold_sweat: Ik haalde wat aarde weg, maar overal waar ik keek zag ik ze door de potgrond krioelen :nauseated_face:

Ik heb direct aaltjes besteld, als het goed is worden ze binnen drie dagen bezorgd. Voor nu heb ik die ene plant maar even verpot (waarbij ik echt alle oude aarde van de wortels gespoeld heb) en apartgezet.

Wat een smerigheid dit. Ik denk nu ook de hele tijd dat ik overal jeuk heb.

1 like

Oh no wat verschrikkelijk😱 ik heb er ook af en toe een paar. Ik ga zo meteen wat planten uit de grond halen om ze te checken… eerst even moed verzamelen😭

1 like

OMG, ik zie de laatste tijd ook meer rouwvliegjes en moet eigenlijk wat planten verpotten maar nu durf ik het niet :fearful:

2 likes

Oh nee : (

1 like