Het Plantentopic

Gaaaadverdamme, gad ver de gadver… wat is dit? Zal ik de hele plant weggooien?!! Hij bloeit wel mooi maar dan koop ik wel een nieuwe…

Ziet eruit als wolluis. Is makkelijk te bestrijden hiermee bijv:

2 likes

Thanks… hoe komt het daar? Weet jij dat?:innocent:

Hahaha het was erg gezellig ja en ik was het middelpunt van de belangstelling, op het eind zat ik op de grond met ruim 30 planten om me heen.

Het zijn microscopisch kleine beestjes, het is gewoon poeder wat je met water mengt.

Ik ben bang dat één van mijn planten, die ene waarbij ik onlangs had ontdekt dat de hele potgrond krioelde van de rouwvliegjes-larven, het niet gaat redden :frown: De wortels waren er niet goed aan toe toen ik hem verpotte (die stomme kutlarven eten gewoon de wortels op) en hij gaat er steeds zieliger uitzien, een heleboel blaadjes zijn bruin geworden en gaan hangen. Ik heb alle echt slechte bladeren er nu maar afgehaald en ik hoop dat hij het nog gaat redden.

Mijn grootste nachtmerrie als dat gebeurd. Ben mega zuinig en trots op mijn planten…

Ik ga duimen voor je

1 like

Paar maanden geleden al mijn planten behandeld met aaltjes, zie ik nu alweer rouwvliegjes vliegen :disappointed_relieved:

Mijn baby-bananenplant heeft trouwens ook een baby’tje gekregen zag ik net. Zo leuk!

Zooo boos op mijn kat. Hij zat op de vensterbank en sprong als een gek omhoog, waardoor de plant met pot en valt en ook nog eens de lamp mee naar de grond trekt. Pot kapot, plant vernield en lamp kan ik ook vervangen (glas gebroken).

Ahh zo kut! M’n kat flikt dit soort shit ook steeds, vorige week een vaas met lelies omgetrokken, alles was nat en zat onder dat gele stuif.
Is de plant deels nog te redden?

Oh, kijk alsjeblieft uit met lelies en katten!!
Die shit is echt dodelijk giftig voor ze!!!

1 like

Ja weet ik, heb het altijd in de gaten gehouden en ze knabbelt er nooit aan. Over het algemeen laat ze bloemen en planten helemaal met rust maar er vloog een vliegje tussen die bloemen en toen haalde ze uit. Ze had geen stuif of iets op haar koppie maar het voor de zekerheid het hele smoeltje even goed gepoetst.

Ze schrok zo dat ze meteen wegrende dus het water is ook niet op haar gekomen gelukkig. De vaas stond ook op een vensterbank waar ze niet op kan, dit was echt een powermove vanaf een stoel.

Edit: met dit soort shit steeds flikken bedoelde ik meer dat ze graag dingen omgooit haha, helemaal nu m’n hele huis bezaaid is met touw door m’n macrame obsessie.

Vind het zo leuk om iedereens planten te zien! Alleen het is wel erg slecht voor mijn wishlist en portemonnee hahah. Ik ben een beetje een planten noob en heb een geldboom (pachira aquatica) die denk ik niet helemaal happy is. Sommige bladeren krijgen bruine randjes terwijl de luchtvochtigheid prima is (staat een luchtvochtigheidsmeter naast) en ik 'm regelmatig sproei. Ook is de stam een stuk bruiner geworden en heeft zelfs een zwart plekje. Hij maakt wel superveel nieuwe blaadjes. Iemand enig idee wat ik het beste kan doen?

Krijgt ie genoeg licht?

We hebben een raam op het oosten, daar staat hij zo’n 3m vanaf. S ochtends is het dus redelijk licht, 's middags minder. Geen direct zonlicht maar dat moet vgm ook niet toch? Zou ik hem beter naar een andere plek kunnen verplaatsen?

Hoe groot laten jullie baby’s van een babanenplant worden voor je ze weghaalt bij de moederplant?

Mijn bananenplant is zelf nog heel jong, ik heb hem twee maanden geleden als babyplantje van de plant van mijn moeder gekregen, maar nu krijgt hij dus zelf drie baby’s, ik snap het ook niet helemaal :thinking:

20 cm raden ze aan! Die van mij overleven het altijd als ik ze rond die grootte wegsnij van de moederplant

1 like

Thanks!

Dan moet ik mijn plant binnenkort maar even inclusief baby’s in een grotere pot zetten, de moederplant is zelf nog niet eens 20 cm groot namelijk, in het potje waar ik hem nu in heb gaan ze niet met z’n vieren tegelijk passen.

Wat gek dat hij zelf zo snel baby’s maakt! Soms doen planten dat als ze het zelf moeilijk hebben (dus als ze zelf zouden sterven = investeren in nageslacht). Ik denk dat een grotere pot sowieso een goed idee is en dan kan je alsnog zien hoe het gaat!

Noooo ik hoop het niet :frown:

Hij lijkt het gelukkig niet moeilijk te hebben, naast al die baby’s groeit hij zelf ook goed, als hij een nieuw blad heeft komt direct daarna het volgende blad er alweer aan. Ik ga even afwachten hoe het ermee gaat, maar zal hem sowieso in een grotere pot zetten!

Heel cool trouwens dat dit zo werkt bij een plant, je zou bijna gaan denken dat planten een bewustzijn hebben ofzo.

2 likes

Oh mijn plantjes hebben het wel zwaar met dit weer hoor. 33 graden, dus ik heb maar een paar planten wat verder weg van het raam gezet. Maar er hangen wel een paar blaadjes slappie.