Pfoe, dat weet ik helaas niet… Het zit echt nog in de opstartfase. Ik weet wel dat meer particuliere opleidingen met soortgelijke ideeen bezig zijn. Er zijn gelukkig genoeg mensen die erkennen dat het huidige onderwijssysteem niet goed werkt en dat proberen te veranderen.
Het zou echt fantastisch zijn als ze het wat meer ‘open’ trekken op middelbare scholen en dat je niet al vanaf de basisschool in een soort verwachtingspatroon beland met bijbehorende kansen/verwachtingen en mogelijkheden. Ik vond het in mijn middelbare schooltijd echt jammer dat sommige onderwijsvormen, vakken of schoolreisjes gewoon niet aangeboden werden omdat je VMBO of Havo deed.
Helemaal mee eens, maar dan zou het ook zo moeten zijn dat je op alle ‘niveaus’ een klas moet kunnen overslaan en niet alleen op het gym.
Sorry hoor maar dit: ‘‘Dat wordt niet gezegd, dat weet ik, maar door aan gymnasium het label ‘slim’ te hangen suggereer je dat wel soort van.’’ maak je er echt zelf van. Ik reageer met name op het feit dat er mensen zijn die denken dat Amalia haar diploma cadeau krijgt omdat ze royal is en waarschijnlijk veel bijlessen krijgt. Maar als je 17 bent en afstudeert bij gymnasium dan ben je gewoonslim. Ik eb niks over havo of vmbo gezegd dus leg mij geen woorden in de mond.
Het gaat mij om het beeld dat slim en gymnasium bij elkaar horen en het feit dat als dat je lukt dat dat een enorme prestatie is. Je zegt indd niks over havo en vmbo, maar als je slagen voor het gymnasium ‘erg slim’ noemt, hoe zou je slagen voor het vmbo dan noemen? (die vraag stel ik nu dan maar, aangezien je er indd niks over gezegd hebt)
Je zou het ook om kunnen draaien en zeggen dat het een enorme prestatie is om een vmbo diploma te halen wanneer je enorm gericht bent op abstracte zaken (een typische vwo leerling bedoel ik dan). Het hele idee dat gymnasium beter zou zijn dan vmbo stuit me tegen de borst.
Jij neemt het woord slim in de mond, je zou ook kunnen zeggen dat het knap is dat ze zonder bijlessen of hulp haar diploma gehaald heeft, ongeacht welk niveau dat is, daarmee prijs je dan haar zelfstandigheid (ook een vorm van intelligentie), in plaats van haar manier van leren/denken (namelijk abstract/vwo) te associëren met slimheid.
Ik ben het met je eens dat er allerlei factoren meespelen, maar natuurlijk is het wel zo dat er een verband bestaat tussen schoolniveau en intelligentie. Ja, als je gymnasium cum laude haalt op je 17de is er een grote kans dat je best slim bent en het heeft volgens mij niet zo veel zin om te doen alsof dat niet zo is. Het is denk ik juist belangrijk om te erkennen dat (aangeboren) intelligentie, en daarmee geluk (!) een rol speelt in je opleidingsniveau. Je opleidingsniveau is niet altijd maakbaar.
We moeten vooral af van het idee dat gymnasium doen, of slim zijn of wat dan ook, ook béter is. Daar zegt @Maurice toch niks over? Ze zegt alleen maar ‘‘slim’’, jij bent diegene die er vervolgens vanuit gaat dat daar impliciet een waardeoordeel in verscholen zit en een tegenbetoog begint.
Ik wilde eigenlijk precies dit typen.
@Junebug85
Ik denk dat opleidingsniveau heel erg maakbaar is (kijk maar eens de docu Klassen) en heel erg afhankelijk is van externe omstandigheden. Maar het is gewoon zo dat er een verband bestaat tussen intelligentie en opleidingsniveau in algemene zin. En Amalia slim noemen omdat ze een klas overslaat en gymnasium afrond wil denk ik helemaal niet impliceren dat @Maurice dus iedereen die dat niet heeft gedaan/ op het vmbo zit dom noemt. Dat is een conclusie die je er zelf op betrekt.
Wel fijn dat er plannen zijn om het onderwijs meer te richten op eigen niveau. Ik denk dat het huidige onderwijsstelsel sowieso erg ouderwets is.
Amalia wil pas geld krijgen van de staat als ze aan het werk gaat na haar studie.
Eén van de zonen van koning Filip (BE) zit op een school voor kinderen met leerproblemen. Op zich zegt dat niets over intelligentie, natuurlijk, maar er kleeft denk ik toch wel een beetje een stigma aan.
Ik ben wel blij dat het kan, want ik denk dat dat in de vorige generatie niet mogelijk was. Het scheelt natuurlijk ook dat deze prins niet de troonopvolger is natuurlijk. Dan zou er misschien meer commotie over geweest zijn? Het zal ook wel helpen dat koningin Mathilde logopediste is van opleiding, zodat zij beseft dat goede ondersteuning heel veel kan doen.
we stan
En nog gaan mensen klagen (dat het niet uit haarzelf komt maar de PR-afdeling , dat ze beter het geld had kunnen overmaken naar een bepaald goed doel). Eigenlijk bijzonder sneu hoe mensen kunnen zijn.
Mensen zijn zo enorm afgunstig. Blijf me daarover verbazen.
Ook over het cum laude slagen. Natuurlijk beschikt het koningshuis over de beste middelen om succesvol te kunnen slagen, maar alsnog moet Amalia zelf het eindexamen maken en de druk is bij haar veel hoger. Dan is het alsnog een knappe prestatie.
Ja de afgunst vind ik altijd zo raar. Het zijn kinderen die niet hun eigen ouders kiezen (dus positie) kiezen, kinderen die minder vrijheden hebben en constant in de spotlights staan. Iets meer respect voor die jonge meiden is wel op zijn plaats.
Ik zat net te bedenken. Wow zou zo mooi zijn als het naar een goed doel ging, iets met kinderen, mentale issues. Ben totaal niet afgunstig, hoezo moet dat er direct bij worden gehaald
Ik weet nog dat er toen een hoop ophef was omdat Amalia haar verjaardag in huiselijke kring gevierd had. Dit was nog voor corona. Volgens mij had ze toen een fiets gehad en dat was natuurlijk ook helemaal belachelijk. Hoe zit je serieus te haten op een minderjarig meisje die haar verjaardag viert en een fiets krijgt??? Ze moest naar de middelbare school het jaar daarop? De jaloezie droop er van af.
Alsof die mensen zelf 10% van hun inkomen aan het goede doel geven.
En ja dan krijgt ze waarschijnlijk een kwalitatief goede fiets van Nederlandse makelij, in plaats de goedkoopste van de Halfords. Boeiend ;'D
Of ze draagt een Zaraatje of iets uit je moeders kast. Belachelijk. Ik zou echt niet met haar willen ruilen.
10%? Dat is ook best… veel toch? Laat staan eenverdiener of alleenstaande moeder met meerdere kinderen
We hebben het hier over belastinggeld wat ook naar andere maatschappelijke doeleinden kon. Mag toch ook allemaal een tikje minder. Verder hele leuke hardwerkende meid die we alles gunnen
10% is wat “aangeraden” wordt om weg te geven. Maar dat is zeker niet voor iedereen van toepassing, maar toch. Vind het lullig om een meisje van 18 aan te vallen terwijl mensen zelf vaak ook niks doneren of doen voor het goede doel.
Bedoel je wat fiscaal aftrekbaar is?
Nogmaals 10% (van vrij weinig) is heel veel voor sommige gezinnen. Je weet ook niet of iemand toch - vanuit wat ze kunnen missen - wel weggeven aan goeie doelen
Vind het altijd bijzonder dat kritiek op het instituut direct als jaloezie wordt afgedaan. Geloof me. Is niet zo