Het Plantentopic

Mijn calathea is aan het overlijden en ik weet echt niet wat ik verkeerd heb gedaan! De blaadjes zijn helemaal lichtgeel geworden en sommige ook uitgedroogd. Terwijl ik wel gewoon water heb gegeven en hij staat op een redelijk lichte plek. Ik wil m graag redden maar weet niet hoe!

Calathea’s houden van schaduw, volgens mij is donker eerder beter dan licht. En sproeien vinden ze chill. Ze komen oorspronkelijk uit de jungle waar ze vochtig en donker, want in de schaduw van alle andere bomen en planten, staan.

(nu heb ik het broederliefde liedje in mn hoofd)

1 like

Oh dankje! Dan ga ik hem denk ik even verplaatsen naar een minder zonnig hoekje! Hoop dat ie daar van op gaat knappen.

Want we komen uit de jungle, ja we komen uit de jungleeee ~ calathea’s en broederliefde

1 like

Gister heb ik mijn bananenplant stekje bij de grote plant weggehaald en in een eigen potje gezet. Hij had al wat wortels. Klein beetje water gegeven.
Kom ik vanmorgen hangen de bladeren heel slap. En ik heb dit bij al mijn musa stekjes (meer dan 10). Allemaal doodgegaan… kan iemand mij vertellen hoe t beter kan gaan? Geen water/veel water/ plastic zakje er om heen?

Heeft iemand dé orchideeën tip voor mij? Dit is inmiddels #3 maar nadat de bloemen zijn uitgebloeid lukt het me nooit om er weer nieuwe bloemen aan te laten groeien.

Deze orchidee heb ik in oktober al bloeiend gekregen. Zonder kaartje dus geen idee welke het is. Nadat de bloemetjes uitgebloeid waren, heb ik de takken afgeknipt tot net boven het 3e oog. Daarna op een iets koelere plaats gezet en minder water (eens in de 2 weken van onderaf). Maar er zit maar geen schot in de zaak :see_no_evil: nu weer terug op de plek waar hij het met bloeien goed deed en 1x per week water van onderaf. Er gebeurt alleen nog steeds niks. What to doooo?

Niks, gewoon wachten. Kan heel lang duren voor er weer bloemen aan komen. Ik zou hem wat minder zonnig zetten en minder water geven tot hij weer knopjes maakt.

Ik ben van mezelf wel wat ongeduldig maar dan moet ik maar zien als een goede training :sweat_smile: hij staat normaal niet in deze vensterbank, dit was meer zodat ik voldoende licht had voor goede foto’s. Dan ga ik nu maar verder met wachten haha

Haha duurt lang ja. Ik had een kleintje dat vorige zomer bloeide, toen een beetje uitgedroogd was en alles liet vallen en in maart pas een nieuw bloempje begon te maken. Duurt lang :sob:

Mijn moeder zet haar orchideeën eens in de zoveel tijd in de wasbak vol met water. En dan laat ze die twee uur oid staan zodat ze zich vol kunnen zuigen met water, waarna ze de planten laat uitlekken en ze weer netjes hun pot ingaan. Ik weet niet of dit een gebruikelijke manier is maar het werkt prima want ze doen het echt al jaren heel goed en bloeien mooi. Misschien helpt het!

3 likes

1 like

Ja dat doe ik ook :grinning: goed om te horen dat ik op de goede weg ben!

2 likes

Heeft iemand ervaring met hydroponie? Ik wil dit graag gaan uitproberen met mijn anthurium maar ben ergens toch een beetje huiverig dat hij dood gaat :see_no_evil:

afbeelding

3 likes

Het ziet er wel heel gaaf uit!

Welke voeding gebruiken jullie voor de planten?

Ik met monsterastekken en graslelie babies. Gaat prima, maar echt groeien doen ze niet, dus ik zet ze dan toch altijd in aarde want vind het zielig haha

@Rockabye ah wat goed van je plant! Ik zou 'm laten groeien en de moeder afknippen als die helemaal dor is. Zo kan je baby er nog wat voedingsstoffen uithalen.

@Heehoi heb je de grond vochtig gehouden? Niet in de zon?

@Maestoso watertekort!

1 like

Ik ben ook de banaan gaan halen bij AH :heart_eyes: Er lijken alleen wel scheurtjes te zitten in het middelste opgerolde blad. Is dat heel erg?

2 likes

Ik ken iemand die ze stekte en ze vertelde een keer dat zij ze altijd in het donker zet als de bloemen zijn uitgebloeid.
Bij mij werkte dat inderdaad, maar je moet wel geduld hebben. Maanden geduld :joy:

Ja grond is vochtig idd… en geen zon. Of kan ik toch beter eerst op water wortels laten groeien?

Deze plant vond mijn uitgebreide aandacht vorige week in ieder geval zo fijn dat-ie niet 1 maar 2 nieuwe bladeren maakt :blush:

8 likes