Ik ben van mezelf wel wat ongeduldig maar dan moet ik maar zien als een goede training
hij staat normaal niet in deze vensterbank, dit was meer zodat ik voldoende licht had voor goede foto’s. Dan ga ik nu maar verder met wachten haha
Haha duurt lang ja. Ik had een kleintje dat vorige zomer bloeide, toen een beetje uitgedroogd was en alles liet vallen en in maart pas een nieuw bloempje begon te maken. Duurt lang 
Mijn moeder zet haar orchideeën eens in de zoveel tijd in de wasbak vol met water. En dan laat ze die twee uur oid staan zodat ze zich vol kunnen zuigen met water, waarna ze de planten laat uitlekken en ze weer netjes hun pot ingaan. Ik weet niet of dit een gebruikelijke manier is maar het werkt prima want ze doen het echt al jaren heel goed en bloeien mooi. Misschien helpt het!
Ja dat doe ik ook
goed om te horen dat ik op de goede weg ben!
Heeft iemand ervaring met hydroponie? Ik wil dit graag gaan uitproberen met mijn anthurium maar ben ergens toch een beetje huiverig dat hij dood gaat 

Het ziet er wel heel gaaf uit!
Welke voeding gebruiken jullie voor de planten?
Ik met monsterastekken en graslelie babies. Gaat prima, maar echt groeien doen ze niet, dus ik zet ze dan toch altijd in aarde want vind het zielig haha
@Rockabye ah wat goed van je plant! Ik zou 'm laten groeien en de moeder afknippen als die helemaal dor is. Zo kan je baby er nog wat voedingsstoffen uithalen.
@Heehoi heb je de grond vochtig gehouden? Niet in de zon?
@Maestoso watertekort!
Ik ben ook de banaan gaan halen bij AH
Er lijken alleen wel scheurtjes te zitten in het middelste opgerolde blad. Is dat heel erg?
Ik ken iemand die ze stekte en ze vertelde een keer dat zij ze altijd in het donker zet als de bloemen zijn uitgebloeid.
Bij mij werkte dat inderdaad, maar je moet wel geduld hebben. Maanden geduld 
Ja grond is vochtig idd… en geen zon. Of kan ik toch beter eerst op water wortels laten groeien?
Deze plant vond mijn uitgebreide aandacht vorige week in ieder geval zo fijn dat-ie niet 1 maar 2 nieuwe bladeren maakt 
De mijne was ook aan het hangen en toen heb ik hem in de badkamer gezet. Toen mijn vriend uit bad kwam (vochtig) was hij weer helemaal happy. Nu is hij een beetje tussenin omdat het s avonds wel koud is daar.
Was je vriend vochtig ja? 

Haha alles wat in de badkamer stond
Hmm klinkt wel goed dan. Ik heb ze maar een keer gestekt en dat deed ik toen op water idd.
Help! Mijn dieffenbachia cammilla blijft maar gele bladeren krijgen terwijl ze altijd in het halfdonker staat (nu even niet vanwege de foto)
Ik krijg er veel weer tot leven wat ik doe;
- ze staan bij mij in een raam op het westen, krijgen best veel licht overdag.
- Ik laat ze 1x per 2 weken in het water staan voor 15 min en laat ze hierna goed uit lekken
- als ze geen knoppen meer hebben 1x in de 5 weken water.
- mijne hadden langer dan een jaar niks gedaan en die heb ik op water gezet. Continu water dus wat ik doordeweeks ook weer verschoonde hierna is er weer een tak omhoog gekomen. Maar zou dit pas doen als het echt niet lukt.
- orchideeën pokon gebruik ik in de zomer. Maar niet altijd in het water.
- zeg tegen hem dat hij goed zijn best doet. Nee grapje. Al schijnt het praten wel te helpen.
Mocht je in den Haag wonen mogen ze ook wel even bij mij logeren 
Wow bedankt voor je lijstje! Staan ze ook zonder knoppen / bloemen zo licht? Misschien kan ik dat nog veranderen… En dat houtkleurige aan de bovenkant van de stengel klopt?
Hmmm en misschien moet ik dan ook stoppen met ‘WANNEER KRIJG JE NOU EINDELIJK WEER BLOEMEN’ schreeuwen tegen de orchidee 
Lief aanbod van het orchideeën-retreat maar ik denk dat de reis voor de plant een beetje teveel van het goede is