Het Plantentopic

Ik heb ze niet te licht staan (daar lijken die van mij niet van te houden), ik sproei ze heel vaak en ik zorg dat de grond nooit droog wordt maar altijd een beetje vochtig blijft.

(Of nouja, ik heb het nu over ‘ze’, maar tot voor gisteren had ik er dus twee.)

Ze houden van licht maar niet direct zonlicht.
Even een stukje vanaf het raam plaatsen?

2 likes

Ik heb gehoord dat dit bij de gevarieerde soort (die met de lichte vlekken op de bladeren dus) normaal is en dat is mijn eigen ervaring ook. Ik heb zelf een ‘normale’ donkergroene schefflera, die heeft dit niet, maar die van mijn zusje heeft dit wel en bij haar plant zijn het ook vooral de wat lichtere blaadjes die een beetje krullen.

1 like

Je hebt het er maar druk mee haha, duimen dat je aaltjes gauw binnenkomen en hun werk goed doen. Wat staan je palmpjes leuk zo bij elkaar!

1 like

Sorry dat ik dit topic zo aan het spammen ben, maar ik wilde dit ook nog even kwijt:

Mijn calathea krijgt voor het eerst sinds tijden weer eens een nieuw blad :grinning:

Calathea

En verder heb ik nog iets heel ergs gedaan (ik voel me echt een slechte plantenmoeder nu). Mijn dieffenbachia doet het supergoed en op dit moment zijn er vier grote nieuwe bladeren tegelijkertijd aan het groeien. Maarrr, nou ben ik dus in een strijd met de rouwvliegjes verwikkeld en ik wilde er een paar met mijn stofzuiger van het raam verwijderen. Toen zat ik niet op te letten met de stofzuiger in mijn hand en heb ik per ongeluk het bovenste stukje van dit opgerolde blad afgezogen. :sob: En het ergste is dat ik ooit ook al een keer met mijn stofzuiger per ongeluk de blaadjes van een takje van mijn schefflera gezogen heb. Zooo dom dit. En die planten van mij maar hun best doen om nieuwe bladeren te maken. :frown:

Zielige dieffenbachia

4 likes

@Violoncello je Calathea ziet er goed uit! De mijne is maar een zielig plantje. Denk dat hij teveel zon heeft gehad en nu heb ik hem naar de badkamer verplaatst omdat in de woonkamer al in elke (schaduw)hoek al een plant staat. Hopelijk leeft hij weer op.

1 like

Ik naar de Lidl, kon de bananenplant niet vinden dus gevraagd. Samen het boekje doorgespit, niks. Kijk ik op de link, is het vanaf morgen pas. Sta je daar met je goeie gedrag. Wel gek toch, woensdag?

2 likes

Aaah oke daarom was het er niet, ik was ook aan het zoeken.

1 like

Volgens mij hebben ze bij Lidl elke week een aantal “extra” aanbiedingen die pas vanaf woensdag of donderdag gelden, vast om je een keer extra terug te lokken. Hoop dat je er morgen eentje kunt bemachtigen, bananenplanten zijn zo leuk! :banana:

2 likes

Nou mij hebben ze hoor. Ben gisteren geweest en ga morgen voor vleesvervangers en even kijken of ze een mooie bananenplant hebben. :grimacing:

2 likes

Dit is toch het blad van een calathea? Kan ik deze stekken door de stengels af te knippen?

Ik heb gisteren de linker plant gekocht (die groen met witte dus) maar bij de kassa bleek er geen kaartje aan te zitten dus ze moest een code intypen en nu weet ik niet wat voor plant het is, iemand die het wel weet? :grin:

2 likes

hoe kan ik deze plant helpen? Is het er een die na bloeien op is of kan ik nog helpen door iets weg te halen?

Nee volgens mij moet je een calathea echt bij de wortels scheuren voor een succesvol stekje :frowning:

Dit is nu de situatie. Kan ik dan beter die schuin afgesneden stengels op de foto hieronder helemaal weghalen? De stengels waren op die plekken geknakt, dus ik moest ze wel afsnijden helaas.

Misschien een croton?

Noooooooo ik wilde de nieuwe bloemenstengel van mijn orchidee leiden. Breekt die af :sob:

Ik heb bij de Lidl een bananenplantje en een bromelia meegenomen. Catproof. :smile: Staan nu wel in mijn warme auto, was even tussen het werk door haha.

Ze hadden helaas geen fruitbomen meer, ik wil mandarijn of citroen.

1 like

Ik liep laatst een rondje in mijn lunchpauze en kwam een hele leuke plantenwinkel tegen. Filya, in Den Haag, dichtbij het station. Geen idee of het een bekende winkel is, maar vond het heel leuk.

Ennn de bananenplant is al weer aangevreten. :roll_eyes:

2 likes